در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل میراث فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنکی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیر منقول فرهنگی- تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست های ذیربط، مراتب ثبت اثر فرهنگی پل قطور پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره ۳۱۴۰۷ مورخ ۲۴ /۱۱/ ۱۳۹۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

تبریزمن، سرویس اجتماعی: پل قطور یکی از بزرگترین پل های ریلی خاورمیانه محسوب می شود. این پل مهم  نقش به سزائی در امر مبادله کالا و مسافر بین ایران و اروپا و بالعکس دارد.

 عملیات اجرایی احداث راه آهن ایران و ترکیه ازسال ۱۳۴۷ آغاز ودر تاریخ ۱۳۵۰  به بهره برداری رسید  و احداث این پل نیز  در سال ۱۳۴۷ توسط دو شرکت ایرانی ( رانکین ) و شرکت اتریشی (پور) پی ریزی و پایه های بتونی آن اجرا و اسکلت فلزی و شاسی آن توسط امریکائی ها انجام گرفت ودر تاریخ۵/۷/ ۱۳۵۰خط ریلی ایران و ترکیه رسما افتتاح گردید و مبادله کالاهای اساسی کشورهای اروپائی و ایران از این طریق امکان پذیر شد

این پل ارتباط دهنده راه ریلی ایران به ترکیه ، اروپا و اخیرا نیز به علت پیوستن کشورهای شرق آسیا به حمل و نقل ریلی گلوگاه ارتباطی، راه ورود آسیای شرق به اروپا می باشد.

طول این پل ۴۴۸متر  ، طول ارک فلزی پل ۲۲۳ متر و ارتفاع آن از سطح رودخانه قطور ۱۱۸/۲۸متر دارای ۱۰ عدد پایه بتونی مسلح بوده که ۶ عدد از این پایه ها به طرف خوی و ۴ عدد از پایه های بتونی به سمت رازی می باشد و در مجموع دارای ۸ دهنه که به صورت اکس به اکس در امتداد هم گسترش یافته‌اند.

رنگ این پل فلزی در گذشته به رنگ قرمز بود لیکن جهت استتار از حمله هوائی دشمن عراقی،  به رنگ خاکی رنگ آمیزی شده است  .

عراق به اهمیت این پل استراتژیک پی برده و چندین بار اقدام به حمله هوائی برای انهدام پل و قطع خط ریلی ایران و اروپا نمود تا عملا راه مبادله کالاهای اساسی که در آن برهه که  در تحریم اقتصادی و نظامی بودیم، قطع کند ولی با اقدام شجاعانه جان برکفان یگان های پدافند هوائی و موشکی پادگان ارتش  خوی که در آن ایام مسئولیت حراست این نقطه حساس کشور را داشتند هواپیماهای دشمن راجهت رسیدن به اهداف واقعی خود که همانا انهدام کامل پل هوائی بود،  ناکام گذاشتند. ولی باین حال در طول جنگ تحمیلی بارها جهت انهدام و ساقط نمودن مبادله ریلی ایران و اروپا این پل مورد تعرض هواپیماهای عراقی قرارگرفت و تعداد دفعات حمله هوایی ۹ مورد بوده وتعداد دفعات بمباران آن ۶ مورد و آسیب های وارده به شرح زیر بوده است.

حمله هوائی اول در تاریخ  ۱۳۶۴/۱۲/۲۲  که منجر به آسیب پایه های فلزی ارک و شاسی  دومین حمله هوائی در تاریخ ۱۳۶۵/۳/۵منجر به شهادت ۶ نفر از نیروهای زحمتکش راه آهن و پرسنل پدافند هوائی  گردید ودر حمله سوم در تاریخ ۱۳۶۵/۱۰/۲۸منجر به وارد شدن خسارتی به پایه بتونی اصلی سمت رازی شد.  و حمله چهارم در تاریخ ۱۳۶۶/۱۲/۷ که پایه بتونی سمت سلماس آسیب دید و حمله هوائی پنجم درتارخ ۶۶/۱۲/۲۶ ۱۳مجددا به پایه بتونی سمت سلماس انجام شد.

میزان خسارت وارده بر این پل در کل ۳۰% برآورد گردید و درتاریخ ۱۳۶۴/۱۲/۲۵ عملیات بازسازی آن توسط مهندسان راه آهن شروع شد و در تاریخ اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۴  بازسازی آن پایان و مرمت کامل گردید

پل قطور  نماد ی شکوهمند از رشادت های مردان آهنین عزم راه آهن در سالهای جنگ تحمیلی است در آن روزهای خون و آتش ، اسطوره های که هر لحظه چشم انتظار سایه مرگبار بمب افکنی بودند،شجاعانه ایستادند و این پل را که از حمله دشمن آسیب دیده بود بازسازی و مرمت کردند

photo_2016-04-19_11-06-19 photo_2016-04-19_11-06-22 photo_2016-04-19_11-06-24

از خیل این ایثارگران پنج مرد در آن همایش فوق بشری در پای این پل آگاهانه به خون غلتیدند تا زبان ژاژ خای دشمن که لاف قطع کردن ارتباط خط آهن ایران و اروپا را میزد ببندد اگر با گوش دل بشنویم بانگ شهادت آنان حین انجام وظیفه در پای پل هنوز طنین افکن است یادشان گرامی باد

اسامی شهدای جان برکف پل قطور بدین شرح می باشد

۱-   شهید سید احمد موسوی از کارکنان روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران

۲-   شهید حسن بهارلونژاد از کارکنان راه آهن آذربایجان

۳-   شهید محمد رضا تیموری از کارکنان روابط عمومی راه آهن جمهوری اسلامی ایران

۴-   شهید فرزنده منافی از کارکنان راه آهن آذربایجان

۵-   شهید رضا برزگر برگشادی از کارکنان راه آهن آذربایجان


Galaxy S7 - 944 x 150

این خبر را به اشتراک بگذارید :