در جهانی که ارتباط، پایه و اساس تمامی فعالیت های انسانی است، نقش راه ها و مسیرهای ارتباطی، همواره از اهمیتی ویژه برخوردار است؛ حتی با وجودی که روش های ارتباطی بسیاری در دنیای مجازی، برخوردها و رابطه های رو در رو را کمرنگ تر نموده، باز هم هیچکس نمی تواند منکر تاثیر ارتباط های حضوری در زندگی انسان ها شود.

به گزارش تبریزمن، از طرفی، بهترین ارتباط، زمانی ممکن و میسر است که زیرساخت های آن فراهم باشد و بخصوص، راه ها و شریان های ارتباطی که بستر و پیش زمینه هرگونه ارتباطی است، از وضعیت و کیفیت مناسبی برخوردار باشند.

در جوامع بزرگ همچون کلان شهرها، راه ها، چه درون شهری و چه برون شهری، به عنوان رگ های حیات بخش عمل می کنند که سرزندگی و پویایی را در کالبد شهر، جاری می کند و طبیعتا، هرچه کیفیت و موقعیت این راه ها، بهتر باشد، ارتباط سریع تر و نتیجه بخش تر خواهدبود.

 

این امر، در تمام ارتباطات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و .. صدق می کند و در نتیجه، هر شهری که از معابر و مسیرهای ارتباطی خوبی برخوردار باشد، در اصل دارای یکی از شاخص های توسعه است.

 

تبریز، مهم ترین شهر منطقه شمال غرب کشور و یکی از شهرهای مطرح بین کشورهای منطقه، از ارتباطات سیاسی، اجتماعی  واقتصادی با شهرها و کشورهای مختلف، سهم به سزایی را به خود، اختصاص داده و بر این اساس، جا دارد که از لحاظ فضای شهری و علی الخصوص، وضعیت مسیرهای ارتباطی معابر و خیابان ها، در حد قابل قبولی باشد و این، همان موردی است که از طرف شهرداری تبریز، نیاز سنجی شده است.

 

شهرداری تبریز در دوسال اخیر، با تمرکز بر احداث مسیرها و خیابان های جدید، بهسازی و مقاوم سازی برخی مسیرها همچون بزرگراه پاسداران و رفع گره‌های ترافیکی با احداث تقاطع های غیر هم سطح در نقاط مختلف شهر، دربهسازی و ترفیع وضعیت آن ها، تلاش نموده است.

 

اما مهم ترین کاری که شهرداری تبریز در مدت فوق، در مورد ارتقای کیفیت معابر و خیابان های شهر انجام داده، آسفالت اساسی و باکیفیت این بخش ها بوده که بنا به اذعان معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز، با تضمین ۵ ساله، اجرا شده است.

 

اجرای پاره ای اصول فنی، نظارتی و مدیریتی، از جمله مواردی است که شهرداری تبریز در اجرای آسفالت معابر در نظر گرفته است؛ همچنین تاکید در انتخاب پیمانکاران خبره که دارای کارخانه آسفالت باشند، استفاده از ماشین آلات نو و اخذ تضمین برای آسفالت های انجام شده که در لکه گیری ها، ۳ سال و در آسفالت های اساسی، ۵ سال است، همواره در صدر تاکیدات شهردار تبریز قرار داشته است.

 

دقت نظر در اجرای اسفالت معابر، تا به آن جاست که مقرر شده، در محل هایی که به هر دلیل، امکان کمپکت و تراکم لایه های روسازی با مصالح سنگی وجود ندارد، به جای لایه اساسی، از یک لایه بتنی به ضخامت ۲۰ سانتی متر و با عیار ۲۵۰  کیلوگرم بر مترمکعب، استفاده گردد .همچنین برگزاری دوره های اپراتوری کارخانه آسفالت برای تعدادی از پیمانکاران آسفالت، با هدف ارتقا در نحوه اجرای این طرح نیز، جزو اقدامات شهرداری در حوزه بهبود کیفیت آسفالت معابر است.

 

یکی دیگر از مهم ترین اقدامات شهرداری در این زمینه، استفاده از تراشه های آسفالت در زیر سازی های معابر است؛ کاری که موجب صرفه جویی در این ماده مهم و کاهش هزینه های عمرانی شهرداری شده و در کنار آن، از تبدیل اسفالت به نخاله و ایجاد آلودگی در محیط زیست شهر، جلوگیری شده است.

 

هدف دیگر شهرداری تبریز از اجرای عملیات آسفالت با اصول فنی و معیارهای استاندارد، تسهیل در ترافیک شهر است؛ چرا که راه ها، به عنوان مهم ترین زیربنای تردد شهروندان محسوب می گردند و به عبارتی دیگر، هرچه وضعیت خیابان ها و معابر شهر خوب باشد، رفت و آمد روزانه شهروندان در کمترین زمان ممکن و باحداقل استهلاک وسایط نقلیه صورت می گیرد.

 

در حال حاضر و با توجه به فصل سرما، عملیات آسفالت ریزی به طور عمده و در سطح شهر، کندتر انجام می گیرد؛ با این حال، شهرداری منطقه ۴، بخش های مختلفی از حوزه خود را تحت پوشش عملیات آسفالت اساسی برده است. این طرح جزو طرح هایی است که برای بهره برداری در دهه مبارک فجر، آماده شده است.

 


Galaxy S7 - 944 x 150

این خبر را به اشتراک بگذارید :