بسیاری از رسانه های فرانسوی امروز (چهارشنبه) گزارش هایی را به قرارداد شرکت مشترک دو خودروساز فرانسوی و ایرانی و بازگشت گروه خودروسازی «پ اس آ پژو سیتروئن» به ایران، اختصاص دادند.

به گزارش تبریزمن، شرکت مشترک ایران خودرو- پژو سیتروئن با حضور وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت و معرفی اعضای هیات مدیره و نهایی شدن ۱۷ قرارداد فرعی در پروتکل همکاری های دو خودروساز، دیروز (سه شنبه) به صورت رسمی آغاز به کار کرد.

تارنمای رادیو «فرانس انتر» در گزارشی با عنوان «بازگشت پ اس آ به ایران با عقد قرارداد شراکت با ایران خودرو»، نوشت: شرکت خودروساز فرانسوی از امضای توافق « شرکت مشترک» با تولیدکننده ایرانی برای تولید و فروش خودروهای پژو در ایران خبر داد.

بر پایه این گزارش، طی پنج سال آینده در این پروژه تا ۴۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری خواهد شد. این سرمایه گذاری تولید و فروش مدل های ۲۰۸، ۲۰۰۸ و ۳۰۱ پژو را در ایران میسر می سازد و به شرکت ایران خودرو امکان می دهد ساخت خودروهای خود را نیز توسعه دهد.

این گزارش با بیان این که نخستین خودرو این شرکت مشترک قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۱۷ میلادی از کارخانه خارج شود، افزود: این توافق، تحقق خبری است که در جریان سفر «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران به پاریس در ژانویه ۲۰۱۶ میلادی (دی/ بهمن ۹۴)، اعلام شده بود.

خبرگزاری فرانسه از تهران نیز با انتشار این خبر، گزارش داد گروه پ اس آ پژو سیتروئن با امضای قرار داد نهایی شرکت مشترک با شریک ایرانی خود، بازگشت به ایران را قطعی کرد.

«ژان کریستف کمار» (Jean-Christophe Quémard) مدیر بخش خاورمیانه و آفریقای این شرکت فرانسوی از امضای این قرارداد با «هاشم یکه زارع» مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو، ابراز خرسندی کرد.

هدف این شرکت مشترک، تولید ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال و صادرات ۳۰ درصد از آن ها است.

«محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت ایران با ابراز « خوش بینی» در مراسم امضای این قرارداد گفت، امیدوار است که به سرعت قراردادهای مشابهی با دیگر گروه های اروپایی بسته شود.

هفته نامه فرانسوی «لو پوئن» نیز در گزارشی با عنوان «پ اس آ پژو سیتروئن به ایران باز می گردد»، نوشت: اتحاد تازه دو شرکت خودروسازی به معنای بازگشت پ اس آ به ایران، چهار سال پس از خروج این شرکت به دلیل تحریم های غربی است. چشم پوشی از بازار ایران که دومین بازار خودروسازی فرانسوی محسوب می شد، ضربه سختی به این تولیدکننده وارد کرد. مطابق برآورد این شرکت، هم اکنون چهار میلیون خودرو پژو در ایران وجود دارد.

بر پایه این گزارش، ایران یکی از بازارهای خودروی مهم دنیا با قابلیت رشد قابل توجه است. در این کشور به ازای هر هزار نفر ۱۰۰ دستگاه خودرو سواری وجود دارد که این میزان یک ششم سرانه خودرو در اتحادیه اروپا است. همچنین مصرف کننده این بازار به خودروهایی با قیمت مناسب و مدل های مجهز علاقه مند است.

لو پوئن افزود: تولید خودرو در ایران از یک میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۱ به دلیل تحریم ها به ۷۴۰ هزار دستگاه در سال ۲۰۱۳ میلادی رسید. این رقم در سال ۲۰۱۴ میلادی به یک میلیون و ۱۰۰ دستگاه افزایش یافت.

شرکت پ اس آ همچنین برآورد می کند که این میزان در سال ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ میلادی به ترتیب به یک میلیون و ۶۰۰ هزار و دو میلیون دستگاه افزایش یابد.

این شرکت فرانسوی همچنین اعلام کرده است که ایران از اهمیت قابل توجهی در راهبرد توسعه منطقه خاورمیانه و آفریقا برخوردار است و پس از اروپا و چین، سومین ستون رشد بین المللی پ اس آ، محسوب می شود.

تارنمای هفته نامه صنعتی فرانسه «لوزین نوول» نیز در گزارشی با عنوان «پ اس آ رسما قرارداد بازگشت به ایران را امضا کرد» به خبر ایجاد شرکت مشترک خودروسازان ایرانی و فرانسوی پرداخت.

بر پایه این گزارش، مدیر بخش خاورمیانه و آفریقای شرکت خودروساز فرانسوی اعلام کرد: طرح همکاری ما با ایران خودرو مرحله ای تعیین کننده را می گذراند. احساس غرور می کنم که بهترین تکنولوژی گروه پ اس آ را در اختیار مشتریان ایرانی قرار می دهیم.


Galaxy S7 - 944 x 150

این خبر را به اشتراک بگذارید :