در روزهای اخیر، جابجایی شماری از درختان در دو نقطه شهر، به یکی از موضوعات پرسر و صدا در فضای مجازی و مباحث شهری تبدیل شده است.

به گزارش تبریزمن، خط دوم قطار شهری تبریز، با سرعتی به مراتب بیشتر از خط یک، پیش می‌رود و در مسیر اجرای خود در دو ایستگاه شماره ۵ و ۱۸ (قره‌آغاج و روبروی استانداری) با فضای‌سبز، تلاقی دارد.

 با توجه به فشردگی محیط در این دو نقطه از شهر، جابجایی تعدادی درخت، به عنوان تنها راهکار مدیران اجرایی مترو، مطرح شده است.

 «انتقال درختان» تنها گزینه منطقی برای پیگیری خط دوم مترو

 معاون عمرانی استاندارآذربایجان شرقی با اشاره به پیشینه طراحی خط دوم، گفت: پروژه خط دو متروی تبریز چندین سال است که در چند نقطه، از جمله درمقابل استانداری، به دلیل وجود فضای سبز معلق بود تا بلکه تغییراتی در نقشه مسیر این خط ایجاد شود و خط ۲، بدون آسیب به این فضاهای سبز احداث شود؛ با این حال، تغییر نقشه و مکان ایستگاه مقدور نشد و احداث ایستگاه استانداری در این قسمت از شهر، تصویب و وارد فاز اجرایی شد.

محمدصادق پورمهدی با اشاره به نیاز تبریز به قطار شهری اظهار داشت: وضعیت ترافیکی در معابر تبریز و مشکلات  ترددی شهروندان که روز به روز تشدید می شود، احداث مترو را در مسیرهای مختلف به خوبی توجیه می کند و علی‌رغم عبور آن از بعضی نقاط که دارای فضای سبز هستند، باید نسبت به احداث و راه اندازی آن در کمترین زمان ممکن اقدام کرد.

پورمهدی متذکر شد: البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که درختان این پارک انتقال داده می شوند و پس از اتمام عملیات عمرانی احداث ایستگاه نیز، مجددا فضای سبز در این قسمت ایجاد می شود.

وی تاکید کرد: شهرداری در مقابل این مسئله، دو راه بیشتر ندارد؛ یا باید املاک شهروندان را تملک و تخریب کند و یا درقسمت‌هایی که تحت تملک شهرداری است، اقدام به احداث ایستگاه نماید که با توجه به ایجاد مشکلاتی برای شهروندان، حذف موقتی فضای سبز مقابل استانداری و احداث پارکی جدید پس از اتمام عملیات عمرانی، منطقی‌تر به نظر می رسد.

 تاثیرات زیست‌محیطی مترو، کمتر از فضای‌سبز نیست

 همچنین مدیرعامل سازمان قطار شهری نیز با اشاره به این‌‌که دو ایستگاه مهم شماره ۵ در خیابان قره آغاج و شماره ۸  در روبروی استانداری، در مسیر فضای سبز واقع شده است، گفت: تاثیرات زیست‌محیطی مترو، قطعاً کمتر از فضای‌سبز نیست و هدف اصلی پروژه نیز نهایتاً در خدمت عموم شهروندان است.

 صادق پشمینه‌آذر اضافه کرد: درختان این دو محدوده، به بخش‌هایی از شهر که با کمبود فضای‌سبز مواجه‌‌اند، انتقال می‌یابد؛ ضمن این‌که ایجاد فضای‌سبز، از پیش‌بینی‌های اصلی در فضاسازی آینده در اطراف ایستگاه‌ها است.

 مطالعه و بررسی حدود ۱۷ آیتم برای جانمایی ایستگاه‌های مترو

 غلامرضا بخشی، مدیر خط دوم پروژه قطار شهری تبریز با اشاره به این‌که تعیین مسیر هر خط مترو و جانمایی ایستگاه‌های آن، از مطالعه و بررسی حدود ۱۷ آیتم حاصل می شود، گفت: از جمله این آیتم‌ها می‌توان به مسیرهای عمده سفرهای درون‌شهری، کانون جذب مسافر، مطالعات ترافیکی، مطالعات زمین‌شناسی، نقشه‌برداری، فضای سبز، میراث فرهنگی، تأسیسات شهری، محیط‌زیست و هزینه‌های تملکی و اقتصادی اشاره کرد که از بین آن‌ها، مباحث زیست‌محیطی از وزن و اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

 وی با بیان این‌که عمده‌ترین مزیت قطار شهری نسبت به ناوگان‌های حمل‌ونقل درون‌شهری، سازگاری کامل آن با الزمات زیست‌محیطی است،  افزود: درختان واقع در محل ساخت این ایستگاه‌ها با پرداخت هزینه‌‌های مقرر، به مکان‌های مناسب دیگر منتقل می‌شود.

 بخشی خاطرنشان کرد: پس از خاتمه عملیات اجرایی ایستگاه‌ها که بخش عمده آنها به صورت زیرزمینی و دفنی است، فضای فوقانی ایستگاه‌ها، مجدداً تبدیل به فضای سبز و کاشت نهال‌های ریشه کوتاه می‌شود.

 «انتقال درخت» از مباحث اجتناب‌ناپذیر در توسعه شهر

 سازمان پارک‌ها و فضای‌سبز شهرداری تبریز در سال‌های اخیر، بخش عمده‌ای از بودجه و توان اجرایی خود را صرف پروژه‌های درختکاری و انبوه‌کاری در جای‌جای شهر کرده است.

 محمدحسین حسن‌زاده، مدیرعامل این سازمان، با اشاره به گوشه‌ای از اقدامات صورت‌گرفته در این خصوص، گفت: با اوج‌گیری پروژه‌های عمرانی در سال‌های اخیر، «انتقال درخت» به یکی از مباحث اجتناب‌ناپذیر در فضای سبز شهر تبدیل شده است، به همین منظور بخش عمده‌ای از این عملیات، با تجهیزات ویژه انتقال درخت، با موفقیت همراه بوده و امروز شاهد شکوفایی این درختان در بوستان‌هایی نظیر عباس‌میرزا و پارک صنعت هستیم.

 وی با اشاره به رویکردهای کلی توسعه فضای سبز تبریز در سال‌های اخیر، ادامه داد: در سه سال گذشته شاهد اضافه‌شدن ۴۰۰ هکتار درختکاری به مجموعه آرپادره‌سی، ۵۰ هکتار به فضای سبز اطراف وادی رحمت و همچنین جنگل‌کاری ۲ هزار هکتاری در محور عباس‌میرزا که شامل ۱۷۰ هزار اصله درخت مقاوم و ماندگار  است، بوده‌ایم؛ این آمار، قطعاً در آینده‌ای نزدیک، به عرصه‌های مهم فضای سبز شهر تبدیل خواهد شد.

توسعه چشمگیر فضای‌سبز در چشم‌انداز آتی مرکز شهر

حسن‌زاده همچنین با اشاره به توسعه فضای سبز در محدوده مرکزی شهر خاطرنشان کرد: طبق مصوبه کمیسیون ماده   ۵، با انتقال پادگان تبریز به بیرون از شهر،   ۹هکتار از فضای این پادگان قدیمی به احداث فضای سبز اختصاص خواهد یافت که این امر نیز یک اتفاق مهم در طبیعت مرکز شهر است.

مدیرعامل سازمان‌ پارک‌ها و فضای‌سبز شهرداری تبریز اجرای پیاده‌راه‌ خیابان جمهوری را از فرصت‌های آتی توسعه فضای‌سبز در مرکز شهر خواند و افزود: با اجرای این پروژه، در آینده‌ای نزدیک، محدوده ابتدای دارایی تا شهیدمطهری، از بسترهای مهم درختکاری و گل‌کاری در مرکز شهر خواهد بود.

حسن‌زاده همچنین یادآور شد: علاوه‌بر اقدامات سازمان‌ پارک‌ها و فضای‌سبز شهرداری تبریز، همکاران پرتلاش سازمان عون‌بن‌علی نیز در سال‌های اخیر، با افزودن ۲۰۰ هکتار درختکاری به محدوده ۴۵۰ هکتاری مجموعه عینالی، این کوه زیبا را به یکی از تفرج‌گاه‌های زیبای کشور تبدیل کرده است.

 وی در پایان تاکید کرد: این اطمینان را به شهروندان می‌دهیم که تمام قابلیت‌های سازمانی خود را صرف حفظ و توسعه فضای‌سبز ساخته‌ و در مقابل هر اثر طبیعی یا غیرطبیعی که موجب خدشه‌دار شدن طبیعت شهر شود، فضای‌سبز شایسته را به نحو احسنت در سطح شهر، جایگزین کنیم.


Galaxy S7 - 944 x 150

این خبر را به اشتراک بگذارید :