یک متخصص تغذیه به مردم توصیه کرد؛ مصرف غذاهای سرخ کردنی را به حداقل برسانید و غذاهای کبابی و آب پز را در اولویت تغذیه ای خود قرار دهید.

به گزارش تبریزمن، دکتر حسن فرهاد غیبی  گفت: چربی ها و روغن های خوراکی نقش مهمی در سلامت افراد دارند، نمی توان آنها را به طور کامل حذف کرد، ولی اگر زیاد مصرف بکنیم به یک سری مشکلات دچار می شویم.

وی با بیان اینکه روغن ها به دو گروه روغن‌های حیوانی و گیاهی تقسیم می شوند، گفت: روغن های گیاهی معمولا به صورت مایع و روغن های حیوانی به صورت جامد هستند، کره، روغن نباتی و روغن هایی که به صورت مستقیم مصرف می شوند، روغن‌های مرئی هستند؛ و روغن‌های نامرئی در مواد غذایی چون لبنیات و گوشت و غیره به صورت غیر مستقیم و همراه با ماده غذایی اصلی وارد بدن می شوند.

وی خاطرنشان کرد: برخی مواقع افراد احساس  می کنند روغن زیادی مصرف نمی کنند، در حالیکه به عنوان مثال شیر پر چرب روغن زیادی دارد.

فرهاد غیبی افزود:  روغن های گیاهی مثل روغن زیتون، کلزا، آفتابگردان  و روغن هایی مثل کره، دنبه، چربی زیر پوست مرغ و غیره روغن حیوانی محسوب می شود.

وی با تاکید بر استفاده از روغن های سرخ کردنی مناسب به هنگام سرخ کردن افزود: روغن های مقاوم به درجه حرارت بالا روغن هایی مناسب سرخ کردن هستند، روغن های مخصوص سرخ کردن  در بازار موجود می باشند، و افراد نباید حتی از روغن هایی چون زیتون و روغن های معمول به بهانه مفید بودن در سرخ کردن بهره ببرند.

وی اضافه کرد: مصرف روغن های حیوانی و جامد هیدروژنی را باید به حداقل برسانیم، اکثر مواد غذایی حیوانی مقداری روغن را به صورت نامرئی به همراه دارند.

فرهاد غیبی افزود: متخصصان تغذیه توصیه می کنند افراد۳۰  درصد انرژی دریافتی روزانه را از روغن ها کسب کنند، سعی بکنیم ۲۰ درصد این روغن ها را از اسید های چرب اشباع  و ۱۰ درصد را از اسید های چرب  امگا ۶ استفاده بکنیم

وی گفت: مصرف روغن های هیدروژنه شده را به حداقل برسانید، در روغن های نباتی که کاملاً سفت و جامد هستند میزان اسیدهای چرب اشباع بالاتر است. متأسفانه در فرآیند هیدروژناسیون اسید چرب ترانس نیز تولید می شود.

وی با بیان اینکه کلسترول خون شامل کلسترول تام( (TC، کلسترول خوب (HDL) و کلسترول بد (LDL)می باشد، اظهار کرد:  این تقسیم بندی بر اساس دانسیته لیپو پروتئین هایی است که کلسترول در ساختمان آنها وارد شده است  .کلسترول تام مجموع کلسترول خوب و کلسترول بد می باشد. در صورتی که مقدار کلسترول بد (LDL) یا Low Density Lipoprotein در خون از حد مطلوب بالاتر برود سبب سختی عروق شده که اصطلاحاً آترواسکلروز نامیده می شود و احتمال افزایش فشار خون و سکته قلبی را افزایش می دهد.

وی خاطرنشان کرد: اسیدهای چرب اشباع باعث افزایش کلسترول بد (LDL) و در عین حال، کلسترول خوب (HDL)می شوند و در نتیجه کلسترول تام را افزایش می دهند. اسیدهای چرب ترانس که در اثر هیدروژناسیون روغن های مایع و تبدیل آنها به روغن های جامد تولید می شود، میزان کلسترول بد را به مراتب بیشتر از اسیدهای چرب اشباع افزایش می دهند و در نهایت اثرات سوء آنها بر سلامت، بیشتر از اسیدهای چرب می باشد.

متخصص تغذیه اظهار کرد: حتی الامکان از مصرف زیاد از حد روغن پرهیز شود. مصرف زیاد از حد روغن باعث بروز چاقی می شود. همچنین امکان افزایش کلسترول بد(LDL)، افزایش فشار خون و در نتیجه خطر ابتلا به امراض قلبی عروقی را فراهم می آورد. حداکثر ۳۰ـ۲۵ درصد انرژی دریافتی روزانه باید از چربی ها تأمین شود.

وی گفت: مصرف مواد لبنی چرب و گوشت پرچربی به دلیل دارا بودن چربی های اشباع موجب افزایش کلسترول خون و بروز بیماری های قلبی عروقی می شود، بنابراین حتی الامکان باید از مواد لبنی کم چرب و گوشت کم چربی استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه روغن مایع به دلیل اینکه حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع فراوان و فاقد کلسترول است، به روغن جامد ارجحیت دارد، گفت:  روغن جامد هیدروژنه که میزان اسیدهای چرب اشباع آن بیش از ۲۵ درصد و اسیدهای ترانس آن بیش از ۱۰ درصد باشد خطر ابتلا به امراض قلبی و عروقی را افزایش می دهد.


Galaxy S7 - 944 x 150

این خبر را به اشتراک بگذارید :