پنجاهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری برلین (ITB ) در حالی به روز پایانی خود می‌رسد که حضور تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ در آن، اتفاق مهمی به شمار می‌رود.

به گزارش تبریزمن، نمایشگاه ITB از مناسبات مهم گردشگری بین‌المللی است که همه ساله در آستانه بهار (ماه مارس) در شهر برلین آلمان برگزار می‌شود. تمرکز برگزارکنندگان و شرکت‌کنندگان در حوزه گردشگری موجب شده نمایشگاه، به محلی برای ارایه توانمندی‌های این صنعت بانشاط جهانی تبدیل شود.

به گفته کارشناسان اقتصاد و انرژی، در دوره‌ای که صنایع مخرب و آلاینده، سلامت و امنیت جهان را به خطر می‌اندازند، صنعت گردشگری، تنها حوزه‌ای است که می‌تواند به دور از پیامدهای سوء زیست‌محیطی، مولد درآمدهای پایدار و سالم باشد. بعلاوه ریشه‌‌های انسانی این صنعت، همواره مورد تاکید گروه‌های حافظ صلح و دوستی در جای‌جای جهان است. مجموعه این عوامل باعث شده مقامات آلمانی در برگزاری هر چه باشکوه نمایشگاه برلین مصمم باشند. برگزاری این نمایشگاه برلین، برای پنجاهمین سال پیاپی و با شرکت ١٨۵ کشور، نشان از جایگاه ویژه نمایشگاه و تاثیرگذاری آن در مناسبات گردشگری بین‌المللی است. به گفته مجریان نمایشگاه، امسال حدود ۲۰۰ هزار نفر از سراسر دنیا و ۸ هزار خبرنگار در محل نمایشگاه حضور داشتند که از حیث مخاطب‌پذیری و جدابیت‌های رسانه‌ای یک نمایشگاه، آمار قابل‌توجهی به شمار می‌رود.   

اما اتفاق مهمی که امسال به گفته مخاطبان و بازدیدکنندگان نمایشگاه، رقم خورد، حضور جمهوری اسلامی ایران برای اولین‌بار با محوریت تبریز –و مشخصاً شهرداری تبریز- بود. تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸، با برخورداری از مجموعه‌ای از جذابیت‌های متنوع گردشگری، در نمایشگاه  برلین حضور یافته و همین امر، استقبال چشمگیر ایرانیان مقیم آلمان را در پی داشته است. بعلاوه، ارتباط پررنگ آذری‌زبانان ایرانی در این کشور با غرفه تبریز، از حیث عاطفی نیز برای این عزیزان، فرصتی مغتنم و ارزشمند به شمار می‌رود. به عنوان مثال، در میان بازدیدکنندگان، مرد موسپیدی وارد غرفه تبریز شده و خود را «اکبرزاده» تبریزی مقیم آلمان معرفی می‌کند. از این‌که دقایقی هر چند کوتاه در فضای خاطرانگیز تبریز قرار دارد و جذابیت‌های فرهنگی و تاریخی شهر را در نمایشگاه معتبر برلین می‌بیند، اظهار خرسندی می‌کند. اما سوال مهمی نیز از مسئولان غرفه دارد و می‌پرسد: جای تعجب است که تبریز با داشتن انبوه جذابیت‌های فرهنگی و تاریخی، چرا تا کنون در حوزه مهمی چون گردشگری بین‌المللی، حضور چشمگیری نداشته‌است؟

 

میراعتماد عمادی، مدیرکل روابط‌عمومی و بین‌الملل شهرداری تبریز، در پاسخ، با بیان این‌که کم‌و‌کیف حضور کلان‌شهرها -به ویژه تبریز- در مناسبات بین‌المللی، وابسته به سیاست خارجی کشور و نگاه مدیریتی هر شهر دارد، تصریح می‌کند؛ خوشبختانه امروز گشایش‌هایی که در ارتباطات بین‌المللی کشورمان ایجاد شده، به همراه نگرش بین‌المللی شهردار محترم، زمینه‌ حضور فعال تبریز در نمایشگاه‌های بزرگ گردشگری را فراهم آورده است؛ بر همین اساس، امروز شاهد حضور موفق تبریز در رویداد مهمی چون نمایشگاه برلین هستیم.

 

همچنین رضا خلیلی، مدیرعامل سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز نیز در این میان متذکر می‌شود: رویکردهای گردشگری شهر تبریز، در دو سال گذشته همگام با توسعه دیپلماسی شهری، پیش رفته است؛ در این راستا، سازمان گردشگری به همراه سایر دستگاه‌های متولی حوزه گردشگری، حضور در فرصت‌های بین‌المللی گردشگری را تا رسیدن به چشم‌انداز ۲۰۱۸ مورد توجه قرار داده است.

 

همچنان که اشاره شد، صنعت گردشگری، امری پایدار، بانشاط، انسان‌محور و اقتصادی است. بنابراین، مجموعه دستاوردهای گردشگری، در نهایت، در خدمت فرصت‌های اشتغال و تقویت‌ بسترهای اجتماعی و فرهنگی شهر است.  حضور در مناسباتی از قبیل  نمایشگاه برلین، فرصت مغتنمی است که با جذب فرصت‌های سرمایه‌گذاری، زمینه‌ساز توسعه اقتصاد شهری و حرکت به سمت شاخص‌های توسعه پایدار خواهد بود.


Galaxy S7 - 944 x 150

این خبر را به اشتراک بگذارید :