سفیر ترکیه در تهران روابط کشورش با ایران را فراحزبی توصیف کرد و گفت: سیاست خارجی ترکیه با استعفای داوود اغلو تغییر جدی نخواهد داشت و اساسا تغییرات حزبی، تاثیری بر رویکرد ترکیه در روابط با جمهوری اسلامی ایران ندارد.

به گزارش تبریزمن، رضا هاکان تکین در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگاران سیاسی ایرنا، این مطلب را درباره استعفای داوود اوغلو رهبر مستعفی حزب عدالت و توسعه ترکیه، آینده سیاسی این حزب، جانشینان احتمالی وی و تغییراتی که در سیاست خارجی ترکیه پس از این استعفا روی خواهد داد، مطرح کرد.

وی افزود: ایران، کشوری مهم و یکی از مهمترین همسایگان ماست. روابط خیلی گسترده و خیلی عمیقی با ایران داریم و گسترش و تعمیق روابط در تمام حوزه ها، سیاست غالب ارتباطات ما با ایران است.

سفیر ترکیه در تهران اضافه کرد: من کسی نیستم که بتوانم در مورد روندهای سیاست داخلی ترکیه پیش بینی کنم. این بخشی از طبیعت سیاست است و در این حوزه، گهگاهی استعفا و تحولات این چنینی پیش می آید.

تکین ادامه داد: آنچه مشخص است این که حزب عدالت و توسعه ترکیه اکثریتی را در مجلس در اختیار دارد که خیلی راحت خواهد توانست برنامه های خود را پیش ببرد. در شرایط فعلی کنگره حزب برگزار و با توجه به آرای درون حزبی، یک دبیرکل جدیدی انتخاب خواهد شد و احتمالا این دبیرکل نخست وزیر هم خواهد بود.

وی اضافه کرد: این چیزی نیست که صرفا در ترکیه باشد، در خیلی از کشورها تحولات این چنینی اتفاق می افتد؛ کسی استعفا می دهد، رهبری عوض می شود و خون تازه ای در سیاست تزریق می شود.

«۲۲می(دوم خرداد) جانشین داوود اوغلو مشخص می شود»

سفیر ترکیه در تهران در خصوص این که وزرای راه یا انرژی ترکیه به عنوان جایگزین داوود اوغلو مطرح شده اند نیز اظهار داشت:

گذشته از این دو نفر، اسم های دیگری هم در مطبوعات از سوی تحلیلگران و صاحب نظران مطرح می شود، اما آن چیزی که قطعی است را نمی توانیم ییش بینی کنیم. نتیجه آن در کنگره سراسری حزب عدالت و توسعه که در تاریخ ۲۲ ماه می برگزار می شود، مشخص خواهد شد.

«با استعفای داود اوغلو منتظر تغییر جدی در سیاست خارجی خودمان نیستم»

تکین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که تحلیلگران می گویند داوود اوغلو سیاست تنش صفر با همسایگان را پیگیری می کرده و خیلی موافق سیاست های نظامی نبوده است و از طرفی آقای اردوغان به گونه ای دیگر فکر کرده و سیاست های دیگری را دنبال می کند، آیا استعفای داوود اوغلو در روابط ترکیه با همسایگان بویژه ایران اثرگذار خواهد بود یا خیر؟ گفت: من شخصا منتظر تغییر جدی در سیاست خارجی خودمان نیستم؛ در روابط ما با ایران در سیاست خارجی تصوری نمی کنم تفاوتی صورت گیرد و خصوصا این که بحث روابط ما با ایران پیش بیاید.

«هنوز بحث انتخابات زودهنگام در ترکیه مطرح نیست»

سفیر ترکیه در تهران در عین حال در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در رسانه ها بحث انتخابات زودهنگام به دنبال استعفای داوود اغلو مطرح شده است و همچنین معتقدند که آقای اردوغان به دنبال تغییر نظام پارلمانی به ریاستی است؛ آیا چنین فرضیاتی وجود دارد؟ گفت: بحث انتخابات زودهنگام موضوعی است که پارلمان درباره آن تصمیم می گیرد و اگر اکثریت لازم در پارلمان نظرشان بر انتخابات زودهنگام باشد، برگزار می شود.

تکین ادامه داد: گذشته از آن، بحث تغییر قانون اساسی هم ساز و کار خودش را دارد و اگر آن اکثریت لازم در مجلس باشند و بخواهند اصلاحی را در قانون اساسی پیش ببرند، باز هم موضوعی است که در پارلمان مشخص می شود؛ اما در حال حاضر این که بخواهیم بگوییم برنامه ای برای انتخابات زودهنگام مطرح است یا خیر؛ اساسا چنین بحثی مطرح نشده است.
بخش دیگر این گفت و گو به شرح زیر است:

**در یک سال اخیر رفت و آمدهای دیپلماتیک بین ایران و ترکیه انجام شد که یکی از اهداف مهم آن رساندن حجم مبادلات اقتصادی به ۳۰میلیارد دلار در سال بود؛ این هدف در شرایط فعلی به کجا رسیده است؟

++چند سال گذشته روسای جمهوری دو کشور هدف مشترکی برای رساندن حجم مبادلات تجاری به میزان ۳۰میلیارد دلار مشخص کرده بودند و روابط تجاری ترکیه و ایران منحنی رو به رشدی را نشان می داد. این رقم در سال ۲۰۱۲ از مرز ۲۲میلیارد دلار عبور کرد اما دقیقا به خاطر تحریم هایی که از همان سال افزایش یافت و سخت تر شد؛ در حجم تجارت ما افتی حاصل شد که در سال گذشته این رقم به ۹میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسید.

اما اکنون شاکریم که پس از توافق هسته ای، تحریم هایی که علیه ایران اعمال می شد، برداشته شده و ما از موانع بر سر راه تجارت بین دو کشور خارج شدیم.

«۳۰میلیارد دلار حجم تجارت هدفی خیال پردازانه نیست»

یکی از تحولات امید بخشی که در این حوزه است، بحث موافقت نامه «تجارت ترجیحی» است که یک سال و نیم پیش اجرایی شد و از آغاز سال میلادی گذشته در حال اجرا شدن است. این موافقت نامه یک دوره مذاکرات بسیار طولانی دارد که ۱۲ سال به طول انجامید و امضا و اجرایی شدن آن نقطه عطفی در روابط دو کشور محسوب می شود.

مقامات دو کشور در خصوص لیست های محصولاتی که مشمول این موافقت نامه می شوند، برای افزایش و گسترده شدن این لیست ها به تفاهم رسیدند و در روزهای آینده نشست کارشناسی برای افزایش محصولاتی که مشمول این موافقت نامه می شود، برگزار خواهد شد.

صرفا تنها مشخص کردن یک هدف شاید خیلی حرکت معناداری نباشد؛ چیزی که مهم است این که علاوه بر مشخص کردن هدف زمینه ای برای تحقق آن بتوانیم ایجاد کنیم.

یک وقت هایی موافقت نامه های خیلی خوبی امضا می شود اما اگر اجرایی نشوند و نتوانیم آن ها را اجرایی کنیم، خیلی محلی از اعراب ندارند و معنا دار نمی شوند. در نشست های عالی که در چند ماه اخیر بین دو کشور برگزار شده روی این موضوع تاکید شد.

در سفر جناب آقای روحانی در ماه گذشته به ترکیه این مساله مطرح شد که ما در سطوح عالی بعضا موافقت نامه هایی را امضا می کنیم اما وقتی برای اجرا شدن به سیستم بروکراسی می رود یک وقت هایی کامل اجرا نمی شوند. اما با وجود تمام این مشکلات، ما آینده روابط اقتصادی و تجاری بین ترکیه و ایران را آینده روشنی می بینیم.
این هدف ۳۰میلیارد دلار حجم تجارت دو کشور هدف خیال پردازانه و رویاپردازانه ای نیست و در مدت خیلی کوتاهی می توان به این هدف دست پیدا کرد.

** اعضای این نشست کارشناسی چه کسانی هستند، موانعی که مانع اجرایی موافقت نامه ها است، کدامند؟

++ از مورد دوم شروع می کنم. در خصوص موانع اجرایی این توافق نامه ها؛ برای مثال فرض کنید در توافق نامه ای در خصوص تخفیف های تعرفه های گمرکی صحبت می کنیم و تصمیمی گرفته می شود اما همان تعرفه های سابق در سیستم اداری همچنان اعمال می شود. این یکی از موانع است.

همچنین گاهی برخی لابی ها هم باعث می شود که مانعی ایجاد شود یا دست کم اجرایی شدن آنها به تعویق بیفتد. فرض کنید صنایع نساجی و پوشاک ترکیه صنایع فوق العاده قوی ای است که در سطح جهانی هم به لحاظ کیفیت و قیمت قابلیت رقابت دارد و فرضا تولید کنندگان حوزه نساجی در ایران با مسئولان صحبت هایی می کنند مبنی بر این که چنین چیزی ممکن است به صنایع ما ضرر بزند و همین صحبت ها باعث می شود که اجرایی شدن چنین توافق نامه هایی به تعویق بیفتد.

«وزیر اقتصاد ترکیه به تهران می آید»

در روزی که این موافقت نامه می خواست اجرایی شود، وزیر اقتصاد ما با وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران همان جا تفاهمی داشتند مبنی بر این که هر ۶ ماه یک بار، یک نشست کارشناسی برگزار شود و در این نشست کارشناسی روند اجرایی شدن این موافقت نامه بررسی شود.

همینطور سالانه یک لیست شامل ۳۰محصول جدید به فهرست های مشمول موافقت نامه اضافه شود و بعد از آن نشست هایی در سطح کارشناسان وزارتخانه ها و بحث تکنیکی و فنی این مساله انجام شد؛ همینطور سال گذشته نشستی در ترکیه برگزار شده بود؛ امسال در روزهای پیش رو یک نشست کارشناسی قرار است در اصل برای آمادگی نشستی در سطح وزرا برگزار شود و بعد از نشست تکنیکی و فنی کارشناسی، وزیر اقتصاد ما به ایران خواهد آمد و دیداری با وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در این موضوع خواهد داشت.

در خصوص برگزاری این نشست ها هم در نشست شورای عالی همکاری ترکیه و ایران که سومین آن در سفر آقای روحانی به ترکیه برگزار شد، توافق شد که این نشست ها برگزار شود.

«نفع ایران در تجارت با ترکیه»

**آیا مشخص است در این ۳۰میلیارد دلار میزان واردات کالا از ترکیه به ایران و میزان صادرات از ایران به ترکیه چقدر است؟
++ما وقتی هدف ۳۰میلیارد دلار را مشخص می کردیم در مورد این که چقدر سهم صادرات و چقدر سهم واردات ما باشد، صحبتی نکردیم. با این هدف حجم تجارت بین دو کشور مشخص شد. اما به صورت سنتی همواره در بحث تجارت بین ترکیه و ایران این رقم به نفع ایران بوده است.

دلیل آن هم این است که بخش جدی از این حجم، مربوط به واردات نفت خام و گاز طبیعی ترکیه از ایران می شود. برای مثال در همین ۹٫۸ میلیارد دلار مربوط به تجارت بین دو کشور در سال ۲۰۱۵، ۶٫۱میلیارد دلار مربوط به صادرات ایران به ترکیه و ۳٫۷ میلیارد دلار مربوط به صادرات ترکیه به ایران است.

طبیعتا خارج از بحث نفت و گاز شاهدیم که واردات غیر نفتی هم از ایران داشته باشیم بخصوص محصولات پتروشیمی و نفتی می توانند پتانسیل های بالایی برای این کار باشند.

«تحریم علیه ایران بر ترکیه هم اثر داشت»

**بعد از امضای توافق هسته‌ای ژنو بین ایران و قدرت‌های جهانی، ترکیه در صدد ترمیم روابط آسیب‌دیده خود و تنش‌زدایی برآمد. امضای چندین تفاهم‌نامه سیاسی با ایران در خصوص جنگ سوریه و همچنین افزایش تبادلات اقتصادی با ایران در پی کاهش تحریم‌های اقتصادی که به موجب امضای تفاهم‌نامه مزبور امکان‌پذیر شده‌بود، از جمله تدابیر ترکیه بود آینده گفت و گوی به عمل آمده در این خصوص را چگونه می بینید؟

++در خصوص بحث توافق هسته ای ما خوشحال شدیم چرا که همواره ترکیه از حل و فصل این مساله از راه های دیپلماتیک حمایت کرده بود و حصول این توافق طبیعتا مایه خوشحالی کشور ترکیه بود. چرا که تحریم هایی که به واسطه مساله هسته ای در خصوص ایران اعمال می شد در اصل روی ترکیه هم تاثیر داشته است.

کشورها بیشترین حجم روابط خودشان را با کشورهای همسایه خودشان دارند و از اعمال این تحریم ها علیه ایران، ترکیه هم متضرر شده بود و به خاطر حصول این توافق و برداشته شدن تحریم ها، علاوه بر این که ایران در سیستم بین المللی بتواند جایگاه خود را مجددا به دست آورد و به امنیت منطقه کمک کند، تاثیرات مستقیمی در حوزه اقتصاد و تجارت ترکیه داشته است.

«به روابط صرفا با عینک تجارت نگاه نمی کنیم»

اما ما طبیعتا مثل بعضی کشورها به این موضوع صرفا با عینک تجارت نگاه نمی کنیم. چرا که روابط ما با ایران اینقدر عمیق و پیچیده است که نمی شود آن را صرفا به روابط تجاری تقلیل داد و ما همواره در خصوص ایران با دوستان غربی خودمان همنظر نبودیم و خیلی وقت ها به خاطر این که در کنار ایران قرار گرفتیم و از ایران دفاع کردیم از طرف آنها مورد فشار قرار گرفتیم. یعنی پایه اساسی سیاست ما نسبت به منطقه، تقویت صلح، امنیت و ثبات است و به خاطر این که معتقدیم این توافق نامه به صلح، امنیت و ثبات کمک کرده از آن حمایت کردیم.

اما موضوع سوریه مساله جدایی است. همانطور که شما هم می دانید در خصوص مساله سوریه، ترکیه و ایران دیدگاه های متفاوتی دارند اما توانسته ایم این اختلاف نظر را در روابط دو جانبه خودمان انعکاس ندهیم.

گذشته از این، ما هیچ وقت به بهانه این که دیدگاه های متفاوتی داریم به دنبال آن نبوده ایم که ایران در حوزه سیاست خارجی منزوی شود. چرا که ایران در گذشته کشور مهمی در منطقه بوده، در حال حاضر کشور مهمی در منطقه است و در آینده هم کشور مهمی در منطقه خواهد بود و این ادامه دارد. یعنی ما به جای سیاست جبهه بندی و مقابله، همواره از سیاست همکاری حمایت می کنیم.

علاوه بر آن، در مساله سوریه در مورد یک سری سیاست های اصولی و پایه ای ترکیه و ایران همنظر هستند. برای مثال حفظ تمامیت ارضی کشور سوریه و یا این که در خصوص آینده سوریه همه مردم این کشور باید تصمیم بگیرند و یا این که دولت آینده سوریه باید تمام اقشار و کل جامعه سوریه را نمایندگی کند.

اصلی ترین اختلاف دیدگاه در مساله سوریه در مورد آینده بشار اسد است. رویکرد ما را در این خصوص شما خیلی خوب می دانید. ما امیدواریم که در کوتاه ترین زمان ممکن بر سر یک مدل و فرمولی که بتوان صلح، ثبات و امنیت پایدار برای سوریه به ارمغان بیاوریم توافقی حاصل شود.

«ثبات سوریه برای ترکیه بیش از هر کشوری اهمیت دارد/بحران سوریه فقط راه حل سیاسی دارد»

**با توجه به این که پنج سال در این کشور شاهد جنگ و خونریزی هستیم و متاسفانه این ناامنی ها به خود ترکیه هم سرایت کرده آیا ترکیه بیشتر از گذشته وارد عرصه حل سیاسی شده و آیا همنظرتر با ایران گام برداشته است؟

++ما از آغاز بحران سوریه همواره معتقد بودیم که راه حل بحران سوریه، سیاسی است و هیچ وقت از راه حل های نظامی حمایت نکردیم. در آغاز شروع تحولات سوریه رویکردی که داشتیم در خاطره ها باقی است. در موقعی که مردم سوریه با یک سری مطالبات مشروع، شروع به راهپیمایی و تظاهرات کرده بودند، روابط خیلی نزدیکی با آقای اسد و دولت سوریه داشتیم و همان موقع مدام به او تذکر می دادیم و در ارتباط بودیم که پاسخ دادن به مطالبات مشروع مردم، هم باعث افزایش محبوبیت خودش خواهد شد و هم باعث خواهد شد که کشور سوریه ثبات بیشتری پیدا کند.

ما هیچ گاه سیاستی که به دنبال کنترل سوریه و یا سر کار آوردن یک حکومتی که گرایش خاصی داشته باشد و به گروه خاصی نزدیک باشد را پیگیری نکردیم و نداشتیم. ما همواره می خواستیم که در سوریه دولتی سر کار باشد که کل ملت را نمایندگی کند و آقای اسد شانس این را داشت.

ما به خاطر نوار مرزی طولانی که با سوریه داریم؛ ۹۱۱ کیلومتر مرز مشترک با سوریه داریم. همانطور که شما هم اشاره کردید بی ثباتی و ناامنی در سوریه مستقیما ما را هم تحت تاثیر قرار می دهد. یعنی ثبات در سوریه برای ما منافع بیشتری نسبت به کشورهایی که همسایه این کشور نیستند، دارد.

«شهروندان ترکیه هر روز مستقیما با تراژدی زندگی سوری ها برخورد دارند»

در حال حاضر ۲٫۷میلیون نفر سوری در ترکیه زندگی می کنند. ترکیه در حال حاضر میزبان بزرگترین جمعیت پناهجویان در جهان است و سوری ها در چهار گوشه کشور ما زندگی می کنند و شهروندان ترکیه هر روز مستقیما با تراژدی زندگی سوری ها برخورد دارند.

گذشته از این، سازمان های تروریستی مانند داعش، پ.ک.ک، پ.ی.د و جبهه النصره از این خلاء و بی ثباتی استفاده می کنند و عملیات های تروریستی انجام می دهند که حتی خود ترکیه را هم هدف می گیرد.

**آیا در زمانی که به بشار اسد می گفتید باید به مطالبات پاسخ دهد، پیش بینی می کردید که ممکن است گروه های تروریستی همچون النصره و داعش پدید آیند و روند به اینجا برسد یا خیر؟

++البته. قطعا اینطور است. ترکیه یکی از کشورهایی است که بیشترین ضربه را از تروریسم خورده است. چرا که وقتی مردم مطالبات مشروعی را مطرح می کنند و امکان پاسخگویی به این مطالبات و فضای سیاسی مسدود می شود، رفته رفته آن قشر متوسط و معتدلی که این مطالبات را مطرح می کنند از طرف گروه های افراطی کنار زده می شوند و این گرو ها هستند که میدان را در دست می گیرند.

ما به خاطر این که دقیقا چنین وضعیتی را پیش بینی می کردیم با جدیت به آقای اسد هشدار می دادیم که به مطالبات مشروع مردم پاسخ داده و نگذارد کار به اینجا برسد. پنج سال پیش نه داعش و نه جبهه النصره وجود نداشت و نه گروه های ریز و درشت دیگری که در آنجا شکل گرفتند.

**اما شاهدیم که در بین این گروه ها افرادی از اروپا و کشورهای غربی به سوریه آمده اند و در این گروه های تروریستی عضویت یافته اند.

++بله. در این خصوص هشدارهای بسیاری به دوستان اروپایی و غربی خود داده ایم بخصوص در مورد همکاری و افزایش همکاری های اطلاعاتی و امنیتی. اما این همکاری ها تا وقتی که این گروه ها در مرکز و قلب اروپا اقدام به حملات تروریستی نکرده بودند از طرف آنها جدی گرفته نمی شد.

بعد از این که اقدامات تروریستی در خود اروپا از طرف سازمان های تروریستی انجام شد، تازه به این نتیجه رسیدند که باید این همکاری را انجام دهند و بعد از آن بود که این همکاری ها خیلی جدی شد و الان تقریبا می شود گفت که این مساله حل شده و بحث آمدن آنها و عضویتشان در گروه های تروریستی به حداقل رسیده است.

البته تامین امنیت صد درصدی و جلوگیری از هر گونه نفوذ در نوار مرزی طولانی به وسعت ۹۱۱ کیلومتر سختی های خاص خودش را دارد و بعد از این که این مساله جدی شد هم با افزایش همکاری های امنیتی و اطلاعاتی با دوستان غربی خودمان و هم با اتخاذ تدابیر مشخص به شکل فیزیکی در طول نوار مرزی توانستیم این مشکل را به حداقل برسانیم. چرا که در طول مرز مشترک ما با سوریه سیاست درهای باز اعمال می شد و دلیل آن هم این بود که در پنج سال گذشته شهروندان سوری به ما پناه می آوردند و سیاست درهای باز دلیل انسانی داشت و نمی توانستیم عبور و مرور را صد درصد قطع کنیم.

«با عربستان در همه حوزه ها همنظر نیستیم»

**به اختلاف دیدگاه های ایران و ترکیه در خصوص مساله سوریه اشاره کردید. اخبار زیادی وجود دارد مبنی بر این که عربستان از گروه های تروریستی همچون القاعده،‌ انفجار ۱۱ سپتامبر و مانند آن ها حمایت کرده است. چرا ترکیه با عربستان دچار اختلاف نشده است؟

++ در آغاز می خواهم بخشی از سوال شما را اصلاح کنم. اینکه ما در همه مسایل صدرصد با عربستان سعودی هیچ مشکلی نداریم و همنظر هستیم، چنین چیزی وجود ندارد.

این طبیعی است که کشوری با یک کشور دیگر در یک سری از مسایل اختلاف نظر و در یک سری از مسایل اشتراک نظر داشته باشد و ما با عربستان سعودی در همه حوزه ها همنظر نیستیم.

در کودتای السیسی در مصر تنشی که در روابط ما با عربستان و بعضی از کشورهای حوزه خلیج فارس اتفاق افتاد مشخص است. برای نمونه این که به کلیت جریان و حرکت اخوان المسلمین تروریست گفته شود از نظر ما یک حرکت نادرستی است.

یعنی می خواهم این را بگویم که اختلافات مشابهی با هر کشور دیگری به وجود می آید و این اختلاف دیدگاهی که داریم صرفا با ایران نیست و با کشورهای دیگری هم می تواند وجود داشته باشد.

گذشته از آن متوجه شدم که عنوان کردید عربستان سعودی در حملات ۱۱سپتامبر نقش داشته است. این هنوز چیز ثابت شده ای نیست. ۱۹ نفر از کسانی که در آن اتفاق دست داشتند، شهروند عربستان سعودی بودند اما این که بگوییم عربستان سعودی پشت القاعده است با توجه به این که این گروه حملاتی هم علیه خود عربستان سعودی داشته است، دیدگاه درستی نیست.

