مراسم بزرگداشت آیت الله «سید محمود طالقانی» با عنوان «آیت شرافت» عصر سه شنبه ۷ مهر ماه به همت انجمن اسلامی دانشجویان ترقی خواه دانشگاه امیر کبیر تهران در سالن آمفی تیاتر این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش تبریزمن، در این مراسم «محمد مجتهد شبستری» استاد و پژوهشگر مسایل دینی با موضوع «مقتضیات دین داری در حوزه عمومی» و حجت الاسلام «احمد هاشمی نژاد» از یاران آیت الله طالقانی درباره ی زندگی این شخصیت بزرگ به ایراد سخنرانی پرداختند.

میزگردی نیز با حضور «حسین شاه حسینی» یکی از همراهان آیت الله طالقانی و از مبارزان ملی شدن صنعت نفت و «محمد محمدی گرگانی» استاد دانشگاه و یکی از شاگردان آیت الله طالقانی برگزار شد.

آیت الله «اکبر هاشمی رفسنجانی» رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام و از یاران مرحوم طالقانی به مناسبت برگزاری این مراسم پیامی صادر کردند که در این مراسم قرائت شد.

همچنین در این مراسم مستندی شامل گفت و گوهایی با یاران و نزدیکان آیت الله طالقانی پخش شد.

***طالقانی عالمی ظلم ستیز و عدالت خواه بود

حجت الاسلام هاشمی نژاد از همراهان آیت الله طالقانی نخستین سخنران این مراسم بود که سخنان خود را با بیان خاطراتی از آیت الله طالقانی آغاز کرد.

وی ضمن بیان این که پیش از انقلاب اسلامی در زندان ها همه آقای طالقانی را «پدر طالقانی» صدا می زدند، گفت: آیت الله طالقانی سراسر زندگی اش را به مبارزه، تبعید و زندان گذراند و با سکون ارتباطی نداشت.

هاشمی نژاد افزود: طالقانی لحظه یی از آگاهی بخشی به نسل جوان به ویژه نسل دانشگاهی غافل نشد چرا که وی رابطه یی تنگاتنگ با دانشجویان داشت و با آن ها به بحث و گفت و گو می نشست. طالقانی همچنین مسجد «هدایت» را مرکز هدایت جامعه قرار داد.

برادر شهید هاشمی نژاد در ادامه به سخن شهید «مرتضی مطهری» در مورد آیت الله طالقانی اشاره کرد و گفت: مرحوم مطهری در مورد آقای طالقانی گفت که پایه ی آشنایی نسل جوان با اسلام نه من بودم و نه شریعتی، بلکه طالقانی و بازرگان بودند که این راه را باز کردند و ما به دنبال آن ها حرکت کردیم.

هاشمی نژاد با بیان این که آیت الله طالقانی پس از آزادی از زندان اقدام های مهمی انجام داد، تصریح کرد: برنامه ریزی جهت برگزاری راهپیمایی تاسوعا و عاشورای سرنوشت ساز و بنیان گذاری نماز جمعه در کشور از جمله اقدام های وی بوده است.

وی در ادامه گفت: آیت الله طالقانی در مسیر مبارزه با استعمار، استکبار و استبداد داخلی از نور قرآن بهره گرفت و دیگران را نیز هدایت کرد.

هاشمی نژاد همچنین یادآور شد که طالقانی عالمی ظلم ستیز و عدالت خواه بود و مبارزه با ظلم را بر مبارزه با کفر مقدم می دانست وعقیده داشت تنها پس از نجات مردم از گرسنگی و تامین امنیت می توان آنان را به توحید دعوت کرد. بی شک طالقانی با تسامح و مدارا توانسته بود بسیاری را جذب دین کند و از مخالفانش دوست بسازد.

وی به اهمیت شورا در اندیشه ی طالقانی اشاره کرد و گفت: نام طالقانی با شورا پیوند خوده است چرا که می گفت مردم باید در سرنوشت خود دخالت داشته باشند و رای و نظر مردم محترم شمرده شود، همانگونه که رهبری تاکید کرده اند که رای مردم حق الناس است.

هاشمی نژاد در پایان سخنانش تاکید کرد که طالقانی از آزادی های قانونی و مشروع ملت دفاع می کرد و می گفت دین ضد هرگونه استبداد، استکبار و دیکتاتوری است. همچنین طالقانی آزادی اندیشه و تحمیل نکردن آن را جزو اصول مسلم اسلامی می دانست.

***طالقانی دیوار میان دانشجویان و طلبه ها را برداشت

حجت الاسلام «مسعود مرادی» دومین نفری بود که پشت تریبون قرار گرفت و پیام آیت الله هاشمی را قرائت کرد.

در بخشی از این پیام آمده است که نفی تعارض علم و دین، نفی تفکیک دین و سیاست، اتحاد مسلمانان، نزدیک ساختن حوزه و دانشگاه، برپایی حکومت اسلامی، برپایی نظام شورایی و مبارزه با جمود، استعمار، استثمار، استبداد و صهیونیسم سرفصل های برنامه های فکری و مبارزاتی طالقانی بود که این همه را بر اساس تفسیر روشنگرانه از آیات قرآن داشت که در نهایت کتابی با عنوان «پرتوی از قرآن» منتشر کرد و شگفتا که بخش هایی از این کتاب را در زندان نوشت.

در بخش دیگری از این پیام با اشاره به حضور پدرانه ی طالقانی در جلسه های کانون اسلام که انجمن اسلامی دانشجویان برگزار می کرد، یادآور شده که طالقانی دیوار جدایی میان دانشجویان و طلاب علوم دینی را فرو ریخت.

***نقش بی بدیل دین و دینداری در جامعه ایران

مجتهد شبستری پژوهشگر مسایل دینی به عنوان سخنران بعدی این مراسم درباره ی مقتضیات دین و دینداری در جامعه های امروز و در حوزه ی عمومی نکات مهمی را بیان داشت. وی دلیل این که به موضوع دینی پرداخته نمی شود در این دانست که پرداختن به این موضوع متولیان و متخصصانی دارد که در جمع خود به آن می پردازند. وی گفت: متاسفانه نهادهایی که باید به این موضوع ها بپردازند و زمینه های گوناگون آن را بررسی کنند در خواب سنگینی فرو رفته اند و از آنان چندان امیدی نیست.

وی با بیان این که دین و دینداری یکی از مولفه های زندگی انسانی است، ابراز داشت: دین به صحیح زیستن و با معنا زندگی کردن کمک می کند، پس بنابراین انسان همان طور که به فلسفه، علم و هنر می پردازد باید به این موضوع نیز بپردازد.

نویسنده ی کتاب «هرمنوتیک، کتاب و سنت» با اشاره به تاثیرگذاری دین در سرنوشت بشر، تصریح کرد: در جامعه ی ما پرداختن به دین و دینداری یک وجوب اخلاقی دارد و اگر ما تفکر اجتماعی داشته باشیم نمی توانیم سنت و تفکر دینی خود را کنار بگذاریم. همچنین در جامعه ی ما امروز دینداری درست یا نادرست نقش بسیار مهمی را بازی می کند و این یک واقعیت است.

وی در ادامه گفت: دین در تصمیم گیری های سیاسی، فرهنگی و تعلیم و تربیت کودکان و جوانان تاثیر گذار است و از این رو ما نمی توانیم به عنوان یک شهروند ایرانی به این موضوع نپردازیم.

پژوهشگر مسایل دینی با بیان این که پرداختن به موضوع مقتضیات دینداری مهمتر از پرداختن به فلسفه، علم و هنر است، ابراز داشت: چون در این قلمرو سخنان چند پهلو و تعبیرهای چند معنایی زیادی وجود دارد؛ پس بسیار بیش از فلسفه و علم می تواند مورد سوء استفاده قرار گیرد.

مجتهد شبستری با طرح این سوال که مقتضیات دینی در جامعه ی ما به چه صورت است، عنوان کرد: در عصر کنونی و در ایران دین به یک مساله ی انتخابی تبدیل شده است. همچنین مساله ی انتخابی شدن دین در همه ی جوامع بشری گسترش یافته است؛ آن میزان جامعه و قلمروهای زندگی عرفی شده و از زیر چتر آیین دینی بیرون آمده که هم اکنون مکتب های دینی گوناگونی پدید آمده چون جامعه به اصطلاح سکولار شده است.

