مجموعه خودروهای کلاسیک توسط بخش خصوصی در تبریز ایجاد شده است، اما در این بین مشکلاتی همچون هزینه بالای نگهداری، صاحب این مجموعه را با چالش‌هایی مواجه کرده است.

 به گزارش تبریزمن، خلیل غفاری، صاحب این مجموعه گفت: اولین موزه اتومبیل کلاسیک در کشور را به امید جاودانه کردن تبریز به عنوان شهر اولین‌ها تأسیس کردم و معتقدم که برای تبریز ۲۰۱۸ باید موتور این موزه با حمایت‌های مسئولان روشن بماند.

وی با تاکید بر دایمی بودن این مجموعه، افزود: مجموعه شخصی من در سال ۱۳۹۰ با داشتن ۱۷ خودروی کلاسیک و قدیمی در مدل های گوناگون مانند فورد، بنز مرسدس، شورلت و بیوک شورلت، فولکس واگن، دوج و سایر مدل‌ها یا دریافت مجوز مجموعه‌داری از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افتتاح شد. در حال حاضر ۳۰ دستگاه خودرو در این موزه نگهداری می‌شود.

93818

 وی افزود: باتوجه به علاقه ام به صنعت خودرو، کار خود را از سال ۱۳۴۷ با خرید و فروش اتومبیل آغاز کردم و با سفر به نقاط مختلف جهان و بازدید از موزه‌ها به فکر احداث مجموعه خودروهای قدیمی افتادم و سال ۱۳۵۰ شمسی با خرید اولین اتومبیل قدیمی مرسدس بنز مدل ۱۹۵۲ اولین گام را برداشتم.

 غفاری، قدیمی ترین اتومبیل موجود در این مجموعه را یک فورد با شماره پلاک سه رقمی ۶۰۷ مربوط به سال ۱۹۳۶ معرفی کرد و افزود:  برخی از خودروهای موجود در این مجموعه، همچون بنز وی.آی.پی به تعداد بسیار محدودی در جهان تولید شده و نمونه حاضر یکی از معدود خودروهای باقی مانده از این مدل است.

وی گفت: تمامی اتومبیل‌های خریداری شده از مالکان اصلی آن‌ها،  دارای پیشینه و سابقه است که هریک متعلق به افراد سر شناس  آذربایجان یا سایر مناطق کشور بوده است .

وی با تاکید بر این که برای تهیه مجموعه خودروهای قدیمی حدود ۴۰ سال از عمرش صرف این کار فرهنگی و ارزشمند کرده است، اعلام کرد:با توجه به علاقه‌ام، علی‌رغم  وجود مشکلات و مشقت‌های فراوان، سعی در ادامه این مسیر دارم ولی بدون حمایت و همفکری مسئولان و صاحب نظران این کار به سختی عملی می‌شود.

غفاری افزود: بهتر است در سایت‌ها و نقشه‌های سازمان‌های دولتی مرتبط با گردشگری به معرفی کامل مجوعه‌داران بپردازند تا افراد با شناخت قبلی مجموعه را بازدیدد کنند.

وی از مشکلات نگهداری خودروهایش گفت و افزود: هزینه نگهداری و تعمیر خودروهای قدیمی بسیار بالا است و صرف فروش بلیط برای بازدبدکنندگان نمی‌تواند این هزینه ها را پوشش دهد.

وی در پایان تأکید کرد: باتوجه به اینکه موزه خودروهای کلاسیک می‌تواند نقش بسزایی در جذب گردشگر داشته باشد، مسئولان مربوطه باید کمک حال ما باشند تا بتوانیم موتور این مجموعه با ارزش را روشن نگه داریم.

گفتنی است خلیل غفاری عضو انجمن مجموعه داران ایران است و مجموعه شخصی وی در زمینی به مساحت سه هزار و ۵۰۰ متر مربع در مسیر تبریز – تهران (نرسیده به پلیس راه تبریز – بستان آباد) در سالنی به وسعت ۶۰۰ مترمربع قرار دارد.

 رضا خلیلی، سرپرست سازمان توسعه گردشگری شهرداری تبریز نیز در این خصوص با اشاره به اهمیت و غنای فرهنگی مجموعه خودرو‌های شخصی گفت: ما سعی داریم در زمینه معرفی و اطلاع رسانی این مجموعه در نقشه‌ها ، فضای مجازی، اتوبوس‌های تبریزگردی و تاکسی‌های از من بپرس  کمک حال مالک این مجموعه باشیم.

خلیلی افزود: در این راستا نمایشگاه و رژه خودرو‌های کلاسیک در شهریور۹۳ در پارک ائل گلی تبریز و شهریور۹۴ در مرکز تجاری لاله پارک برگزار شد و امسال هم در پی تدارک برپایی چنین نمایشگاهی هستیم.

 وی خاطر نشان کرد: معتقدم با ایجاد تفرجگاه و اماکن تفریحی و تجاری در کنار مجموعه خودروهای کلاسیک، می‌توان به رونق آن کمک کرد.

مهدی بزاز دستفروش، رئیس امور موزه‌های آذربایجان‌شرقی هم گفت: افرادی که اشیاء و اموال تاریخی و فرهنگی نگهداری می‌کنند، می‌توانند با طی مراحل قانونی مجوز مجموعه‌داری و یا موزه خصوصی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دریافت کنند.

وی با تقدیر از کار ارزشمند مجموعه‌داران شخصی بیان کرد: پیشنهاد غفاری، مجموعه دار خودروهای شخصی مبنی بر اختصاص  بخشی از سایت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به معرفی مجموعه‌داران شخصی می‌تواند در روزهای آینده عملی شود.


Galaxy S7 - 944 x 150

این خبر را به اشتراک بگذارید :