سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر از اول تا ششم اردیبهشت ماه با دبیری رضا میرکریمی در پردیس چارسو برگزار می‌شود.

به گزارش تبریزمن، نخستین روز جشنواره جهانی فیلم فجر (چهارشنبه اول اردیبهشت) در پردیس سینمایی چارسو با حضور سینماگران، اهالی رسانه و علاقه مندانی که به عضویت باشگاه هواداران این جشنواره درآمده بودند با برگزاری رویدادهای متنوعی و نمایش چند فیلم برگزار شد.

نخستین اکران در بازار فیلم در روز اول جشنواره جهانی فیلم فجر به فیلم سینمایی «قشنگ و فرنگ» اختصاص یافت. اول اردیبهشت ماه و در نخستین روز جشنواره جهانی فیلم فجر و در بخش بازار فیلم سینمایی «قشنگ و فرنگ» به کارگردانی وحید موساییان روی پرده رفت، رضا کیانیان برای معرفی فیلم در سالن حاضر شد.

کیانیان گفت: خوشحالم فیلم هایی در بازار جشنواره برای اولین بار به نمایش درمی آیند و پیش از این جایی دیده نشده اند. جشنواره افتخار می کند که این دوستان نخستین نمایش آثار خود را به این جشنواره اختصاص داده اند.

او ادامه داد: دست بر قضا من که در این جشنواره مسئولیت دارم، در فیلم امروز بازی کرده ام، برای معرفی «قشنگ و فرنگ» انتخاب شده ام و خوشحالم که برای معرفی آن اینجا هستم.

آغاز به کار باشگاه هواداران جشنواره جهانی فیلم فجر

باشگاه هواداران جشنواره جهانی فیلم فجر در نخستین روز برگزاری جشنواره آغاز به کار کرد.

شادمهر راستین مدیر باشگاه هواداران جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: باشگاه با ارسال کد به هواداران برای رزرو و خرید آنلاین بلیت های جشنواره، آغاز به کار کرد. مراحل ثبت نام و ارسال کدها به بیش از هشت هزار نفر عضو انجام شده و از اول اردیبهشت ماه در پردیس چارسو و در طبقه چهارم، غرفه باشگاه آماده است تا کارت های عضویت را به اعضا بدهد.

او ادامه داد: اعضای باشگاه برای ورود به کاخ باید کارت عضویت داشته باشند، برای رزرو بلیت هر سانس از برنامه های جشنواره، ارسال کد شش رقمی عضویت که از طریق ایمیل به آنها ارسال شده الزامی است.

کارگاه آموزشی مجید مجیدی برگزار شد

بخش دارالفنون جشنواره جهانی فیلم فجر در اولین کارگاه خود میزبان مجید مجیدی کارگردان سرشناس ایرانی بود. مجیدی صبح چهارشنبه در  سالن مملو از جمعیت از تجربه ها و خاطرات فیلمسازی اش صحبت کرد.

مازیار میری مدیر بخش دارالفنون در ابتدای جلسه با خوشامدگویی به مهمانان ابراز خوشحالی کرد که فرصتی فراهم شده تا افراد از فرهنگ های مختلف در کنار همدیگر جمع شوند و از تجربیات اساتید داخلی و خارجی استفاده کنند.

او از حاضرین خواست تا ضمن لذت بردن از جشنواره از لحظه به لحظه این رویداد استفاده کنند. او با عنوان اینکه اعلام شده اگر کسی در این مدت کار خلاقانه ای با دوربین و یا موبایل بسازد جایزه ای دریافت خواهد کرد گفت: امیدوارم این بحث جایزه را در حاشیه قرار دهید و از اساتید بیشترین استفاده را بکنید.

