همانطور که پیش از این نیز گفته می شد، زمان زود گذشت و ما بیش از پیش به سال ۲۰۱۸ و میزبانی از گردشگران خارجی و داخلی پرتعداد نزدیک تر شدیم، اما در این مدت آیا از فرصت های موجود به خوبی استفاده گردید یا اینکه مثل اکثر اوقات تمامی کارها در دقیقه ۹۰ روبراه خواهد شد؟

تبریزمن، سرویس شهری: در مقطعی که شاید شاهد نزول جایگاه داخلی و خارجی تبریز بوده ایم و دیگر آنطور که باید، تبریز شهر اولین ها نبود، فرصتی بی نظیر برای کل منطقه آذربایجان فراهم شد تا بار دیگر نام و نشان خود را بازیابد و تاثیرگذاری بسزایی که پیش از این داشت را بدست آورد.

انتخاب شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ آن هم با وجود شهرهای باستانی و تاریخی بزرگ دیگر که نامزد این عنوان بودند، بخت خوشی بود که نصیب مردم و مسئولین این شهر شد و بار دیگر امید پیشرفت و توسعه را در دل های آنان زنده کرد.

اما همانگونه که از روزهای ابتدایی اعلام این خبر، هشدار داده شد، زمان محدود و نسبتا اندکی برای بهبود شرایط شهر تبریز و ساخت و تکمیل زیرساخت های آن وجود داشته و دارد، از طرف دیگر سابقه ی کارهای اجرایی اینچنینی در کشور نیز نشان داده که انجام اقدامات لازم به هفته ها و روزهای پایانی موکول شده و با حداقل کیفیت ممکن ارائه می شوند.

نا گفته پیداست که فرصت میزبانی تبریز از گردشگران در سال ۲۰۱۸ می تواند با میزبانی ناشایست از آن ها، به یک تهدید بزرگ تبدیل شود. اما فعالیت های صورت گرفته تا کنون امیدواری خاصی را برای میزبانی آبرومند ایجاد نمی کند، انتخاب به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی، یک افتخار ملی است اما هنوز اقدامات اجرایی برای آن در فرصت یک و نیم ساله باقی مانده، چشمگیر و امیدوارکننده نیستند.

بسیار دیده و شنیده ایم تبلیغات کشورهای مختلف را برای رویداد هایی که چندین و چند سال بعد میزبانی خواهند کرد، قطری که برای میزبانی بازی های جام جهانی ۲۰۲۲ چندین سال است فعالیت های تبلیغاتی خودش را آغاز کرده یا حتی نمونه کوچک اش، کشورهایی مثل ترکیه و آذربایجان که در تمام طول سال تبلیغات حوزه گردشگری خود را در شبکه های مختلف تلویزیونی و اینترنتی منتشر می کنند و نتیجه این هزینه ها ( و یا به عبارت بهتر سرمایه گذاری ها ) را در درآمد شگفت انگیز و هنگفتی که از صنعت گردشگری کسب می کنند می بینند.

حال آنکه شهر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای جهان اسلام انتخاب شده اما دریغ از کوچکترین فعالیت تبلیغاتی در رسانه های کشورهای اسلامی و همسایه و معرفی ظرفیت ها، پتانسیل و جاذبه های فرهنگی و تاریخی خود؛ البته زمانی که خود مردم ایران و حتی تعداد کثیری از مردم تبریز کوچکترین اطلاعی از بحث تبریز ۲۰۱۸ ندارند، نمی توان انتظار تبلیغات فرامرزی داشت!

تبلیغات در شبکه های تلویزیونی و اجتماعی مطرح “گردشگری” کشورهای اسلامی، تبلیغات در شبکه های مجازی آسیایی و اروپایی، تبلیغات در خبرگزاری ها و رسانه های مجازی و مکتوب کشوهای اسلامی، تبلیغات در هواپیمایی های مطرح جهان برای مسافران در حین پرواز و تبلیغات در فرودگاه های مطرح منطقه و کشورهای توریست پذیر، تبلیغات محیطی در کشوهای اسلامی و بخصوص در شهرهایی که میزبان توریست های بی شمار بین المللی هستند، تبلیغات در نمایشگاه های بین المللی مختلف در اقصی نقاط جهان و … از مواردی هستند که جای خالیشان در فعالیت های مرتبط با تبلیغات این رویداد بزرگ به شدت به چشم می خورد.

