با افزایش جمعیت شهرنشین جهان و به تبع آن تعداد خودروها و وسایل نقلیه، مسئله ترافیک های طاقت فرسا و خیابان های قفل شده ملموس تر و حاد تر جلوه می کند.

به گزارش تبریزمن، بر این مبنا، متخصصان و دانشمندان کشورهای پیشرفته جهان تلاش می کنند با ارائه ایده ها و ابتکارات جالب ، قدمی در جهت حل این بحران بردارند. خیابان های چند طبقه، ناوگان های مدرن حمل و نقل عمومی از جمله قطار شهری و تراموا و چندین روش خلاقانه بسیار نو که بنظر می رسد ارائه گر تصویری از سیستم ترافیک و معابر در اینده شهر ها می باشند در راستای همین کوشش ها ظهور پیدا کرده اند.

به تازه گی، شرکتی در شهر شنزن چین ، با ارائه اتوبوس غول پیکری سعی نموده است مشکل ترافیک ، مصرف سوخت های فسیلی و آلودگی هوا را همزمان حل نماید.اتوبوس تولیدی این شرکت با ظاهری عجیب و زیبا، به اندازه ای عریض ( ۶ متر) و بلند است که می تواند تا ۱۲۰۰ مسافر را جابجا نماید.

در نگاه اول، این اتوبوس ها بسیار شبیه قطار شهری می باشند، اما بر خلاف آنها نیازی به ریل های زیر زمینی و بعضا هوایی ندارند.آنها دارای فضای خالی وسیعی در طبقه اول خود هستند که دو خودرو بطور همزمان می تواند ار میان آن عبور کنند.از آنجائیکه مسیر حرکت این اتوبوس ها کاملا ثابت می باشد، خودروها انگار از یک تونل رد می شوند.

این اتوبوس های بزرگ از برق شهر و نیروی نورانی خورشید به جای سوخت های فسیلی مرسوم استفاده می نمایند. در سقف این وسیله نقلیه عمومی و در ایستگاه های آن پانل های خورشیدی برای جذب انرژی خورشید و ذخیره سازی آن تعبیه شده است.از این نظر، این اتوبوس ها کاملا با محیط زیست سازگار بوده و علاوه بر صرفه جویی در مصرف سوخت های گرانقیمت فسیلی، کمک شایانی به کاهش آلودگی محیط زیست می کنند.

مدیران شرکت تولید کننده این اتوبوس ها ادعا می کنند که اتوبوس های تولیدی آنها ( با سرعت حدود ۴۰ کیلومتر بر ساعت)، می توانند حجم ترافیک در شهرهای بزرگ را تا ۳۰% کاهش دهند.آنها می توانند کاری معادل کار ۴۰ اتوبوس معمول را انجام دهند و بدین ترتیب به اندازه ۸۶۰ تن سوخت در سال صرفه جویی نموده و از نشر ۲۶۴۰ تن مواد آلاینده جلوگیری کنند.

ایده اتوبوس های ایستاده، طرفداران بسیاری در دیگر شهرهای چین پیدا نموده است و علاوه بر ایالات هوبی و آنهویی، شهر پکن به عنوان پایتخت چین در اولین مرحله اقدام به آزمایش این تکنولوژی در مسیری به طول ۹ کیلومتر در مرکز شهر تا پایان سالجاری نموده است.

هزینه ساخت این اتوبوس ها و مسیرهای آنها به ازائ هر اتوبوس برابر ۷٫۴ میلین دلار می باشد که بسیار گران  تلقی می گردد، اما به نظر می رسد کشورهای پیشرفته در مواجهه با مسائل بسیار مهم از جمله ترافیک، بیشتر از آنکه از هزینه بالای اولیه پروژه ای بترسند، به هزینه تمام شده و مزایای بلند مدت آن می اندیشند.


Galaxy S7 - 944 x 150

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :