5

اجازه نمی دهیم خرافه ها در پزشکی مدرن رخنه کند

  • کد خبر : 5516
  • ۱۰ مهر ۱۳۹۹ - ۹:۴۳
اجازه نمی دهیم خرافه ها در پزشکی مدرن رخنه کند

معاون بهداشت وزارت بهداشت، گفت: رویکرد طب سنتی در ایران، به ‌هیچ‌ وجه رویکرد تقابلی با طب مدرن نیست و به ‌عنوان طب مکمل و در کنار طب مدرن باید به‌ کار گرفته شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا رئیسی، در نشست تبیین سیاست‌های سازمان جهانی بهداشت در حمایت از طب سنتی و مکمل که در برنامه ۱۰ ‌ساله ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۳ به کشورهای عضو پیشنهاد شده است، بر رویکرد غیر تقابلی طب سنتی ایران با طب مدرن و بهره‌گیری از این مکتب درمانی در کنار طب مدرن و به‌عنوان طب مکمل در ایران، تاکید کرد.

در این نشست که به‌ منظور تبادل نظر با روسای انجمن‌های علمی پزشکی کشور درخصوص اقدامات گذشته و پیش رو در حوزه طب سنتی از طریق ویدیوکنفرانس و ارتباط مستقیم با بالاترین مقام طب سنتی و مکمل دفتر سازمان جهانی بهداشت در سالن کنفرانس دفتر وزارتی برگزار شد، معاون بهداشت وزارت بهداشت، طب ایرانی را به لحاظ ارتباط با نظام ارائه خدمت و سلامت کشور، موضوعی بسیار مهم دانست و با اشاره به تاریخچه بسیار دیرینه و موفق این مکتب درمانی در سطح دنیا، گفت: در راس همه، ابن سینا یکی از بنیانگذاران این طب در کشور ما بوده و همواره به نظام ارائه خدمتی که در آن زمان به دنیا معرفی کرده است، افتخار کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه رویکرد طب سنتی در ایران، به ‌هیچ‌وجه رویکرد تقابلی با طب مدرن نیست و به‌عنوان طب مکمل و در کنار طب مدرن باید به‌کار گرفته شود، تاکید کرد: در نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه و شبکه بهداشت و درمان کشور، به آن چیزی که موجب ارتقای سلامتی مردم می‌شود، اجازه ورود داده و آن چیزی را که خطری برای سلامت مردم باشد، قطعا حذف خواهیم کرد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با تاکید بر تمرکز روی تغییر سبک زندگی در حوزه بهداشت، افزود: خود علم و به ‌ویژه علوم تجربی، در طول سالیان و قرن‌های مختلف به ما آموخته‌اند که به تمام علوم و آنچه که می‌تواند به سلامت بشر کمک کند، احترام بگذاریم.

وی با اشاره به وجود نظام شبکه بهداشتی گسترده و بسیار قوی، با دیرینه‌ای بیش از چهل سال در ایران که تمام روستاها، حاشیه شهرها، شهرهای با جمعیت زیر بیست ‌هزار نفر و تمام کلانشهرها را هم‌اکنون در سراسر کشور، تحت پوشش خود دارد، گفت: بیماری کرونا و بیماری‌های غیر واگیر دو آموزه بسیار بزرگ داشته و به ما آموخته‌اند که همواره نیاز داریم سبک زندگی خود را هم ارتقا دهیم و هم انعطاف‌پذیر باشیم.

رئیسی افزود: نخستین نگاه ما به بحث طب ایرانی و سنتی، فراهم ‌ساختن زمینه مداخله آن در نظام شبکه در بحث سبک زندگی است و قطعا در شبکه بدون شواهد و مبانی علمی اجازه نخواهیم داد خرافه‌ها و بحث‌های در جریان امروز و انواع کلاهبرداری‌های موجود در این حوزه، در پزشکی مدرن ما رخنه کند.

وی بر اعتقاد وزارت بهداشت برای در اولویت قراردادن پاسخ به نیازهای اصلی مردم تاکید کرد و گفت: غفلت کردن از ارائه پاسخ درست به سوالات مردم در حوزه طب سنتی، می‌تواند آنها را به‌دلیل عدم آگاهی از این حوزه، به بیراهه کشانده و سبب سوء استفاده سودجویان از مردم در این زمینه شود و حتما جامعه علمی باید پاسخ مستند و مستدلی برای هدایت و مدیریت این تقاضا در جامعه داشته باشد.

رئیسی به آغاز اقدامات مرتبط با ادغام طب ایرانی در شبکه بهداشتی و درمانی کشور از چند سال قبل اشاره کرد و افزود: در این مدت ارزیابی و نظارت بر نحوه اجرای برنامه را در دستور کار داشته و با جمع‌آوری شواهد مرتبط با این اقدام، به این نتیجه رسیدیم که می‌توانیم تلفیقی از آموزه‌های طب ایرانی را در نظام مراقبت‌های اولیه بهداشتی کشور، داشته باشیم.

وی با اشاره به نحوه آموزش دانشجویان حوزه طب سنتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، گفت: جذب دانشجویان این حوزه در دانشکده‌ها، از میان فارغ‌التحصیلان حوزه پزشکی مدرن ما انجام می‌گیرد و پزشکان عمومی با تحصیل در مقطع دکترای تخصصی طب سنتی و داروسازان عمومی با تحصیل در مقطع دکترای تخصصی داروسازی طب سنتی، به فعالیت در این حوزه می‌پردازند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت، ابراز امیدواری کرد: تعامل با سازمان جهانی بهداشت و تبادل نظر با کشورهای عضو این سازمان که به ادغام طب سنتی در نظام سلامت خود پرداخته‌اند، بتواند راهنمایی برای ادامه بهره‌گیری از همه آن چیزی که سبب‌ساز سلامتی مردم است و اجرای بهتر طرح ادغام خدمات طب ایرانی در شبکه بهداشت و درمان سراسر کشور باشد.

۵۰۳۷۵۶۱

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=5516

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.