ماشین‌سازی تبریز به عنوان یکی از بزرگترین و ارزشمند ترین کارخانه های کشور که نظیر آن در غرب آسیا وجود ندارد، با لجبازی ها و اقدامات سلیقه ای سازمان خصوصی سازی، حسابی دچار مشکل شده و در وضعیت قرمز به سر می برد.

تبریزمن، سرویس اقتصادی: اخیراً و پس از ناکامی ۱۴ ساله سازمان خصوصی سازی در واگذاری گروه مادر صنعتی ماشین سازی تبریز به بخش خصوصی دارای اهلیت لازم، این شرکت در راستای مصوبه هیات وزیران برای تأمین کسری بودجه صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد ایران در قالب رد دیون به این صندوق واگذار شد، اما این صندوق هم گروه ماشین سازی را به واسطه بدهی خود به خزانه دولت واگذار کرد و وزارت اقتصاد هم دوباره این شرکت را جهت فروش به سازمان خصوصی سازی پاس داده است.

در روزهای اخیر نیز با پایان مهلت ۱۵ روزه سازمان خصوصی سازی برای تعیین تکلیف نهایی وضعیت شرکت، کارکنان اقدام به تحصن کرده اند، کارکنانی که سه ماه است حقوقی دریافت نکرده اند و در این وضعیت به دنبال پایان دادن به ۱۴ سال بلاتکلیفی مدیریتی هستند.

photo_2016-08-08_12-15-41

همچنین این گروه مادر صنعتی حدود دو هفته است که بدون سرپرست اداره می شود. امین عشقی سرپرست گروه ماشین سازی تبریز حدود دو هفته پیش در پی عدم همکاری سازمان خصوصی سازی استعفاء کرده است.

پیش تر نیز مدیرعامل و هیات مدیره این گروه در اعتراض به عملکرد سازمان خصوصی سازی در قبال این شرکت به صورت دسته جمعی استعفاء کرده بودند.

دکتر مسعودپرشکیان، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در خصوص مشکلات ناشی از اقدامات سازمان خصوصی سازی پیش از این گفته است: تجربه گذشته نشان داده است که روند کنونی سازمان خصوصی سازی در واگذاری صنایع به بخش خصوصی کمکی به رشد و توسعه این واحدها نمی کند. در خصوص ماشین سازی نگرانی های عمیقی از واگذاری این شرکت وجود دارد و در دیدار اخیرم با وزیر اقتصاد خواستار خارج کردن ماشین سازی تبریز از لیست واگذاری ها شدم.

وی ادامه داده: در گذشته یک سیستم کم نظیر مادر صنعتی با تفکر و عقلانیت درست شده، اما سازمان خصوصی سازی دارد با بی عقلی تمام تیشه به ریشه این صنعت مادر کشور می زند. متاسفانه حاصل عملکرد سازمان خصوصی سازی دست کم در آذربایجان شرقی چیزی جز تخریب زیرساخت های صنعتی و تعطیلی کارخانه های مادر تبریز نبوده است و اینکه آقای پوری حسینی گفته ماشین سازی تبریز را به هر نحو ممکن واگذار می کند، حرف درست و عاقلانه ای نیست و ما حتما در مقابل چنین رفتارهای نادرستی خواهیم ایستاد. خوشبختانه انسجام خوبی بین نمایندگان استان برای پیگیری مشکل ماشین سازی وجود دارد و امیدوارم به زودی شاهد به نتیجه رسیدن این تلاش ها باشیم.

خبرهای دریافتی حاکی از حضور نماینده فرمانداری در این شرکت و قول مساعد وی برای پیگیری فوری مسائل مطرح شده است.

photo_2016-08-08_12-38-23

در پی اعتراضات پرسنل گروه ماشین سازی در دو روز گذشته،  اعضای شورای اسلامی کار این شرکت با حضور در فرمانداری تبریز مراتب اعتراض و خواسته های پرسنل این شرکت را به اطلاع فرماندار تبریز رساندند.

مهمترین مطالبات پرسنل گروه ماشین سازی تبریز  تعیین تکلیف نهایی شرکت، معرفی مدیر عامل و هیات مدیره لایق و پرداخت حقوق معوق سه ماهه بوده و مقرر شده فرماندار تبریز اقدامات صورت گرفته در این خصوص را به طور حضوری به اطلاع پرسنل ماشین سازی برساند.

همچنین “اسماعیل جبارزاده” استاندار آذربایجان شرقی که در پایتخت کشورمان حضور دارد، روز گذشته در خصوص حل مشکلات و تعیین تکلیف نهایی گروه ماشین سازی تبریز با وزیر صنعت، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی سازی دیدار و مذاکره می کند.

از طرف دیگر امروز، “محمدحسین فرهنگی”  در تذکری کتبی به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر اقتصادی و امور دارایی خواستار تعیین تکلیف فوری گروه ماشین سازی تبریز شد.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در تذکر خود به دو وزیر هیات دولت آورده است: “بلاتکلیفی، فقدان مدیریت و توقف تولید کارخانه بسیار مهم ماشین سازی تبریز آثار و پیامدهای نا مطلوبی را برای کارگران و کارکنان کارخانه و اقتصاد آذربایجان شرقی به وجود آورده است.”

فرهنگی بازگشت ماشین سازی به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را راه حل فعلی مشکل دانسته و نوشته است: “اداره کارخانه توسط زیرمجموعه های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا اعلام انصراف آن وزارتخانه و اداره مجموعه توسط سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران هر کدام را حل مشکل خواهد بود.”

باید منتظر ماند و دید که طی روزهای آینده تحصن پرسنل و اقدامات فرمانداری و استانداری در کنار تذکر نمایندگان مجلس، چه نتیجه ای درپی خواهد داشت و آیا شاهد حل مشکلات این مجموعه و جان گرفتن دوباره آن خواهیم بود یا نه …


Galaxy S7 - 944 x 150

این خبر را به اشتراک بگذارید :