تاثیری که طرح های عمرانی در احیای بافت های فرسوده و حاشیه نشین شهر دارند، از نکاتی است که در اجرای پروژه های عمرانی توسط شهرداری به عنوان انگیزه و هدف، مدنظر قرار می گیرد

به گزارش تبریزمن، شهرداری تبریز، در طراحی پروژه های خود، اولویت را به احقاق هدف های تعریف شده در حوزه ارتقای سطح فرهنگی، رونق اقتصادی و افزایش ارتباطات اجتماعی مناطق فرسوده شهرمی دهد.
از میان پروژه‌های مختلف اجراشده در دو سال اخیر از سوی شهرداری تبریز، مسیر گشایی‌ها و تقاطع‌های غیر هم‌سطح را باید به‌عنوان  پروژه‌هایی دانست که می تواند بخش اعظم این هدف را محقق سازد.


پروژه های مسیر گشایی

مسیرگشایی ها، عرض مسیر را استاندارد می کنند و پیوند آن را با شریان های ارتباطی شهر ممکن می سازند؛ یا به عبارتی بهتر، منطقه و محدوده را از بن بست خارج می کنند. در عین حال، تاثیر چشمگیری نیز در کاهش ترافیک منطقه دارند و موجب رونق اقتصادی و ارتقای ارزش افزوده در املاک محدوده می گردند. بنابراین، طبیعی است که ایجاد مسیرهای جدید ترافیکی، معابر و خیابان های جدید در ارتقای روحیه شهروندان موثر باشد.

در خصوص این مسیر گشایی‌ها، معاونت فنی و عمرانی، برحساسیت این پروژه‌ها تاکید دارد و می گوید: اجرای طرح های مسیر گشایی‌، برای افزایش امکان دسترسی به مناطق حاشیه‌نشین و فرسوده، بخصوص در مواقع بحران بسیار لازم و ضروری است؛ این پروژه ها که در طرح تفضیلی نیز پیش‌بینی‌شده‌ اند، از اولویت‌های شهرداری تبریز محسوب می شود و اهتمام معاونت نیز بر اجرای دقیق و فنی این پروژه ها است.

شهرداری تبریز با دقت در ویژگی های مناطق مختلف و با جدیت، به موضوع پروژه‌های مسیر گشایی می پردازد که یکی از آن‌ها مسیر گشایی دو کمال است؛ پروژه ای که  از آن به‌عنوان مهرانه رود دوم یاد می‌کنند و تکمیل آن، در کاهش ترافیک ورودی شرق تبریز نقش زیادی خواهد داشت.

مسیر گشایی کوی سرم‌سازی یکی دیگر از اقدامات عمرانی است که توسط منطقه پنج شهرداری اجراشده و علاوه بر اینکه دسترسی اتوبان پاسداران به مرکز و داخل شهر را ممکن می‌سازد، در مواقع وقوع بحران در کاهش ترافیک اتوبان پاسداران بسیار موثر خواهدبود.

پروژه مسیر گشایی ۴۲ متری سیلاب قوشخانه و ۱۶ متری ملازینال از جمله پروژه‌هایی هستند که در مناطق کم برخوردار شهر و توسط شهرداری منطقه یک اجرا می شوند و بر اساس اعلام این منطقه، عملیات عمرانی آن تا پایان سال جاری به اتمام خواهدرسید.

معاون فنی وعمرانی شهردار تبریز، با تأکید بر توجه شهرداری تبریز به مسیر گشایی در مناطق حاشیه‌نشین نیز می‌گوید: ادامه‌ مسیر گشایی  کوثرشرقی تا پاسداران، امتداد ثقه‌الاسلام  تا  اتحاد، امتداد ۴۲ متری و اتصال شرق و غرب ایده لو به اتوبان پاسداران از پروژه‌های اولویت‌دار شهرداری است  که معاونت فنی و عمرانی، نظارت جدی بر اجرای سریع و اصولی  این پروژه ها دارد.

تقاطع‌های غیر هم‌سطح

اجرای پروژه تقاطع‌های غیرهم‌سطح با هدف حل معضل ترافیک، یکی دیگر از اولویت‌های شهرداری است.
از میان این طرح‌ها می‌توان به شاخص‌ترین آن‌ها ازجمله تقاطع سه سطح حمید اشاره کرد که عملیات اجرایی آن از سال ۹۳ آغازشده بود و در شهریورماه سال جاری مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

معاون فنی و عمرانی شهردار تبریز در این باره می افزاید: تقاطع سه سطح شهید حمید باکری به‌عنوان زیباترین پروژه عمرانی شهر تبریز، نقشی اساسی در روان‌سازی و تسهیل ترافیک ورودی شرق تبریز ارد و امید است که با معماری متفاوت خود به یکی از نمادهای تبریز تبدیل شود.

 فاز اول این تقاطع، به‌منظور تسهیل تردد مسافرین و شهروندان از سوی دروازه تهران در راستای شرق و غرب مسیر، به طول ۶۵۰ متر و عرض ۲۰ متر در میدان استاد شهریار، اردیبهشت سال جاری با حضور معاون اول رئیس‌جمهور افتتاح شد و فاز دوم آن نیز، روگذری به طول ۲۸۵ متر و عرض عرشه ۱۷ متر است که با هزینه‌ای بالغ‌بر ۹۵ میلیارد ریال اجرا و در شهریورماه سال جاری افتتاح شد.

پل های روگذر شهیدان حضرت پور در میدان راه آهن، شهیدان صبور در چهارراه اره گر، شهیدان خانلی در میدان افلاک نما و شهیدان آذرآبادی حق در بلوار استاد شهریار، از جمله پروژه هایی بودند که بر اساس روان سازی ترافیک و با هدف تسهیل دسترسی به نقاط مختلف شهر و در بعضی نقاط دسترسی به مناطق فرسوده و حاشیه نشین طراحی و اجرا شده اند.

اگر در نظر بگیریم که حوادث طبیعی و مواقع بحرانی، تا حد زیادی قابل پیش بینی نیستند، همچنین اگر به بافت شهر تبریز با دقت زیادی توجه کنیم، نقش راه های مواصلاتی استاندارد در برطرف کردن مشکلات ناشی از بحران، به وضوح نمایان می شود و این همان موضوعی است که شهرداری تبریز، به عنوان گام اول در حل مشکل بافت های فرسوده و حاشیه نشین، هدف گذاری کرده است.

 


Galaxy S7 - 944 x 150

این خبر را به اشتراک بگذارید :