پست به عنوان یک عرصه ارتباطی میان ملت ها، با بهره وری از سرمایه ی انسانی توانمند و فناوری های تازه می کوشد تا نقش مهمی در نظام اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی جامعه ایفا کند.

به گزارش تبریزمن، ایرانی ها نخستین ملتی بودند که از سه هزار سال پیش در زمان هخامنشیان به برپایی تشکیلات منظم پست با عنوان «چاپار» اقدام کردند. در واقع در ایران باستان، چاپارخانه از جمله تشکیلات اداری حساس و مهم هخامنشی ها بود که گروه چابک سوارهای آن با اسب های تندرو و با پیمودن مسافت های طولانی، ارتباط دایمی میان مرکز و ایالت ها برقرار می کردند و در زمان های کوتاه، خبرها و گزارش های رسیده از گوشه و کنار مملکت را به مرکز و از مرکز به نقطه های دور دست کشور می بردند و این شیوه تا دوره قاجاریه ادامه داشت.

پست در ایران تا پیش از ۱۲۲۱ هجری خورشیدی به صورت «اداره» بود و تمامی فعالیت های پستی در آن انجام می شد. با موفقیت های پست در انجام دادن امور کشور، ناصرالدین شاه قاجار دستور تشکیل وزارت پست را صادر کرد. کشور در ۱۲۲۷هجری خورشیدی دارای هفت خط اصلی و پنج خط فرعی پستی بود. با برپایی اتحادیه پستی جهانی، ایران به عنوان یکی از نخستین کشورهای دنیا به عضویت این اتحادیه درآمد. هم زمان با صدر اعظمی میرزا تقی خان امیرکبیر، تغییرهای فراوانی در پست کشور ایجاد شد. در این دوره سرویس های پستی منظم میان شهرها شکل گرفت و تعرفه های پستی تعیین شد و آیین نامه پستی به تصویب رسید. در ۱۲۵۰ هجری خورشیدی وزارت پست، تشکیلاتی نوین یافت، اداره تلگراف در این زمان به پست اضافه شد و وزارت پست و تلگراف شکل گرفت. در پایان ۱۲۷۰ هجری خورشیدی با خرید سهام شرکت تلفن، وزارت پست، تلگراف و تلفن ایجاد شد. با تشکیل وزارتخانه تازه، نظام پستی کشور گسترش چشمگیری یافت. ساخت ساختمان چاپارخانه هم در ایالت ها و ولایت ها به مرور به پایان رسید و در ۱۲۳۹ هجری خورشیدی چاپارخانه های مازندران، ساری و بهشهر نیز آماده شد.

در دوره حکومت رضاخان و در ۱۳۰۶ هجری خورشیدی، قاسم صوراسرافیل، مسوولیت وزارت پست، تلگراف و تلفن را برعهده گرفت و ساختمان پست را در میدان مشق(رازی کنونی) بنا کرد. فعالیت های پست در حکومت های رضاخان و محمدرضا پهلوی همچون دوره های پیش بود.

شیوه های نوین پستی با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به مرور گسترش یافت و فعالیت های بی شماری در شبکه پستی کشور صورت گرفت. تغییر ساختار پست و فعالیت آن به عنوان یک شرکت مستقل دولتی در ۱۳۶۷ هجری خورشیدی مهمترین رویداد این دوره می توان نام برد.

حذف ساختار سنتی پست و به کارگیری فناوری های تازه و متنوع همچون پست پیشتاز، پست مستقیم، سلف سرویس پستی، تحویل هوشمند بسته های پستی، پست تصویری، پست جواب قبول، پست یافته، صندوق شخصی، پست تلفنی ۱۹۳، پست اکسپرس، پست خرید، پست رستانت، خرید اینترنتی، پست ویژه، پیک ویژه و … از دیگر دستاوردهای این اداره است.

اکنون مقوله ی پست با پیدا کردن جایگاه واقعی خود به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای ارتباطی توانسته است همکاری دیگر نهادهای دولتی را به خود جلب کند و ارایه خدمات دولتی را از راه دفترهای پیشخوان انجام دهد. در همین زمینه، شرکت پست جمهوری اسلامی ایران در اجرای طرح های کلان ملی از جمله توزیع کارت سوخت، توزیع کالابرگ های شهری، روستایی و عشایری، ثبت نام و توزیع کارت ملی، تعویض پلاک های خودرو، توزیع فرم های اطلاعات اقتصادی، سرشماری عمومی نفوس و مسکن، ثبت نام تلفن همراه و … مشارکتی گسترده دارد.

این نهاد به منظور توسعه هر چه بیشتر رقابت پذیری، پویایی در عرصه فعالیت های پستی و پاسخگویی مناسب به نیازهای متنوع و تازه، بستری مناسب به منظور حضور و مشارکت فعال بخش غیردولتی را به همراه اپراتور دولتی برقرار کرده و خصوصی سازی آن در دست انجام است.

**پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا به مناسبت روز جهانی پست به گفتگو با «محمدحسن ترابی» مدیر کل روابط عمومی شرکت پست پرداخت.

محمدحسن ترابی با اشاره به تاریخ تشکیل پست در ایران، گفت: پست نوین با همت امیرکبیر در کشور شکل گرفت. ایران در ۱۲۵۶هجری خورشیدی به عضویت اتحادیه پستی جهانی درآمد و ۱۳۶۶هجری خورشیدی «شرکت پست جمهوری اسلامی ایران» در قالب شرکت دولتی تشکیل و یک سال بعد فعالیت آن به صورت رسمی آغاز شد.

مدیر کل روابط عمومی شرکت پست در مورد قابلیت ها و کارکردهای این نهاد، اظهار داشت: پست به مفهوم یک نهاد ارتباطی در نظام اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی نقش دارد. برای نمونه در بخش اجتماعی باعث حفظ محیط زیست، کاهش سفرهای شهری و میان شهری شهروندان، آسان کردن فرآیندهای نظام اداری و توسعه رفاه اجتماعی می شود. در زمینه اقتصادی، زمینه های صرفه جویی و بهره وری و تولید ناخالص ملی را به وجود می آورد و از دیوان سالاری و فساد اداری جلوگیری می کند. در بخش فرهنگی نیز فرهنگ عمومی و تخصصی جامعه را بالا می برد و ارتباطات فرهنگی را آسان می کند و در عرصه سیاسی باعث برقراری ارتباط متقابل حکومت، سازمان های غیردولتی و مردم می شود. همچنین ارتباط متقابل بین المللی حکومت ها و مردم را راحت می کند.

وی در ادامه با توضیح برنامه های راهبردی شرکت پست و اهداف کلان آن، افزود: این شرکت به دنبال گسترش فرهنگ استفاده از فعالیت ها و محصول های پستی در جامعه، توسعه بازار عرضه، تعامل و مشارکت موثر با بخش دولتی و غیردولتی، بهبود نظام مدیریت هزینه ها به منظور کاهش قیمت تمام شده فعالیت ها و محصول ها، نوآوری و تنوع، توسعه مدیریت و سرمایه انسانی است. در خصوص اهداف کلان، این شرکت، افزایش سهم از بازار فعالیت های پستی، افزایش رضایت افراد و توانمندی و توسعه سرمایه انسانی را پیگیری می کند. شرکت پست در ۱۰ سال گذشته و به دنبال برپایی نظام نرم افزاری که نیاز اصلی آن ها، ارسال و دریافت سریع و به موقع داده ها محسوب می شود، اقدام به ایجاد شبکه اینترانت، بر پایه داشته ها و شرایط موجود کشور کرد و به صورت مستمر با رشد و پیشرفت فناوری، زیرساخت های ارتباطی خود را توسعه و بهبود داد تا جایی که اکنون یکی از اینترانت های گسترده کشور را در اختیار دارد.

محمدحسن ترابی با اشاره به خدمات گوناگون شرکت پست، یکی از آنها را مقوله پست رسانه معرفی کرد و یادآور شد: در این زمینه، شرکت پست با دارا بودن داشته های گسترده انسانی و لجستیکی این اختیار را به مشتری های خود می دهد که به بازارهای هدف، با روش های ساده و کم هزینه دسترسی داشته باشند و کالاها و فعالیت های خود را تبلیغ کنند و در مورد برنامه ها و کارهایی که در آینده شرکت پست به جامعه ارایه می دهد، باید گفت که در ۱۷ مهر ۱۳۹۴ هجری خورشیدی، بخش های سیستم استاندار نشانی مکان محور GNAF، خرید و فروش اینترنتی بین المللی(تجارت بدون مرز) یاتا، خدمات ویژه شهروندی (خوش)، پست رسانه، پست پخش، پست لجستیک، سرویس من و پست، تمبر با آلیاژ طلا و نقره، صندوق هوشمند(cashless) راه اندازی و تکمیل خواهد شد.

مدیر کل روابط عمومی شرکت پست در پایان، گفت: شرکت پست جمهوری اسلامی ایران، با درک شرایط حساس رو به توسعه کشور و جایگاه و اثرگذاری خود برای رسیدن به هدف های عالی کشور در افق ۱۴۰۴ و نیز هماهنگ با شرایط حاکم بر وابستگی های بازار، درصدد اجرای تغییرهای بنیادی و برنامه محور در فعالیت ها و کارهای خود است، از این رو امید به همکاری و حمایت را از تمامی بخش های جامعه دارد.


Galaxy S7 - 944 x 150

کلیدواژه ها :

این خبر را به اشتراک بگذارید :