به گزارش تبریزمن، طبق اعلام سازمان قطار شهری، پنجشنبه آینده، پنجم شهریور ماه، شهروندان تبریزی، شاهد افتتاح فاز نخست از خط اول قطار شهری تبریز خواهند بود. این اتفاق، برای تبریز که نفسش از حجم ترافیک به شماره افتاده، اتفاقی میمون و مبارک است تا بلکه طلسم راه اندازی شبکه قطار شهری تبریز بشکند و بقیه بخش ها و خطوط آن نیز، هر چه سریعتر، به مرحله بهره برداری برسد.

بحث راه اندازی  فاز یک متروی تبریز از آن جا عینیت یافت که به تدبیر شهردار تبریز، واگن های مانده در گمرک بندرعباس، با هزینه خود شهرداری و بدون دریافت کمک مالی دولت ترخیص و به تبریز منتقل شد. ماه گذشته نیز دو رام دیگر از سری واگن های خط اول، به همین ترتیب وارد تبریز گردیده و در حال حاضر، مرحله مونتاژ و تست را سپری می کند.

فاز نخست خط یک قطار شهری تبریز، به طول ۷کیلومتر، از ایستگاه ائل گلی تا ایستگاه استاد شهریار در ابتدای بلوار ۲۹ بهمن، امتداد دارد و قرار است با آغاز بهره برداری از این فاز، مسافران این مسیر بتوانند با استفاده از مترو به مقصد برسند.

اما در این میان، نباید نقش ایستگاه های مترو را کم اهمیت تر از دیگر بخش های آن دانست. شاید به جرات بتوان گفت که ایستگاه های مترو خود جاذبه ای برای شهروندان  در استفاده از این وسیله نقلیه هستند و هرچه امکانات اولیه رفاهی این مکان ها زیاد و از طرح ها و المان های چشم نوازی برخوردار باشند، اثرات منفی زمان انتظار در آن جا، به حداقل خواهد رسید.

به نقل از شهریار، در مسیر فاز نخست خط اول متروی تبریز، ۶ ایستگاه  احداث شده است که شهروندان برای استفاده از مترو، به این ایستگاه ها مراجعه خواهندکرد. بر همین اساس و به منظور آشنایی با این ۶ ایستگاه، مشخصات آن ها را مرور می کنیم.

اولین ایستگاه در میدان ائل گلی قرار دارد. این ایستگاه در دو طبقه و به صورت هم سطح طراحی و برای ورود و خروج مسافران نیز، دو ورودی در نظر گرفته شده است. مساحت ایستگاه ائل گلی ۴۱۵۰ مترمربع اعلام شده است.

ایستگاه دوم  از جمله ایستگاه های کم عمق این مسیر است که به نام ایستگاه سهند معروف است. این ایستگاه در فضایی به مساحت ۶۳۹۵ مترمربع و در دو طبقه احداث شده است. مسافران این ایستگاه می توانند برای ورورد و خروج، از ۳ ورودی موجود استفاده کنند.

ایستگاه سوم یا همان ایستگاه امام رضا، پذیرای مسافران فلکه امام رضای جاده ائل‌گلی خواهدبود. این ایستگاه نیز به صورت کم عمق و در دوطبقه ساخته شده است. مساحت آن نیز۶۲۴۴ مترمربع می باشد. برای مسافران این ایستگاه، ۳ورودی در نظر گرفته شده است.

به ایستگاه چهارم می رسیم که آن هم یک ایستگاه کم عمق است با مساحتی معادل۵۹۴۳ مترمربع و بنام ایستگاه خیام شناخته می شود. ایستگاه خیام، در فلکه خیام جاده ایل گلی واقع است در دوطبقه و با ۳ ورودی طراحی و اجرا شده است.

اما ایستگاه پنجم این مسیر، یعنی ایستگاه ۲۹ بهمن، در ارتفاعی بلندتر از سطح زمین احداث شده است. ساختمان این ایستگاه در دو طبقه  و با ۷۳۱۸ مترمربع مساحت، طراحی شده و برای مسافرانی که در ابتدای جاده ائل گلی، قصد سوار شدن به مترو و یا پیاده شدن از آن را دارند، دو ورودی تعبیه شده است.

و آخرین ایستگاه فاز نخست خط یک، ایستگاه استاد شهریار است که آن هم به شکل یک ایستگاه ارتفاعی و با مساحت ۵۳۴۹ مترمربع ایجاد شده است. تعداد طبقات ایستگاه استاد شهریار دو  و تعداد ورودی های این ایستگاه نیز، دو ورودی می باشد.

بر اساس گزارش سازمان قطار شهری تبریز، عملیات عمرانی تمامی این ایستگاه ها، به اتمام رسیده و تنها، طراحی و نصب پاره ای از المان ها یا طرح های فضای داخلی جهت زیباسازی محیط داخلی ایستگاهها باقی مانده که آن‌ها نیز در حال طراحی و اجرا هستند. بنابراین حضور شهروندان در این ایستگاه ها بدون هیچ مشکلی صورت خواهدگرفت.

این اقدام، به عنوان اولین گام در راه اندازی متروی تبریز، از آن نظر مهم است که حکایت از نگاه ویژه شهرداری به رفع مشکلات ترافیکی و تامین آسایش شهروندان می کند.

اما امروز، امیدواریم با شکسته شدن طلسم آغاز به کار متروی تبریز، شاهد راه اندازی دیگر فازهای خط نخست و خطوط قطار شهری تبریز در کمترین زمان ممکن باشیم.

 


Galaxy S7 - 944 x 150

این خبر را به اشتراک بگذارید :