کارشناس تئاتر کشور گفت: تبریز به تنهایی بخشی از تاریخ تئاتر ایران را به خود اختصاص داده چرا که هنرهای نمایشی از این خطه وارد کشور شده است.

به گزارش تبریزمن، حسین مسافرآستانه با بیان اینکه تئاتر تبریز، تئاتر جشنواره‌ای نیست اظهار داشت: در عین حال این کهن شهر از معدود مناطقی است که هنر تئاتر از سالیان دور به شکل مستمر فعالیت داشته و شمع این هنر در برهه‌های مختلف روشن نگه داشته شده است.

وی تصریح کرد: البته شاید هنرهای نمایشی هر از چندگاهی تحت شرایط و سیاست‌های مدیریتی اجراهای عمومی تعطیل یا با وقفه مواجه شده باشد اما جریان عمومی تئاتر این استان فعال و مستمر بوده و محدود به برگزاری جشنواره‌ها نیست.

حسین مسافر آستانه با اشاره به قدمت تئاتر تبریز اظهار داشت: قدمت تئاتر تبریز و آذربایجان‌شرقی، همان تاریخ تئاتر کشور است، چراکه اولین جرقه های تئاتر به معنای امروزی و درام غربی از این منطقه شکل گرفته است.

این کارشناس و مدرس بنام تئاتر کشور با اشاره به بزرگان تئاتر تبریز یادآور شد: اساتیدی چون مرحوم قبه زرین، مرحوم صادقی و… آثاری ارزشمندی آفریده و نسل‌های بعد تحت تاثیر آموزش‌های ایشان توانسته اند در ادامه راه توشه برگیرند.

مسافر آستانه با تاکید بر اینکه با این سابقه، توقع از تئاتر تبریز بیشتر از سایر استانهاست گفت: تئاتر تبریز هم از لحاظ تنوع هنرمندان و مضامین مورد طرح در تئاتر و هم از نظر کیفیت اجرا نمونه است.

مدیرکل سابق مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: پیش از این نیز افتخار داشتم در جشنواره های مختلف در کنار هنرمندان این استان حضور داشته و آثار بی نظیری از ایشان شاهد باشم.

مسافر آستانه با بیان اینکه جوانان بسیار مستعدی در تئاتر تبریز فعالیت می‌کنند که کارهای تاثیرگذاری آفریده‌اند، تصریح کرد: الان به این عشق به تبریز می‌آیم که اجراهایی پویا و تاثیرگذار از این عزیزان ببینم و امیدوارم جزو جشنواره‌های خاطره انگیز و به یاد ماندنی در این عرصه باشد.

وی در پاسخ به این سئوال که تاثیر برگزاری جشنواره ها بر تئاتر استان‌ها چیست، گفت: جشنواره‌ها محل رقابت هنرمندان و آثار مختلف است و تبادل تجربیات متنوع و یافته‌های جدید برای ارتقای سطح کیفی آثار می‌تواند مفید و نقش آفرین باشد.

مسافر آستانه در عین حال یادآور شد: آنچه در جشنواره‌ها حائز اهمیت است ایجاد وفاق و دوستی بین گروه‌ها و شرکت کنندگان است که کارها را با نقد و نظر به یافته های جدید دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: آنچه که از دیدگاه من کم اهمیت بوده و فرهنیختگی تئاتر ایجاب می کند که نباید به آن توجه کنیم دریافت لوح و جایزه و تقدیر است که متاسفانه گاهی رقابت و جایزه جایگزین هدف واقعی برگزاری جشنواره شده و چنان اهمیتی پیدا می‌کند که سایر مزایا و موهبتهای چشنواره ای نادیدا گرقته می‌شود.

داور بیست و هشتمین جشنواره تئاتر استانی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه در تبریز چنین توقعی نداریم و همه اهالی تئاتر این شهر به یک وفاق کلی دست پیدا کرده‌اند، گفت: خصوصا از زمانی که دانشکده تخصصی تئاتر در تبریز افتتاح شد استعدادهای خیلی خوبی هم از نظر آموزش‌های مدرن تیاتری خود را نشان دادند و هم یادگار پیشکسوت‌های استان را که باید از هنرمندان امروز استان سراغ بگیریم در فصای موجود شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه در تمام جشنواره‌ها عده‌ای همواره منتقد داوری هستند، تصریح کرد: اختلاف نظر همیشه وجود خواهد داشت و لازم نیست از آن پیشگیری شود، اما همه باید به یک قاعده‌ای توجه کنیم و آن این است که نظرات تیم داوری نهایی است.

مسافر آستانه، وجود اختلاف نظر را عاملی برای رشد و رفع ایراد دانست و گفت: متاسفانه ما غلط استفاده می‌کنیم و از اختلاف نطرها برای حذف دیگران اشتفاده می کنیم که بسیار ایراد بزرگی است.

وی با بیان اینکه اگر همه راضی باشند یک جای کار ایراد دارد، گفت: اگر تئاتر به حالت ایستایی گرفتار شود دیگر جریان رو به رشدی وجود نخواهد داشت.


Galaxy S7 - 944 x 150

این خبر را به اشتراک بگذارید :