وی در ادامه افزود: در جوامع بشری اگر فردی پدری مسیحی یا یهودی داشته باشد این گونه نیست که به طور حتم پسرش مسیحی یا یهودی باشد، در عصر کنونی افراد دین خود را انتخاب می کنند البته نه به معنای آن که به طور حتم دینی به جز دین پدر و مادر را برگزینند.

نویسنده ی «ایمان و آزادی» با اشاره به جوامع سکولار، تصریح کرد: در جوامع دنیوی یا عرفی شده دیگر همه چیز زیر چتر دین نیست در حالی که پیشتر همه چیز آیینی و زیر چتر دین بود چرا که در دو سه سده ی اخیر دین به یکی از مولفه های جوامع بشری همچون دیگر مولفه ها تبدیل شده است.

مجتهد شبستری در ادامه افزود: به نظرم جامعه ی ایران در حال حاضر جامعه یی سکولار است چرا که در جامعه ما هم دین انتخابی شده است.

وی ادامه داد: قانون اساسی برمبنای دولت و ملت گذاشته شده و در آن از حاکمیت ملت سخن به میان آمده پس این جامعه عرفی و دنیوی است چرا که ساختار ملت و دولت را پذیرفته است. جامعه یی که اقتصاد خود را به سه بخش خصوصی، تعاونی و دولتی تقسیم می کند در واقع یک جامعه ی عرفی است.

پژوهشگر مسایل دینی یادآور شد که در دوران مشروطه چتر واحد دینی ما شکاف برداشت و ترک خورد و دین آرام آرام تبدیل به یکی از مولفه های زندگی شد.

وی با بیان این که شهید مدرس امضا کننده ی قانون مجازات غیر اسلامی بوده، گفت: قانونی که سال ها قبل در زمان شاه تصویب شد از سوی آیت الله مدرس نیز امضا شد البته دلیل وی از این کار ترس نبود بلکه وی این شکاف را درک کرده بود. عجیب آن که در انقلاب از وی تجلیل های بسیاری شده اما از این اقدام او صحبت نشده است.

***طالقانی مظهر گفت و گو بود

شاه حسینی دیگر سخنران این مراسم بود که به ذکر خاطراتی از وی پرداخت و صداقت در گفتار و رفتار را از ویژگی های بارز آیت الله طالقانی دانست و گفت: مرحوم طالقانی استوانه ی انقلاب بود که ما قدرش را ندانستیم.

محمدی گرگانی آخرین سخنران این مراسم طالقانی را مظهر گفت و گو دانست و گفت: به نظرم ما دچار یک ادبیات خشونت آمیز هستیم

حتی بزرگان ادبی ما از این ادبیات استفاده می کنند. بنابراین ما احتیاج به گفتمان داریم که بسیار سخت و پیچیده است.
این استاد دانشگاه در ادامه یادآور شد: در اروپای جنوبی که کاتولیک ها در فرانسه حاکم بودند و سختگیرانه برخورد می کردند منجر به حاکمیت لاییک ها در فرانسه شد که تنها حکومت لاییک در اروپا است؛ اما پروتستان ها در شمال اروپا با روشنفکران و مدرنیست ها گفتمان برقرار کردند. من معتقدم در شمال اروپا فرهنگ جنوب اروپا مانند فرانسه کمتر است چرا که این گفتمان خوب ادامه پیدا کرد.

محمدی گرگانی در پایان گفت: در زمان حاضر اگر بخواهیم از طالقانی درس بگیریم یکی از این درس ها این است که باهم خوب حرف بزنیم، به یکدیگر اهانت نکنیم، یکدیگر را تحقیر و تمسخر نکنیم. یاد بگیریم با هم حرف بزنیم و گرفتاری های ناشی از با هم سخن گفتن را تحمل کنیم.


Galaxy S7 - 944 x 150

این خبر را به اشتراک بگذارید :