در ادامه دبیر جشنواره رضا میرکریمی هم روی سن آمد و ضمن خوشامد گویی به مهمانان از یکی از آرزوهای به ثمر نشسته خود گفت:از لحظه ای که بخش دارالفنون به جشنواره اضافه شد، آرزو داشتم تا این لحظه را ببینم.این بخش مهم ترین بخش جشنواره است و شما برای من مهم ترین مهمانان هستید. مهمانانی که در آینده با فیلم هایتان در جشنواره حاضر خواهید شد.

این نشست با پخش تصاویری از پشت صحنه های کمتر دیده شده فیلم محمد رسول الله (ص) و صحبت‌های مجید مجیدی ادامه پیدا کرد. این کارگردان ایرانی بخش دارالفنون را تجربه بسیاری خوبی دانست که با اهتمام دبیر جشنواره و مازیار میری تدارک دیده شده و ابراز امیدواری کرد جشنواره محلی برای  انتقال تجربیات به جوان ترها باشد.

گلاب آدینه به تماشای «شهید» نشست

گلاب آدینه عضو هیات داوری جلوه گاه شرق در کاخ جشنواره حضور یافت و فیلم «شهید» را دید.

گلاب آدینه از اعضای داوران بخش «جلوه‌گاه شرق» ظهر چهارشنبه ۱ اردیبهشت ماه به تماشای فیلم «شهید» ساخته عبدالعلیم طاهر از کشور عراق نشست.

عبدالعلیم طاهر در توضیح فیلم خود گفت: ما در عراق شرایط سختی برای فیلمسازی داریم و هیچ سازمان و ارگانی برای ساخت فیلم از ما حمایت نمی‌کند. در ایران فیلمسازان ایرانی نسبت به فیلمسازان سایر کشورهای منطقه از شرایط خوبی برخوردارند.

وی همچنین گفت: امیدوارم از دیدن فیلم خوشتان بیاید و خوشحال می‌شوم که در پایان از نظرات و پیشنهادات شما در مورد فیلم بهره‌مند شوم.

دومین کارگاه آموزشی به فیلمنامه نویسی اختصاص داشت

دومین کارگاه بخش «دارالفنون» سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر چهارشنبه اول اردیبهشت ماه با حضور مهران کاشانی، فیلمنامه نویس برگزار شد.

در ابتدای این جلسه مهران کاشانی با اشاره به مفهوم عمومی «داستان» گفت: اولین پرسشی که یک فیلمنامه نویس باید به آن پاسخ دهد این است که چرا باید داستانی را روایت کند؟ در شرایطی که یک معنا می تواند در قالب یک گزاره فلسفی یا جامعه‌شناسی مطرح شود چرا باید این معنا را به صورت داستان مطرح کنیم؟

او با اشاره به اینکه ‌مشاهده شکاف در زندگی روزمره و برانگیخته شدن حس کنجکاوی در نویسنده نقطه آغاز یک داستان است،‌ادامه داد: در ذات هر داستان و شکاف،‌ »کنجکاوی»به عنوان ابتدایی ترین و جدی ترین عنصر یک داستان خودنمایی می‌کند. داستان و فیلم می تواند بخش عمده ای از لحظات شبانه روز انسان را به خود اختصاص دهد، به طوری که مخاطب گاهی حاضر است به جای گذران فعالیت های روزمره،‌به تماشای فیلم بنشیند، درک این مطلب از طرف یک فیلمنامه‌نویس او را برای یافتن سوژه مناسب برای داستان ‌نویسی یاری می دهد زیرا داستان زمانی شکل می گیرد که میان پیش بینی ها و نتیجه، شاهد اتفاقی غیرمنتظره باشیم.

کاشانی در جمع بندی بخش ابتدایی سخنان خود تصریح کرد: از شکاف گفتیم و کنجکاوی اما آنچه که باعث بروز شکاف می شودمانع است،‌ هر مانعی (درونی، فردی و اجتماعی) میان ذهن و واقعیت شکاف ایجاد می کند و فراموش نکنیم برای اینکه یک داستان به مرحله اثبات و باورپذیری برسد باید برای مخاطبان درگیری عاطفی ایجاد کنیم.

میرکریمی تا هر زمان که بخواهد دبیر جشنواره جهانی فجر باقی می‌ماند

حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی در بازدید از کاخ جشنواره جهانی فیلم فجر در نخستین روز این رویداد بین‌المللی ضمن بازدید از بازار فیلم و سایر بخش‌های جشنواره در جمع خبرنگاران گفت: جشنواره جهانی فیلم فجر یک محفل سینمایی است که می‌تواند همه کسانی که به سینمای ایران نزدیک هستند را دعوت کند که بیایند و در یک جای باشکوه و با احترام دور هم جمع شوند و سینمای نزدیک به فرهنگ ایران را مرور کنیم.

او در پاسخ به این پرسش که چرا همه چیز از دیدگاه حجت الله ایوبی خوب و مثبت است، گفت: شما هم سعی کنید مثل من مثبت‌اندیش باشید زیرا در این صورت هم خودتان راضی هستید و هم دیگران از مصاحبت با شما لذت می‌برند. در سال‌های گذشته شما خیلی محترمانه ما را به خوش‌بینی یا در واقع خوش خیالی متهم می‌کردید، اما الان می‌بینید که واقعا آن‌گونه که منفی نگاه می‌کردید نبوده است. سینمای به این خوبی، مردمان به این خوبی داریم و کشوری که این همه فرهیخته و جوان و تحصیل‌کرده دارد. من سرمایه‌های این کشور را می‌شناسم؛ من معلم هستم و همه عمرم در دانشگاه‌ها گذشته است، می‌دانم این کشور چه سرمایه‌هایی دارد، بنابراین خیلی طبیعی است که به آینده خوشبین باشم و معتقدم برای هنر ایران و به ویژه سینمای ایران روزهای خوبی در پیش است.

او گفت: آقای سوکوروف یک فیلمساز از کشور روسیه است، اما به من می‌گوید سینمای شما یک سرمایه است، من از شما خواهش می‌کنم هزینه کنید و این سینما را حفظ کنید.

ایوبی در مورد محدودیت در حضور فیلم‌های خارجی به دلیل خطوط قرمز گفت: آقای میرکریمی همه فیلم‌ها را دیده‌اند. باید ببینید که چه فیلم‌هایی آمده و به چه دلیل این فیلم‌ها را انتخاب کرده‌اند، اما نکته اصلی این است که ما جشنواره‌ای هستیم که در درجه اول نگاهمان به شرق و آسیا و بیشتر به جهان ایرانی و کشورهای اطراف‌مان است و تردیدی در این نداریم. این را می‌دانم که فیلم‌ها با کمترین محدودیت از میان آثار رسیده انتخاب شده است.

در نخستین روز نمایش فیلم در کاخ جشنواره تعدادی از تماشاگران فیلم «آدمکش» به دلیل ازدحام و شلوغی نتوانستند وارد سالن شوند و این فیلم را ببینند. در کنار نمایش «آدمکش» که با استقبال مواجه شد،  نسخه بازسازی شده فیلم «گاو» ساخته داریوش مهرجویی هم در سالن مملو از جمعیت روی پرده رفت. در این نمایش علی نصیریان به عنوان مهمان ویژه در روی سن حاضر شد و از تجربه بازی در گاو و شرایط ساخت آن فیلم در آن سال ها برای مخاطبان ایرانی و خارجی سخن گفت.

کیانیان درباره فیلم سینمایی «گاو» گفت: «گاو» در سینمای ایران فیلم بسیار مهمی است، دهه ۵۰ در سینمای ایران اتفاق‌های عظیمی می‌افتد که آن تولد موج نوی سینمای ایران است، البته پیش از این مدت هم فیلم‌هایی را می‌توان یافت که آن‌ها پدر موج نوی سینما هستند، اما جریان اصلی در همان دهه ۵۰ شکل گرفت.

