معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام این که ۲۱  ایستگاه اندازه گیری آلودگی هوا که در ۲۱ نقطه شهر تهران مستقر هستند، میزان آلودگی هوای تهران را به صورت روزانه اندازه گیری می کنند، گفت: هر گاه میزان آلایندگی از شاخص ۱۰۰ عبور کند، هوا برای افراد حساس همچون بیماران، سالمندان و کودکان، ناسالم خواهد بود و در صورت عبور این میزان از شاخص ۱۵۰، هوا برای عموم افرادی که در شهر زندگی می کنند، ناسالم خواهد شد.
به گزارش تبریزمن، سید جعفر تشکری هاشمی افزود: با وجود این که کیفیت بنزین مصرفی پایتخت و نیز گازوییل مصرفی ناوگان اتوبوسرانی تهران، بسیار بهتر از گذشته شده اما امروز، مسأله جدی هوای تهران، ذرات معلق زیر دو و نیم میکرون به عنوان آلاینده حاکم و شاخص اصلی آلودگی هواست، ضمن این که پس از آن، ذرات معلق زیر ۱۰ میکرون قرار دارند.

وی با تأکید بر این که ذرات معلق، عمدتاً محصول سوخت خودروهای دیزلی و بنزینی هستند، اعلام کرد: اعتقاد داریم باید به دنبال منشاء تولید آلودگی باشیم که عموماً در تهران، منابع متحرک یعنی وسایل نقلیه موتوری از جمله خودروهایی که از استانداردهای پایین برخوردارند به خصوص خودروهای کاربراتوری، خودروهای فرسوده، خودروهای فاقد معاینه فنی که موتور آنها تنظیم نشده و موتورسیکلت‌ها باشیم که مبادی اصلی تولید آلودگی در تهران محسوب می شوند.

انبوه خودروهای فرسوده و آلاینده به راحتی در راه های روستایی تا بزرگراه های شهری تردد می کنند

معاون شهردار تهران با اشاره به این که بر اساس قانون، خودروهای فرسوده و آلاینده در تهران و دیگر کلان شهرهای کشور اجازه تردد ندارند، اظهار کرد: این در حالی است که از بیش از ۳ میلیون دستگاه خودروی موجود در تهران، کمتر از ۳۰۰ هزار دستگاه یعنی زیر ۱۰ درصد معاینه فنی دارند، در شرایطی است که بنا بر مصوبه هیأت وزیران، باید از حرکت هر خودرویی که فاقد معاینه فنی است، جلوگیری به عمل آید، در صورتی که به این موضوع اهمیتی داده نمی شود.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که در طول ۸ سال دولت های نهم و دهم، کمتر از ۴۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شدند و به عبارتی، هر سال تنها ۵۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده از رده خارج شد، تصریح کرد: امروز میزان خروج خودروهای فرسوده، ضعیف تر از گذشته نیز شده و شاهد هستیم که انبوه خودروهای فرسوده، نه تنها در جاده ها و راه های روستایی، بلکه در بزرگراه ها و خیابان های تهران و سایر کلان شهرهای کشور به راحتی تردد می کنند.

وی با تأکید بر این که یک دستگاه خودروی کاربراتوری به ازای هر کیلومتر پیمایش، ۴۰ گرم آلودگی تولید می کند که در صورت فرسوده بودن، این میزان به ۶۰ گرم نیز افزایش می یآبد، اضافه کرد: این در شرایطی است که یک دستگاه خودروی استاندارد یورو دو در هر کیلومتر پیمایش، زیر ۳ گرم آلودگی تولید می کند و در مقابل، آلودگی هر دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری به ازای هر کیلومتر پیمایش، بالغ بر ۱۵ گرم است.

انبوه موتورسیکلت های آلاینده همچنان در کشور تولید می شود

معاون شهردار تهران با اشاره به این که با وجود ممنوعیت تولید موتورسیکلت های کاربراتوری، ساخت این نوع موتورسیکلت ها در کشور همچنان ادامه دارد و در مقابل، از جایگزین کردن موتورسیکلت های برقی فاقد آلودگی به جای این موتورسیکلت های آلاینده حمایت نمی شود، اظهار کرد: این در شرایطی است که مالکان موتورسیکلت های تهران خود را از انجام معاینه فنی معاف می دانند و اگر در تهران، معاینه فنی خودروها به ۱۰ درصد نمی رسد، معاینه فنی موتورسیکلت ها به یک هزارم هم نمی رسد.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که برای غلبه بر بحران آلودگی هوای تهران، چند راه حل روشن وجود دارد، تصریح کرد: اجرای قانون از طریق جلوگیری از تردد خودروهای فرسوده و آلاینده عموماً کاربراتوری، توسعه حمل و نقل پاک از جمله حمایت از جایگزینی موتورسیکلت های برقی به جای بنزینی، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی با محوریت مترو و بی آر تی و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و ناوگان تاکسیرانی، اصلی ترین راهکارهای اجرایی کاهش و کنترل آلودگی هوای تهران هستند.

وی با تأکید بر این که ۶ سال است که دولت های گذشته و فعلی به تهران هیچ اتوبوسی نداده اند، در صورتی که دولت باید ۸۲ و نیم درصد از هزینه خریداری اتوبوس های تهران را تامین کند،‌ اضافه کرد: همچنین دولت باید حداقل یک سوم هزینه کرایه حمل و نقل عمومی را از طریق پرداخت یارانه بپردازد، ضمن این که نیمی از هزینه توسعه حمل و نقل عمومی نیز بر عهده دولت است و به عنوان نمونه، امروز که در آخرین فصل سال قرار داریم، دولت تنها ۴۷ میلیارد تومان بابت توسعه مترو پرداخته است.

کمک دولت تنها بابت ساخت ۳۱۳ متر مترو کفایت می کند

معاون شهردار تهران با اشاره به این که اگر هزینه ساخت هر کیلومتر خط مترو را با خوش بینی، ۱۵۰ میلیارد تومان در نظر بگیریم، دولت امسال هزینه ساخت تنها ۳۱۳ متر مترو را پرداخت نموده، اظهار کرد: این در حالی است که هدف گذاری مدیریت شهری و تأکید شورای محترم اسلامی شهر تهران، ساخت سالانه ۳۰ کیلومتر مترو است که مبلغ پرداختی از سوی دولت، تنها برای تحقق یک درصد از هدف پیش بینی شده، کفایت می کند.

مهندس تشکری هاشمی با بیان این که در شرایطی که همه می دانیم خودروها عامل اصلی آلودگی هوای تهران هستند، دولت بابت خرید ۱۱۰ هزار خودروی موجود در انبار خودروسازان، یک باره دو هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان یعنی بیش از ۵۸  برابر کمکی که امسال بابت توسعه حمل و نقل ریلی ارائه نموده، وام به توسعه حمل و نقل شخصی اختصاص داده، تصریح کرد: این موضوع به معنای آن است که از نظر دولت، ارزش توسعه مترو، کمتر از دو درصد اهمیت توسعه وسایل نقلیه شخصی است.

وی در پایان با تأکید بر این که کمک دولت به مترو، معادل وام پرداختی به تنها ۱۸۸۰ دستگاه خودرو از مجموع ۱۱۰ هزار دستگاه خودرویی است که دولت برای خروج آنها از انبارهای خودروسازان، دو هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان وام پرداخت نمود، خاطرنشان کرد: در صورتی که هزینه ساخت  هر کیلومتر مترو را دست کم ۱۵۰ میلیارد تومان در نظر بگیریم با مبلغی که دولت بابت وام خرید خودرو اختصاص داد، قادر به ساخت ۱۸ کیلومتر مترو در تهران بودیم.

 


Galaxy S7 - 944 x 150

این خبر را به اشتراک بگذارید :