اما مهمترین بحث در موضوع تبلیغات؛ در فاصله ی یک و نیم ساله ی باقی مانده تا سال ۲۰۱۸، فعلا عملیات برند سازی تبریز۲۰۱۸ نه تنها آغاز نشده بلکه حتی لوگوی خاصی نیز طراحی نگردیده است. جای سوال است که آیا قرار دادن صرف کلمه tabriz2018 بدون طراحی خاص و آن هم با سایز کوچک در برخی از بنرهای سازمان های شهرداری، در این زمینه کفایت خواهد کرد؟ این در حالیست که کشورهایی چون ترکیه و آذربایجان و نیز سایر کشورهای مسلمان همچون مالزی با ایجاد یک برند برای گردشگری خود و متعاقب آن، انجام تلیغات هدفمند و متناوب، خود را تبدیل به یک کشور مقصد گردشگری کامل نموده و در طی چند سال وضعیت اقتصادی خود را بهبود بخشیده اند.

Untitled-1

آیا در فرودگاه های داخلی، از بحث تبریز۲۰۱۸ به عنوان یک رویداد ملی، اثری از تبلیغات و اطلاع رسانی به چشم می خورد؟ در فرودگاه های شهر هایی چون مشهد، اصفهان، کیش یا تهران و شیراز آیا حجم مسافران پرتعدادشان اثری از برند و نماد تبریز۲۰۱۸ مشاهده می کنند؟ آیا تا کنون فکری در خصوص ایجاد کمپین های تبلیغاتی تاثیرگذار در ترمینال های اتوبوس رانی و ایستگاه های راه آهن کشور داشته ایم؟

از طرف دیگر، مشخص نیست که در شرایط موجود، مردم ما از خیل عظیم گردشگران خارجی چگونه میزبانی ای را به عمل خواهند آورد، هویداست که بحث برخورد با گردشگران و انجام میزبانی شایسته از آنان در طول مدت اقامت، نیازمند آموزش های اساسی و ریشه ای دارد که تا کنون مردم ما از آن ها مطلع نشده اند. اما هنوز که هنوزه اقدامی در این مورد صورت نگرفته و احتمالا در طول یک هفته و به صورت فشرده! پلاکاردها و پوستر هایی توزیع خواهند شد، حال آنکه می توان در فرصت باقی مانده به بهترین شکل از پتانسیل رسانه هایی همچون صدا و سیما استفاده کرد و آموزش ها و نکات لازم را به شهروندان به صورت تدریجی منتقل نمود.

فرهنگ و نوع برخورد با گردشگران مهمترین عامل در یک میزبانی شایسته می باشد، اما مواردی چون زیرساخت های شهری و نیز مراکزی همچون هتل ها نیز نقشی اساسی در این میزبانی خواهند داشت، مسئله موقعیت فرودگاه تبریز و نحوه انتقال گردشگران از آنجا به داخل شهر، ترافیک شدید در خیابان ها و راه های مواصلاتی به جاذبه های تاریخی شهر تبریز، ظرفیت بسیار اندک هتل ها و … مشکلات و مسائلی هستند که باید در مدت محدود باقی مانده حل و فصل شوند.

تبریز 2018

بدون شک نمی توان در چنین مدت زمان اندکی، تمامی مشکلات موجود در شهر تبریز و منطقه آذربایجان را برطرف کرد اما در سمت مقابل نیز نمی توان با دست روی دست گذاشتن فرصت تبریز ۲۰۱۸ را با میزبانی ناشایست، به تهدیدی بزرگ بدل نمود، باید با نگاهی ملی به مسئله نگریست و این نگاه ملی نیازمند رایزنی مداوم و پی گیری های مصرانه نمایندگان و مسئولان آذربایجان از هیات دولت می باشد.

متاسفانه در حال حاضر اینگونه احساس می شود که همه نشسته اند و منتظر شهرداری هستند تا با فعالیت های عمرانی خود، تبریز را مهیای میزبانی ٢٠١٨ کند درحالیکه بسیاری از سازمان ها و نهاد های دولتی وظایف به مراتب بیشتر و مهمتری نسبت به شهرداری دارند که باید از همین زمان فعالیت های خود را آغاز و برای مدت محدود باقی مانده برنامه ای مدون و گزارشاتی منظم ارائه دهند. برگزاری جلسات تشریفاتی و نیز ابلاغ عناوین دهان پرکن برای بهره گیری از این فرصت تاریخی کافی نخواهد بود.

با نگاهی ملی و استفاده از حداکثر امکانات و ظرفیت موجود، می توان حداقل بودجه و نیز انگیزه لازم برای یک میزبانی شایسته از گردشگران خارجی را بدست آورد و راه را برای ادامه حضور این گردشگران در سال های آتی هموار نمود و به صورت مداوم از فواید فراوان صنعت گردشگری بهره برد، اما هم اکنون زمان تلاش و کار شبانه روزیست تا مبادا چنین فرصت مغتنمی تبدیل به خاطره ای ناخوشایند در اذهان شود…

نویسنده: مجتبی علمی


Galaxy S7 - 944 x 150

این خبر را به اشتراک بگذارید :