او در ادامه به بازیگران فیلم «گاو» اشاره کرد و گفت: برخی از بازیگران فیلم در گذشته‌اند که برای آن‌ها آرزوی آرامش داریم، برخی بیمار هستند که برای آن‌ها آرزوی سلامتی داریم و برخی دیگر هنوز کار می‌کنند که برای‌شان آرزوی سلامتی و شادابی داریم که همیشه روی صحنه باشند و یکی از این افراد علی نصیریان است.

در ادامه مراسم نصیریان با حضور روی صحنه با ابراز خوشحالی از حضور در جشنواره بیان کرد: در فیلم سینمایی «گاو» نقش مش‌اسلام را بازی کردم، زمانی که می‌خواستیم فیلم را شروع کنیم، خبری از سینما نبود و همه‌چیز تئاتر بود. داریوش مهرجویی فیلم «الماس ۳۳» را ساخته بود و برای ساخت «گاو» می‌خواست اقدام کند که پشت صحنه تئاتر ما آمد و از ما خواست که با او همکاری کنیم.

او در ادامه تاکید کرد: در آن زمان شور و هیجان کار کردن بسیار مهم بود و تمام گروه بدون اینک قراردادی داشته باشند، کاملا دلی در پروژه حضور داشتند. آن‌ها به خاطر اسم، شهرت و پول نیامده بودند و همه از روی دوستی و رفاقت دور یکدیگر جمع شده بودند.

در پایان رضا کیانیان با اعلام اینکه تکنولوژی بازسازی فیلم‌های سینمایی در ایران وجود نداشته و به تازگی وارد شده، گفت: فیلم «گاو» در ایران بازسازی شده و امروز به نمایش درمیاید.
این بازیگر همچنین یاد بزرگ‌مرد سینمای ایران و جهان، عباس کیارستمی را گرامی داشت و برای او آروزی سلامتی کرد.

رییس سازمان محیط زیست به کاخ جشنواره آمد

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور که منظور دیدن فیلم «یخ و آسمان» به کاخ جشنواره فیلم فجر آمده بود ضمن بازدید از کاخ جشنواره در مورد این رویداد فرهنگی بیان کرد: جشنواره یک تحول و کار جدیدی است که فکر زیادی در پشت آن بوده است و یک فرصت جدید است که در حال حاضر برای سینما فراهم شده است. این جشنواره از ابعاد مختلف و از این نظر که با اقبال مردم به سینما روبه‌رو بوده، در این دوره بسیار متفاوت است، همچنین حضور سینماگران در این دوره نیز بسیار چشم‌گیر است.

او افزود: این یک رویداد مهم و ارزشمند است و بخش بین‌الملل نشان داده که سینمای ایران در حضور جهانی حرف‌های زیای برای گفتن دارد. جشنواره بین‌الملل این فرصت را فراهم کرده تا یک تحول واقعی در سینمای ایران شکل گیرد.

رضا کیانیان در کارگاه تکنیک ارتباط بازیگر و کارگردان گفت: بازیگر یا کارگردان و یا  هر هنرمند دیگری زمانی که بتواند اثری که آفریده را تحلیل و ظرایف و ریزه کاریهایش را بشناسد می تواند از آن تخلیه می شود و از دنیایی که در آن بوده بیرون بیاید.

او با مثال زدن درباره فیلم جن گیر گفت: ما مانند نقش جن گیر هستیم کسی که جن را از بدن دختر خارج کرد. کاری که در واقع  منتقدین باید انجام بدهند  اما ما خودمان آن را  انجام می‌دهیم ولی آن بازیگری که این کار را نمی کند و ذهنش را از نقش قبلی پاک نمی کند و از شر آن خارج نمی شود تا آخر عمرش به همان شکل بازی خواهد کرد.

