تبریز به عنوان پایتخت نمونه گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ شایسته نیست با برگزاری نمایشگاه‌های نازل و در سطح پایین به استقبال این رخداد فرهنگی برود.

به گزارش تبریزمن، داشته‌های کهن تبریز این شهر تاریخی و زیبا  آن قدر ارزشمند هستند که بخواهیم با برگزاری تورهای مختلف گردشگری، نمایشگاه‌های اصیل هنر و صنایع دستی، جلوه‌گری  بازار و … خود را به جهانیان معرفی کنیم.

مسافرت و سفر کردن همیشه برای ما ایرانیان جالب بوده و هر فرصتی که دست بدهد برای رفتن به مسافرت استفاده می‌کنیم. در تعطیلات عید نوروز فرصت مغتنمی پیش می‌آید تا ضمن مسافرت کردن به شهرهای ایران اسلامی با نقاط مختلف این سرزمین پهناور آشنا شویم.

در این میان استان آذربایجان‌شرقی و تبریز نیز با داشتن ظرفیت‌ها و جاذبه‌های مختلف گردشگری همه ساله در ایام نوروزی و تعطیلات تابستانی پذیرای مسافران و گردشگران بسیاری از سراسر ایران اسلامی است.

هر چند که مدیریت شهری تبریز خود را برای استقبال از نوروز و ورود گردشگران و مسافران مهیا کرده است، میزان رضایت یا عدم رضایت گردشگران و مسافران تعیین کننده میزان موفقیت آنهاست. برای آگاهی از نظرات برخی مسافران و گردشگران با آنها هم قدم و همکلام شدیم.

آقای مقصودی، که از شهر کرج به تبریز سفر کرده است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز گفت: تبریز کلانشهر بزرگی است و ما تاکنون توانستیم بازار تبریز و بوستان باصفای ائل‌گلی را تماشا کنیم.

وی گفت: در تبریز قیمت اجناس از سایر شهرها مناسب است البته قیمت چرم در این شهر خیلی بالاست. ما به دنبال کیف و کفش چرم به تبریز آمده‌ایم و امیدوار بودیم چون تبریز قطب چرم است بتوانیم با قیمت مناسب کیف و کفش چرم اصل بگیریم که موفق نشدیم.

مقصودی تنها و مهم‌ترین تفاوت تبریز با سایر شهرهای ایران را در تفاوت مردمانش دانست و گفت: من به شهرهای مختلفی سفر می‌کنم  اما سادگی و روراست بودن مردمان تبریز را در هیچ کدام از شهرها ندیده‌ام.

علی آقا، مسافر دیگری بود که از شهر زنجان آمده بود و ظاهرا در تبریز از دست آسفالت نامناسب خیابان‌ها شدید گلایه‌مند بود.

وی که با خودروی شخصی به تبریز مسافرت کرده بود از وضع دست‌اندازها و چاله‌های ریز و درشتی که هر چند وقت یک بار جلوی خودروهایشان سبز می‌شد اظهار ناراحتی می‌کرد و توقع داشت قبل از آغاز تعطیلات نوروزی این مسائل برطرف می‌شد.

با خانم فهیمی که کودک سه ساله‌ای به همراه داشت همکلام شدم او از خدماتی که در طی مسافرت سه روزه به تبریز دریافت کرده بود رضایت نسبی داشت و موضوعی که او را ناراحت و گلایه‌مند می‌کرد گرفتن وجه نقد برای استفاده از سرویس‌های بهداشتی در سطح شهر، پارک‌ها و برخی مساجد بود.

وی گفت: الآن مد شده است هر کجا که می‌روی برای سرویس بهداشتی هم پول می‌گیرند و این موضوع خیلی اذیت کننده است.

هر چند که تابلوهای مختلفی برای راهنمایی مسافران در مبادی شهرها و داخل شهر  برای یافتن ستادهای اسکان نصب شده است اما ظاهرا این تابلوها کافی نبوده  و آدرس مشخصی ندارند. چرا که تعدادی از مسافران در داخل شهر از سردرگمی حاصل از پیدا کردن ستادهای اسکان گلایه‌مند شده بودند و از آن جایی که شهروندان تبریزی نیز اطلاع چندانی نداشتند بنابراین پاسخ مناسبی برای سئوال‌های خود دریافت نمی‌کردند و این موضوع را نوعی بی‌ادبی و توهین به خود تلقی می‌کردند.

چرا که یکی از مسافران گفت: با وجودی که چند تابلوی ستاد اسکان مشاهده کردم اما آدرس مشخصی پیدا نکردم و از چند نفر پرسیدم کسی جواب مشخصی به من نداد.

گویا مسافرانی که به شهر اولین‌ها آمده بودند تیزبین‌تر و حساس‌تر از خود شهروندان تبریزی بودند. آنها مغازه‌ها و فروشگاه‌هایی که عنوان و تابلوی خارجی داشتند را برازنده تبریز نمی‌دانستند.

آقای سهیلی یکی از مسافرانی بود که به خبرنگار فارس در تبریز گفت: تعجب می‌کنم که سر در تابلوهای فروشگاه‌ها و مغازه‌ها اسم‌ها و عناوین خارجی می‌بینم.

تبریزی‌ها خیلی به زبان خود تعصب دارند چگونه اجازه می‌دهند تابلو فروشگاه‌ها یا مغازه هایشان اسامی فرنگی خارجی باشد و بعضا تلفظ آنها نیز سخت و مشکل است.

همسر وی نیز با تائید این گفته‌ها افزود: در کنار این موضوع باید گفت بنرها و داربست‌های گوناگونی که در نقاط مختلف شهر نصب شده است زیبایی بصری شهر را از بین می‌برد.

با وجودی که در سطح شهر تبریز بنرهایی نصب شده است و نشانگر این موضوع است که تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شده است ولی توضیحی در این مورد به گردشگران داده نشده بود چرا که دیدن این تابلوها برای بسیاری از گردشگران جای سئوال بود.

علی اسماعیلی با طرح این سوال که منظور از این تابلوها چیست؟ گفت: وقتی تبریز به عنوان پایتخت نمونه گردشگری انتخاب شده است انتظار می‌رود سیمای شهری تبریز خیلی آبادتر و پیشرفته‌تر از این که هست، باشد.

وی افزود: در حالت کلی و در نگاه اول سیمای شهری تبریز آن چنان که به نظر می‌رسد جلوه خاصی ندارد.

گردشگران تبریزی، طرح تبریز گردی را یکی از طرح‌های موفق و بسیار جالب عنوان کرده و گفتند این طرح که در هیچ یکی از شهرهای کشور انجام نمی‌گیرد و مخصوص تبریز است باعث کاهش هزینه‌ها شده و علاوه بر آن باعث می‌شود برای سفرهای مجدد به تبریز مشتاق‌تر شویم.

در همراهی و همسفری با مسافران تبریز که با آنها همکلام و هم صحبت شدیم خود را در میدان ساعت و مقابل موزه شهر و شهرداری می‌بینیم. وارد موزه که می‌شوم مسافران و گردشگران زیادی در حال تماشای موزه بودند.

در ابتدای ورودم به موزه شهر با سه جوانی که از اردبیل میهمان تبریزی‌ها بودند گفت‌وگو کردیم آنها از نوع و نحوه معماری عمارت شهرداری و موزه شهر صحبت می‌کردند و چون راهنمای موزه‌ای نبود و اطلاعات من به واسطه نوشتن گزارش‌های مختلف از عمارت شهرداری و موزه شهر به نسبت اطلاعات آنها بیشتر بود بنابراین آغاز به توضیح دادن در مورد عمارت شهرداری و موزه شهر کردیم، مدتی نگذشت که من در حلقه مسافران و گردشگران بودم برای شنیدن اطلاعاتی که در مورد ساختمان شهرداری و موزه شهر می‌گفتم.

آنها به تصور این که من راهنمای گردشگری موزه بودم سئوالات متعددی داشتند و من به نسبت اطلاعات خود به آنها پاسخ می‌دادم.

جالب بود وقتی گفتم من راهنمای گردشگری موزه نیستم و خبرنگارم، اینجا بود که یکی از مسافران نداشتن راهنمای موزه را یکی از کاستی‌ها دانست و اعلام کرد : موزه شهر یکی از غنی‌ترین موزه‌هایی است که دیده‌ام و سئوالات زیادی در مورد هر یک از اشیاء اینجا در ذهن دارم ولی چون هیچ راهنمایی نیست نمی‌دانم سئوالاتم را از چه کسی بپرسم.

یکی دیگر از مسافران نیز از دست اعضای شورای شهر تبریز به خاطر تصاحب اتاق‌های عمارت شهرداری ناراحت و گلایه‌مند بود وقتی فهمید خبرنگارم پرسید آیا هنوز هم اعضای شورا در این عمارت ساکن هستند ؟ البته نیازی به پاسخ من نبود چون خودشان در طبقه بالا با اتاق‌های دربسته‌ای مواجه شده بودند که متعلق به هر یک از اعضای شورای شهر بود.

وی گفت: رسانه‌های تبریز در مورد این که اعضای شورا نباید عمارت شهرداری را محل کار خود قرار دهند خیلی مطلب نوشته بودند و من این موضوع را با مطالعه سایت‌ها و خبرگزاری‌ها متوجه شدم.

وی افزود: شهرداری باید فرهنگ را در اولویت قرار دهد تا تمام اتاق‌های این عمارت بسیار زیبا و جذاب به فرهنگسراها  و اتاق فکر فرهنگ و هنر و موزه‌های غنی تبدیل شوند.

لوازم چینی و آرایشی به نام صنایع دستی تبریز / سایه چینی‌ها بر بازار هنرهای دستی

از موزه شهر و عمارت شهرداری بیرون آمدم در ابتدای محله مقصودیه تابلوی نمایشگاه صنایع دستی توجه مرا به خود جلب کرد تصمیم می‌گیرم سری به آنجا بزنم.

در ابتدای این نمایشگاه غرفه محلی پخت آش دوغ و نان برقرار است. جلوتر  که می‌روم فکر می‌کنم عنوان نمایشگاه را اشتباهی نوشته‌اند نمایشگاه صنایع دستی
جلوتر که می‌روم یکی از غرفه‌ها مخصوص سوغاتی‌های تبریز است.

غرفه بعدی غرفه مخصوص فروش لوازم آرایشی است. برایم سئوال بی‌جوابی پیش می‌آید لوازم آرایشی از کی تا حال شده است صنایع دستی که اکنون در نمایشگاه صنایع دستی لوازم آرایشی می‌فروشند.

به تماشای غرفه بعدی می‌روم غرفه‌ای که اقدام به فروختن استکان، پارچ و لیوان و چیزهایی از این دست کرده است. و در همسایگی این غرفه نیز عرقیجات و گیاهان دارویی و دمنوش‌ها عطاری به چشم می‌خورد. که در بسته‌بندی‌های کوچک که می‌توان آن در تمام نقاط ایران یافت اقدام به فروش گیاهان دارویی و دمنوش‌های گیاهی کرده است.

متاسفانه ناراحت کننده‌تر از آن غرفه‌ای بود که در نمایشگاه صنایع دستی اقدام به فروش ساعت‌های مچی چینی کرده بود. وقتی به مسئول غرفه گفتم انتظار هر چیزی را داشتم جز این که در نمایشگاه صنایع دستی تبریز ساعت چینی بفروشند. با اظهار تاسف گفت: با فروش گل سر، سینه ریز و اشیائی که اینجا می‌بینید هزینه غرفه تامین نمی‌شود.

وی گفت‌: مسئولان از هر غرفه‌ای که اینجا دایر شده است برای هر روز ۷۰ هزار تومان اجاره می‌گیرد و ما چگونه باید این هزینه را تامین کنیم.

وی با اظهار ناراحتی از این موضوع می گوید: وقتی میراث فرهنگی این گونه از هنرمندانی که در راستای ترویج هنر و صنایع دستی می کوشند حمایت می کند نباید انتظار داشت هنر اصیل تبریز به نمایش گذاشته شود.

از این غرفه نیز رد می‌شوم جلوتر که می‌روم غرفه اشترودل رضوی را مشاهده می‌کنم اما نمی‌دانم این غرفه نیز در نمایشگاه صنایع دستی تبریز چه می‌کند؟

می‌خواهم بپرسم سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی با خود چه فکری کرده است که این گونه به شعور مخاطب، مسافران و گردشگران توهین می‌کند، مگر تبریز از هنر و صنایع دستی کم دارد که چنین نمایشگاهی نازل و در سطح پائینی برای معرفی صنایع دستی تبریز برگزار می‌کند.

اگر مجموعه شهرداری و سازمان میراث فرهنگی در میدان ساعت که مرکز تبریز است نتوانند هنرها و صنایع دستی اصیل تبریز را به گردشگران معرفی کنند چگونه می‌خواهند برای سال ۲۰۱۸ میزبان مناسبی برای گردشگران جهان اسلام باشند.

این گونه می‌خواهیم اصالت و هنر تبریز را بشناسانیم، با فروش لوازم آرایشی یا فروش پارچ و لیوان، مگر هنر مینای تبریز، هنر سفالگری، منبت کاری، چرم سازی، قالی‌بافی، خراطی و … هنرهای کم ارزشی هستند که در نمایشگاه صنایع دستی تبریز لوازم آرایشی و اشترودل به فروش برسد.

تبریز به عنوان پایتخت نمونه گردشگری جهان اسلام در سال ۲۰۱۸ شایسته نیست با برگزاری چنین نمایشگاه‌های نازلی به استقبال این رخداد فرهنگی برود. داشته‌های این کهن شهر تاریخی و زیبا آن قدر ارزشمند هستند که بخواهیم با برگزاری تورهای مختلف گردشگری، نمایشگاه‌های اصیل هنر و صنایع دستی، معرفی بازار و … خود را به جهانیان معرفی کنیم.

دیدن شهر تبریز در قالب تصاویر خالی از لطف نیست


Galaxy S7 - 944 x 150

این خبر را به اشتراک بگذارید :