انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری شهرهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ با اینکه شور و شعف خاصی به مردم این شهر القا کرد اما همین عنوان مسئولیتی سنگین را بردوش شهروندان و مسئولان می گذارد که تا سال ۲۰۱۸ تبریز به استانداردهای جهانی یک شهر گردشگر پذیر برسد.
به گزارش تبریزمن، در همین راستا جلسه فنی بررسی و تامین زیرساخت های گردشگری تبریز برای سال ۲۰۱۸ در محل سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز برگزار شد.
این جلسه با حضور مشاور حقوقی شهردار تبریز ، سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز و معاون اداری مالی سازمان توسعه گردشگری ، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی ، کارشناسان سرمایه گذاری و درآمد شهرداری تبریز و همچنین مدیران هتل ها و آژانس های برگزار شد.
مشاور حقوقی شهردار در این جلسه گفت: با توجه به اینکه زمان زیادی تا سال ۲۰۱۸ باقی نمانده است ، مسئولان شهر تبریز باید از امکانات موجود استفاده کنند و به صورت واقع بینانه سعی در تامین زیرساخت های تبریز داشته باشند چرا که آرمان خواهی و نگاهی دور از واقعیت نمی تواند تا سال ۲۰۱۸تحقق یابد.
مهندس عاشقی ادامه داد : شناسایی اماکن و پروژه هایی که پیش از این افتتاح شده ولی به هر دلیلی متوقف شده است و راه اندازی مجدد آن ها ، استفاده از امکانات موجود با انجام تعمیرات و به روز رسانی و همچنین اراه تسهیلات ویژه شهرداری تبریز همچنین معافیت عوارض ساخت هتل می تواند از جمله اقدامات زودباز ده برای سال ۲۰۱۸ باشد.

چند خانه تاریخی باید تا سال ۲۰۱۸ مرمت شود
سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز گفت : شهرداری تبریز به ازای مرمت خانه های تاریخی تبریز بسته های تشویقی معافیت از عوارض در تخفیف در عوارض می تواند در نظر بگیرد ، همچنین سازمان میراث فرهنگی می تواند با همراهی سرمایه گذراران گامی در جهت حفظ خانه های تاریخی تبریز بردارد.
دکتر رضا خلیلی ادامه داد : پیاده راه های تربیت و مقصودیه می توانند جاذب توریست باشند به شرطی که طبقات همکف این پیاده راه ها از حالت تجاری خارج شده و به اماکن فرهنگی تفریحی همچون گالری ، کافی شاپ  و سفره خانه تبدیل شوند.
وی همچنین گفت : شهرهای زنده در دنیا طرفداران بسیاری دارند اما در شهر ما به ویژه در فصل زمستان چند ساعت از شب نگذشته شهر حالت خاموشی می گیرد پیاده راه ها یکی از پتانسیل های جذب توریست است که تا به حال به درستی از آن استفاده نشده است.
وی یادآور شد: یکی از مشکلات دیگر شهرما در حوزه توریسم نبود اطلاعات جامع و کافی در فضای مجازی است، ما یک سایت بین المللی  با قالب و طراحی مناسب و اطلاعات کافی در شان تبریز نداریم که برای کسی که می خواهد تبریز را هدف سفر خود قرار دهد اطلاعات ارائه کند.
خلیلی اضافه کرد: ارائه تسهیلات به فیلم سازانی که فیلم هایی با موضع زیبایی های تبریز کار می‌کنند و همچنین بهره گیری از یک تیم رسانه ای حرفه ای برای تامین دیتای مورد نیاز تبریز به زبان انگلیسی می تواند کارساز باشد.
برای سال ۲۰۱۸ باید به فکر سرمایه گذاری پایدار باشیم
معاون گردشگری ، اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: برای اینکه بتوانیم از فرصت پیش آمده به نحو احسن استفاده کنیم و تبریز را در سطح استانداردهای جهانی معرفی کنیم باید به فکر سرمایه گذاری های پایدار باشیم.
احمد حمزه زاده یاد آور شد: استفاده از فضاهای موجود و تجهیز و تعمیر آن ها می تواند گامی برای آغاز باشد ولی برای سال ۲۰۱۸ باید به فکر جذب سرمایه گذار برای ساخت هتل و مجموعه های گردشگری باشیم.
حمزه زاده تامین زیرساخت های حمل و نقل ، گسترش فضای سبز و آموزش های شهروندی را از مهم ترین مسائل پیش رو دانست و ادامه داد : شهرداری تبریز با توجه ویژه به این موارد می تواند تبریز را برای سال ۲۰۱۸ آماده کند و شهرداری در این میان نقش بی بدیلی دارد.
وی همچنین یادآور شد: در حال حاضر که تبریز از چند جهت در سطح جهانی مطرح شده است باید از محل اعتبارات ملی نیز برای تبریز اعتباری ویژه در نظر گرفته شود.
وی گفت: رئیس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور در این مورد قول مساعد داده است که برای توسعه تبریز تا سال  ۲۰۱۸ اعتبارات ویژه ملی برای این شهر در نظر گرفته شود.
کارگروه فنی تبریز ۲۰۱۸ تشکیل شده است
رئیس انجمن علمی گردشگری شمالغرب کشور در این جلسه گفت: کارگروه فنی برای انتخاب تبریز به عنوان شهر نمونه گردشگری در استانداری آذربایجان شرقی تشکیل شده است.

دکتر کریمی ادامه داد: توسعه زیرساخت های گردشگری شهر تبریز در ۸ هدف و ۱۰ آیتم طراحی شده است که اگر این آیتم ها به درستی اجرا شود تبریز برای سال ۲۰۱۸ میزبان شایسته گردشگران خواهد بود.
مسئول پیگیری طرح های گردشگری استانداری با اشاره به تعدادی از آیتم ها و اهداف ذکر شده در آن کارگروه اشاره کرد: برگزاری نمایشگاه بین المللی وابسته با صنعت گردشگری با محوریت نقش شهرهای اسلامی در در توسعه گردشگری  و همچنین برگزاری همایش علمی مرتبط با این موضوع ، برگزاری جشنواره های فرهنگی با محوریت گردشگری و اعتلای فرهنگ گردشگر پذیری و افزایش داد و ستد های خرد مرتبط با صنعت گردشگری، راه اندازی تا کسی های ویژه گردشگری به طوری که این امتیاز به راهنمایان گردشگری که مسلط به زبان انگلیسی هستند اعطا شود و در اعطای امتیاز تاکسی و تسهیلات ویژه برای خرید تاکسی لوکس توسط این راهنمایان گردشگری فراهم شود.
وی ادامه داد : مبادی ورودی شهرها به عنوان اولین معرف فرهنگ یک شهر هستند از این رو این مبادی ورودی باید بر اساس فرهنگ و تاریخ شهر تبریز بهسازی شوند.
وی همچنین با اشاره به اهمیت برند شهرهای گردشگری در کل دنیا خاطر نشان کرد: در کل دنیا شهرهای گردشگر پذیر نماد و نشانه هایی از آثار تاریخی خود یا تولیدات صنعتی یا صنایع دستی را به برند آن شهر تبدیل کرده اند در حالی که به این موضوع در کشور ما توجه کافی نشده است.
وی اضافه کرد : در حال حاضر که شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری شهرهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ انتخاب شده است می توانیم یکی از محصولات فرهنگی  و صنایع دستی تبریز یا نمادهای تاریخی را به برند تبریز تبدیل کنیم.


Galaxy S7 - 944 x 150

کلیدواژه ها : ,,

این خبر را به اشتراک بگذارید :