چه فیلمهایی روز اول جشنواره به نمایش درآمد؟

در روز نخست ساعت ۱۰:۱۵ فیلم کوتاه «پیرمرد و دریا» در سالن ۴ کاخ جشنواره روی پرده رفت. فیلم «نورفولک» هم پس از نمایش این فیلم کوتاه در این سالن نمایش داده شد. ساعت۱۱ فیلم سینمایی «آن» در سالن ۵ روی پرده رفت و ساعت ۱۲:۱۵ فیلم «من معلم هستم» برای اهالی رسانه در سالن ۱ به نمایش درآمد.

ساعت ۱۲:۳۰ فیلم ۱۹۴۴ در سالن ۴، ساعت ۱۳:۰۰ فیلم «ال کلاسیکو» در سالن ۵ و فیلم «شهید» ساعت ۱۴:۳۰ در سالن ۲ نمایش داده شد. ساعت ۱۴:۳۰ نمایندگان رسانه ها  فیلم «یخ و آسمان» را در سالن ۱ دیدند و فیلم «سلوک نفس» ساعت ۱۴:۴۵ در سالن ۴روی پرده رفت.

ساعت ۱۵ فیلم «کوهها از هم جدا می شوند» در سالن ۵، ساعت ۱۶:۴۵ «درخت گردو» در سالن ۱، ساعت ۱۷ فیلم «چه خانواده خارق العاده ای» در سالن ۴ و ساعت ۱۷ فیلم «شهید» در سالن ۵ به نمایش درآمد.

ساعت ۱۹ نسخه بازسازی شده فیلم «گاو» در سالن ۱ روی پرده رفت. در همین ساعت در سالن ۵ فیلم «بن بست» نمایش داده شد. ساعت ۱۹:۱۵ در سالن ۴ فیلم «آدمکش» روی پرده رفت.

ساعت ۱۹:۳۰ در سالن ۲ مجموعه ای از فیلم‌های کوتاه نمایش داده شد.ساعت ۲۱ روز چهارشنبه فیلم «پسری از فن یانگ» در سالن ۵، فیلم «مادر من» ساعت ۲۱:۱۵ در سالن ۱و ساعت ۲۱:۳۰ فیلم «یخ و آسمان» در سالن ۴ کاج جشنواره اکران شدند و ساعت ۲۳ فیلم «شازده کوچولو» در سالن ۵ و ساعت ۲۳:۳۰ فیلم «۱۹۴۲» در سالن ۱ روی پرده رفت. «ماجراجوی سینما کارل زمان» ساعت ۲۳:۴۵ در سالن ۴ اکران شد.

همچنین در بخش «نمایش‌های بازار فیلم» ساعت ۱۰ فیلم «قشنگ و فرنگ» ساعت ۱۰ در سالن ۱، فیلم «متولد ۶۵» ساعت ۱۲:۱۰ در سالن ۳، ساعت ۱۴:۱۰ باکس انیمیشن در سالن ۳، ساعت ۱۶:۱۰ فیلم «پل خواب» در سالن ۳، ساعت ۱۷ فیلم «حواالهی» در سالن۲ و ساعت ۱۸:۱۰ فیلم «نفس» در سالن ۳ اکران شدند و ساعت ۲۰:۱۰ فیلم «به دنیا آمدن» در سالن ۳ نمایش داده شد.

برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر در پردیس سینمایی چارسو که برای اولین بار رخ داده شرایط متفاوت و تجربه جدیدی در سینمای ایران ایجاد کرده است. آنچه که در روز اول جشنواره بیش از پیش به چشم آمد حضور پرشور جوانان علاقه مند به سینما در کنار اهالی سینما بود که باعث استقبال آنها از کارگاه های آموزشی و نمایش برخی فیلم ها شد. تجربه برگزاری یک فستیوال مهم در این مکان بسیار متفاوت تر و جذاب تر از محیطی مانند برج میلاد است و اگر ترافیک خیابان های اطراف پردیس چارسو (تقاطع جمهوری و حافظ) را نادیده بگیریم این مکان برای برگزاری جشنواره ای منظم و چابک بسیار مناسب است.


Galaxy S7 - 944 x 150

این خبر را به اشتراک بگذارید :