**نقش عربستان در ۱۱ سپتامبر توسط برخی از نمایندگان کنگره آمریکا مطرح شده است.
++البته اگر روزی این محرز، مشخص و اثبات شود که عربستان سعودی یا هر کشوری به القاعده یا هر سازمان تروریستی دیگری کمک می کند، آن موقع سیاست ها بازبینی می شود. اما بر اساس روایات و شنیده ها رویکرد و سیاست خارجی تغییر داده نمی شود.

**در خصوص سوریه دو دیدگاه وجود دارد؛ سوریه با بشار اسد و سوریه بی بشار اسد؛ دیدگاه شما در این ارتباط چیست؟
++از دیدگاه من این که آینده روابط دو کشوری مانند ایران و ترکیه را به آینده شخصی مثل بشار اسد گره بزنیم، رویکرد اشتباهی است. از دیدگاه ما آقای بشار اسد در آینده سوریه به هیچ وجه نمی تواند نقشی داشته باشد.

تاریخ به ما نشان داده است که عاقبت حاکمانی شبیه بشار اسد چیست و ما باور داریم که آینده اسد صرفا در یک دادگاه بین المللی مشخص می شود.

**آیا ترکیه جایگزینی برای بشار اسد دارد؟

++این که مردم سوریه و کشور سوریه را چه کسی قرار است رهبری کند، به ما ارتباطی پیدا نمی کند و این را مردم سوریه مشخص می کنند. کشور سوریه یکی از کشورهای غنی با فرهنگ قدیمی و صاحب تاریخ طولانی است و مطمئن هستم که ملت سوریه آلترناتیوهای بسیاری را در بین خودش به جای اسد دارد.

فقط آن چیزی که ما خواستارش هستیم این است که دولتی که بتواند آغوش خودش را به روی تمام اقشار مردم سوریه از سنی، علوی، کرد، ارمنی، ترکمن، شیعه و تمام مردم سوریه با تمام اقشار و تمام قومیت ها و مذاهب باز کند و آن ها را جای دهد، زیر سایه خود بگیرد و آنها را نمایندگی کند. ما فقط خواستار این هستیم. چیزی که مهم است ایجاد زمینه های عینی برای این است که مردم سوریه دست به این انتخاب بزنند.

«سوریه باید از سازمان های تروریستی پاک شود»

**با وجود گروه های تروریستی مانند داعش و النصره و سایر گروه های تروریستی که مبارزه مسلحانه می کنند امکان جابجایی و انتخابات وجود دارد؟ آیا همه کشورها بخصوص کشورهای منطقه نباید دست به دست هم دهند و ابتدا گروه های تروریستی را از بین ببرند بعد زمینه انتخابات فراهم شود؟

++طبیعتا کلیه سوریه باید از سازمان های تروریستی پاک شود و از طرف دیگر باید به تروریسم دولتی هم پایان داده شود و ما می دانیم که داعش به چه شکلی به وجود آمد و چطور شکل گرفت. دولت برای مشروعیت بخشی به خودش زمینه ای را برای ظهور و بروز سازمان های مختلف تروریستی ایجاد کرد و این موضوعی است که نباید از آن غافل شد.

متاسفانه رژیم اسد عادتی مبنی بر استفاده از گروه های تروریستی در جهت استفاده از منافع حکومت خودش دارد. پیش از این هم شاهد این بودیم. در سال ۲۰۰۳، دوستان عراقی این را به ما می گفتند که القاعده عراق از طرف سوریه دارد حمایت می شود و از آنجا به داخل عراق نفوذ می کنند و در حال حاضر هم گروه هایی مانند پ.ی.د و داعش را در جهت اهداف خودش استفاده می کند.


Galaxy S7 - 944 x 150

این خبر را به اشتراک بگذارید :