به گزارش تبریزمن، میوه فروشان منطقه چایکنار تبریز که برای جلب رهگذران و افزایش فروش خود اقدام به استفاده مستمر از روشنایی در تمام ساعات روز می کنند، بدل به یکی از پرمصرف ترین مشترکان برق شده اند.

سیر چایکنار تبریز یکی از مسیرهای پر رفت و آمد شهر تبریز به حساب می آید و با توجه به اینکه این منطقه در وسط شهر واقع شده است، مردم برای تردد از بالای شهر به پایین شهر و بالعکس از این مسیر گذر می کنند.

در منطقه چایکنار تبریز میوه فروشان زیادی وجود دارد که اکثرا میوه های مختلف به خصوص موز به فروش می رسانند و برخی از این میوه فروشان به علت فروش شبانه روزی میوه برای باطراوت و تازه نشان دادن و خوش رنگ دیده شدن میوه ها چراغ های خود را از صبح تا شب روشن نگه می دارند.

این چراغ های روشن بیشتر از هر چیزی باعث تحریک مردم برای خرید میوه می شود، البته در زمان تاریکی ها روشن کردن چراغ ضروری است، اما در روز روشن نیز که نیازی به روشن کردن چراغ نیست، این مغازه ها اقدام به روشنایی چراغ مغازه های خود می کنند.

بر اساس تحقیقات میدانی که از فرشوندگان میوه این منطقه به عمل آمده است، هیچ گونه نظارتی در خصوص افزایش مصرف برق این افراد از سوی متولیان انجام نمی شود.

در این برهه زمانی که بحران کم آبی مطرح است و آب نقش زیادی در تولید برق دارد و همچنین تاکیدات و پیام های هشداری که در خصوص کاهش مصرف برق از سوی دستگاه های متولی این امر داده می شود، چنین اقدام میوه فروشان تبریزی با چنین شرایطی مغایرت دارد و این امر باید از طریق مسئولان و متولیان امر به فعالان این صنف گوشزد شود.

میوه فروشان همانند زرگران برای وسوسه مردم از نور لامپ ها استفاده می کنند

یکی از میوه فروشان منطقه چایکنار تبریز در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه میوه فروشان همانند زرگران برای وسوسه مردم از چراغ استفاده می کنند، اظهار داشت: متاسفانه برخی از مردم دچار ظاهر بینی هستند و میوه فروشان نیز با استفاده از این نقطه ضعف همانند زرگران برای وسوسه آنها و به فروش رساندن محصولات خود چراغ های خود را در طول روز روشن نگه می دارند.

میوه فروشان تبریز

اصغر نجفی در ادامه گفت: مردم خریدهای خود را تنها بر اساس ظاهر میوه ها انجام می دهند و این امر در سبزی فروشی ها نیز رایج است، سبزی فروشان سبزی های خراب و گندیده خود را با روشن نگه داشتن چراغ با طراوت و تازه جلوه می دهند و محصولات خود را به فروش می رسانند.

وی افزود: علت روشن نگه داشتن شبانه روزی میوه فروشان جوان تر نشان دادن پوست میوه ها به خصوص موز است.

وی با اشاره به سابقه میوه فروشی خود گفت: بنده از سال ۷۱ تاکنون در شغل میوه فروشی مشغول هستم و معتقدم اصلی ترین علت روشن نگه داشتن چراغ مغازه های میوه فروشی وسوسه کردن مشتری هاست.

این میوه فروش تبریزی با بیان اینکه ماهانه حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار ریال هزینه برق مغازه وی است، گفت: روشنایی به خصوص در ساعات شب در فروش میوه تاثیر زیادی دارد چون درآمد افرادی چون من تنها هزینه مغازه، برق، عوارض و مالیات می شود، از میوه فروشی درآمد زیادی نمی توانیم کسب کنیم و بخش اصلی درآمدها صرف هزینه های مذکور می شود.

توجیه اقتصادی مصرف بالای برق در مقابل فروش بیشتر میوه

یکی دیگر از میوه فروشان تبریزی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به علت های اصلی استفاده بیش از حد برق در مغازه های میوه فروشی اظهار داشت: این رسم از گذشته تاکنون در مغازه های میوه فروشی رواج داشته است و با روشنایی چراغ میوه ها در داخل مغازه زیبا دیده می شود.

فرهاد باقری با بیان اینکه روشنایی چراغ مغازه در فروش میوه ها تاثیر زیادی دارد، افزود: با وجود اینکه تعداد زیادی از لامپ ها از صبح تا شب روشن می ماند، اما این امر با توجه به اینکه در فروش میوه تاثیرگذار است، برای ما مرقون به صرفه است.

وی همچنین در ادامه با اشاره به ساعات کاری مغازه میوه فروشی خود گفت: ساعت فعالیت ما از ساعت ۹ صبح تا ۱۱ شب است و در ساعات بعد از ظهر مصرف برق میوه فروشان نسبت به ساعات قبل از ظهر بیش تر است.

این میوه فروش تبریزی با بیان اینکه روشنایی لامپ ها در مغازه در زیبا نشان دادن میوه های مختلف از جمله موز تاثیر دارد، اظهار داشت: روشنایی لامپ ها زیبایی خاصی به میوه موز می دهد و باعث می شود که مشتریان بیشتری را برای خرید این میوه جذب کند.

باقری در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر علت اصلی عدم وجود تابلوهای برق بدون نام در بیشتر این میوه فروشی ها نیز خاطر نشان شد: میوه فروش ها تنها به فکر فروش میوه هستند و در این صنف مغازه ها را به نام نمی شناسند و مردم بر اساس سلیقه خود از مغازه های میوه فروشی اقدام به خرید میوه می کنند.

هزینه برق ماهانه سه میلیون ریالی مغازه های میوه فروشی

یکی دیگر از میوه فروشان تبریزی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به علت مصرف شبانه روزی برق در مغازه های میوه فروشی اظهار داشت: در مغازه های میوه فروشی بنده حدود ۱۰ لامپ از صبح تا شب روشن است و علت اصلی این روشنایی زیبا نشان دادن میوه هاست.

جاوید وثوقی با بیان اینکه ۱۰ سال است که در شغل میوه فروشی فعالیت می کنم، اظهار داشت: قبل از میوه فروشی محصل بودم، اما بعد ترک تحصیل در شغل میوه فروشی مشغول به کار شدم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص هزینه برق ماهانه مغازه میوه فروشی خود نیز خاطر نشان شد: هزینه برق ماهانه این مغازه حدود سه میلیون ریال است و این در حالی است که چنین هزینه ای در مقابل مقدار فروش میوه اصلا مرقون به صرف نیست.

در حال حاضر که در تمامی مجامع و محافل به خصوص در رسانه ها تاکید بر صرفه جویی مصرف برق می شود، مصرف زیاد و در واقع اسراف برق در مشاغلی مانند میوه فروشان و زرگران امری پذیرفتنی نیست که البته در این میان سود زیاد حاصل از فروش میوه ها چشم فروشندگان را به کلی کور کرده است و این در حالی است که بدلیل چنین رفتارهای اسراف گرایانه و منفعت طلبانه ای برخی دیگر از شهروندان از نعمت برق بی بهره مانده و در تاریکی به سر می برند.


Galaxy S7 - 944 x 150

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :