بیش از یک ماه به شروع تنور داغ تبلیغاتی انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری باقی مانده است و این درحالیست که تبلیغات زودهنگام و غیرقانونی کاندیداها در تلگرام و دیگر شبکه های اجتماعی بسیار به چشم می خورد.

تبریزمن، گروه سیاست: در حالی که هنوز بیش از یک ماه تا انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده است، کمپین‌های تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات مجلس در تبریز و سایر شهرستان های استان در فضای مجازی و حقیقی آغاز شده است.

روزی نیست که صفحاتی به عنوان حامیان یک کاندیدا در شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام و اینستاگرام به تبلیغ خود نپردازند، گفتنی است که بازار خرید و فروش صفحات پربازدید برای استفاده های تبلیغاتی نیز خیلی گرم شده است.

مسئولین اجرایی انتخابات با اشاره به قانون انتخابات که بازه مشخصی را به عنوان زمان تبلیغات مشخص کرده است هرگونه فعالیت تبلیغاتی در رسانه‌های حقیقی و مجازی را تخلف انتخاباتی تلقی می‌کنند. به طوری که وزیر کشور در حاشیه جلسه هیئت دولت، تبلیغات کاندیداها در فضای مجازی از جمله تلگرام، فیسبوک و وایبر را تخلف حتمی دانسته و گفت: اگر تبلیغات توسط کاندیداها در فضای مجازی باشد، حتماً تخلف است و با آن برخورد می‌شود.

بازاری ارزان، به صرفه و البته غیرقانونی

از طرف دیگر اما با رونق گرفتن استفاده از شبکه‌های اجتماعی در میان کاربران ایرانی، این ابزار، ارزان‌ترین و به صرفه‌ترین وسیله‌ برای تبلیغات برخی از کاندیداها شده که گویا شوق استفاده از آن موجب شده است تا موضوع مهم زمان تبلیغات مجاز انتخاباتی به فراموشی سپرده شود.

تحلیلگران شبکه‌های اجتماعی معتقدند روابط در فضای مجازی در کنش‌های فضای حقیقی تاثیر بسیاری دارد. در ماه‌های اخیر نیز با افول فیس‌بوک، توئیت، وایبر و…. پیام‌رسان تلگرام به اصلی‌ترین ابزار ارتباطات مجازی و اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی محبوب تبدیل شده‌اند.

تلگرام با ارایه کانال‌ها و سوپرگروه‌ها این امکان را فراهم کرده است به جای سایر شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و وبلاگ‌ها، افراد تنها در همین شبکه اوقات خود را سپری کنند. بر اساس آمارهای اخیر، ۵۳ درصد ایرانیان عضو شبکه های اجتماعی هستند که تلگرام بیشترین سهم را دارد، به طوریکه در فضای حقیقی نظیر مترو، اتوبوس و کلاس درس تا میهمانی‌های خانوادگی گوشی های موبایل و تلگرام به عضو جدانشدنی افراد تبدیل شده است.

13941028000061_PhotoL

این مساله از نظر کاندیداها و حامیانشان نیز مغفول نمانده و آنان فعالیت‌‌های خود را در تلگرام و اینستاگرام آغاز کرده اند. انعکاس سفرها، دیدارها و برگزاری مجالس تبلیغاتی از جمله فعالیت‌هایی است که این افراد در شبکه‌های اجتماعی به آن روی آورده‌اند.

در خصوص محدوده زمانی تبلیغات انتخاباتی، قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مقرر کرده است که تبلیغات داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی باید در فاصله ۸ روز قبل از اخذ رأی تا ۴۲ ساعت قبل از آغاز فرآیند رأی گیری صورت پذیرد.

در آیین نامه اجرایی قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز به ممنوعیت تبلیغات در مدت زمان بین ثبت نام تا هنگام شروع تبلیغات اشاره شده است: از زمان ثبت نام داوطلبان تا هنگام شروع تبلیغات رسمی، انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی تحت عنوان نامزد نمایندگی مجلس ممنوع است.

با این حال، بازه کوتاه مدت تبلیغات از منظر بسیاری صرفا در حد پوستر چسباندن و پخش تراکت و… کفایت می‌کند تا جامعه با چهره‌ کاندیداها آشنا شود، نه عقاید و برنامه‌های آن‌ها. این مساله در انتخابات مجلس و شورای شهر که با کثرت کاندیداها مواجه هستیم و رقابت سنگینی در تبلیغات حاکم هست این امکان برای افراد جامعه مهیا نمی شود که کاندیداها را بشناسند.

13941028000056_PhotoL

کاندیداها نباید از موضع یک نامزد انتخاباتی سخنرانی کنند

برای رفع این مشکل کاندیداها از هفته‌ها قبل با حضور در جلسات، محافل، برنامه های ختم و عروسی و جلسات سخنرانی و…. خود را به عنوان یک چهره مطرح می‌کنند. مسئولین اجرایی انتخابات معتقدند که در این برنامه‌ها فرد نباید خود را به عنوان کاندیدا مطرح کند و از موضع یک نامزد انتخاباتی سخنرانی نمایند!

کاندیداهای مجلس مانند همه مردم می‌توانند در تلگرام کانال شخصی یا هواداری داشته باشند، در اینستاگرام فعالیت کنند، وبلاگ بنویسند، با این ابزارها در خصوص مسایل کشور، شهر و منطقه خود اظهار نظر کنند و کسی نمی‌تواند آن‌ها را از این حق محروم کند اما آنچه قانون منع کرده است آن است که این فعالیت‌ها جنبه تبلیغ انتخاباتی داشته باشد. لذا محتوایی که در کانال‌ها و شبکه های اجتماعی منتشر می‌شود، تا پیش از موعد تبلیغات نباید ظاهر و شکل پوستر و تبلیغاتی به خود بگیرد. بلکه باید صفحه‌ی فردی باشد که رزومه و عقاید و برنامه ها و ایده های فرد در خصوص مسایل مختلف را داشته باشد.

استفاده از ابزارهای نوین ارتباطی برای کاندیداهای مستقل اهمیت بیشتری دارد چرا که نمایندگان فعلی، یا مقاماتی که آماده حضور در صحنه انتخابات شده‌اند به خاطر موقعیت خود از امکان حضور در مجامع عمومی و همین‌طور امکان استفاده از رسانه‌های عمومی بهره مند می‌باشند. لذا حضور مستقل‌ها در شبکه‌های اجتماعی می‌تواند آن‌ها را با مردم مرتبط کند و از این طریق افکار و عقایدشان را به مردم عرضه کند لیکن این حضور تا پیش از آغاز موعد تبلیغات نباید رنگ و بوی تبلیغاتی و انتخاباتی به خود گرفته باشد. امری که سهل و ممتنع است!

 


Galaxy S7 - 944 x 150

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :