به گزارش سرویس فناوری اطلاعات تبریزمن، به مناسبت روز فناوری اطلاعات و ارتباطات همایشی تحت عنوان “اسفار مجازی؛ ارتباطات نوین” با شرکت استادان و دانشجویان علوم ارتباطات در آمفی‌تئاتر دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد و طی آن محمدحسن انتظاری – دبیر شورای عالی فضای مجازی، لطف‌الله سیاهکلی – کارشناس فناوری اطلاعات و علیرضا چابکرو – کارشناس ارتباطات و رسانه‌های نوین و مدرس دانشگاه پیرامون چالش‌های قانون‌گذاری در فضای مجازی به بحث و گفتگو نشستند.

004

در ابتدا گفتگو با محمدحسن انتظاری دبیر شورای عالی فضای مجازی آغاز شد و گفت: بحث فضای مجازی از بعد اسلامی – ایرانی بسیار مظلوم واقع‌شده است و آن چیزی که در فضای مجازی و اینترنت غلبه دارد فرهنگی است که بر ما در حال تحمیل شدن است و یا شاید هم تاکنون تحمیل‌شده باشد.

وی ادامه داد: آنچه اتفاق افتاده است این است که فضای مجازی یک فن تغییری است که ما از دنیای آنالوگ به دنیای دیجیتال آمده‌ایم. فضای جدیدی شکل‌گرفته که آن را فضای زندگی الکترونیکی می‌توان نامید. ما در مرکز ملی فضای مجازی کارگروهی به نام کارگروه فرهنگی – اجتماعی داریم و در آن بحث‌های زیادی تعریف‌شده است و به این نتیجه رسیده‌ایم که فضای مجازی عبارت است از امتداد فرهنگ و اجتماع انسانی در محیط شبکه‌های ارتباطی در بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ یعنی زندگی ما در این فضا توسعه پیداکرده و در حال و آینده زندگی ما تأثیرگذار بوده و ما آن را احساس می‌کنیم.

003

انتظاری افزود: مقرراتی که در داخل کشور است عمدتاً در حوزه ارتباطات و دسترسی است و در حوزه امنیتی، حاکمیتی، فرهنگی و اجتماعی هیچ الزاماتی نداریم. یک شبکه اجتماعی خارجی امکان ندارد بدون مجوز کارش را ادامه بدهد اما در ایران به‌راحتی قابل‌دسترسی است و این تفاوت اعمال حاکمیت کشور در فضای مجازی را می‌رساند.

وی خاطرنشان ساخت: ما در کشور بیش از چهل سازمان و دستگاه مقررات گذار در مورد حوزه فضای مجازی و ارتباطات و … داریم که بسیاری از این‌ها در خلاف جهت هم در حال حرکت هستند. شورای عالی فضای مجازی آمده است که اعمال حاکمیت بکند یعنی سیاست‌گذاری کند و هماهنگی به وجود بیاورد و سازمان‌ها را همگرا کرده و تعارض‌ها را به حداقل رسانده و هماهنگی‌ها را به حداکثر برساند و با این حداقل کردن تعارضات و هماهنگ کردن همه فعالیت‌ها ما بتوانیم اعمال حاکمیت کنیم، توسعه پایدار داشته باشم، امنیت ملی داشته باشیم و زندگی مردم از کیفیت لازم در دنیای جدید برخوردار شود. اگر فضای مجازی بخشی از زندگی است ما هم این بهره‌برداری لازم را از این فضای جدید داشته باشیم.

انتظاری در مورد ساختارها و مکانیسم‌هایی که برای تنظیم مقررات لازم است افزود: بخش حوزه فضای مجازی بخش دسترسی و بخش زیرساختی است که خدمات و محتویات روی این شبکه زیرساختی می‌آید. اگر تعرفه‌ها و مقررات به نحوی نباشد که تولید محتوا در کشور به‌صرفه نباشد این محتوا در کشور تولید نمی‌شود و برای همین است که از خارج از کشورهاست اختیار می‌کنند. امروز بسیاری از شرکت‌های ریز و خورده پا هستند که محتوا تولید می‌کنند ولی با دردسر و خون‌جگر خوردن کارشان را جلو می‌برند و همه‌چیز به نفع اپراتورها در حال پیش رفتن است. به همین دلیل است که تولید محتوا در کشور ما بسیار ضعیف است علی‌رغم اینکه حکم مقام معظم رهبری این است که غلبه بر محتوای داخلی باشد و وقتی این اتفاق نیفتد شبکه‌های مجازی خارجی کار را به دست خود گرفته و فرهنگ ما توسط آن‌ها تنظیم خواهد شد.

ساختارها و مکانیسم‌هایی که برای تنظیم مقررات وجود دارد در چهار سطح لازم است که اتفاق بیافتند:

  • سیاست‌گذاری و هدف‌گذاری که وضعیت مطلوب رو تعریف کنه (شبکه ملی اطلاعات)

  • قوانینی است که در چهارچوب این سیاست‌ها باید تعریف و تصویب بشود (مجلس – شورای عالی فضای مجازی)

  • مقرراتی که هدایت و مدیریت کند تنظیم کند مقررات (کمسیون عالی تنظیم مقررات)

  • بدنه تنظیمی که باید این مقررات را پیاده‌سازی نماید.

 

در ادامه لطف‌الله سیاهکلی کارشناس فناوری اطلاعات دراین‌باره گفت: قبلاً گفته می‌شد ما در حال دوجهانی شدن هستیم اما درهرصورت اینک دوجهانی شده‌ایم. همان‌طوری که در فضای حقیقی نیاز به مقررات است در فضای مجازی نیز نیازمند مقررات هستیم. نقاط ضعف و قوت باید در قانون‌گذاری محور کار قرار بگیرد. همان‌طور که مشخص است شورای عالی فضای مجازی عالی‌ترین شورایی است که باتدبیر مقام معظم رهبری آمده برای حل این تعارضات.

002

او گفت: اگر قانون اساسی و قانون عادی و مقررات را به ترتیب سلسله مراتبی در دستور کار بگذاریم برای قانون‌گذاری برای دولت نقش قانون‌گذاری در قالب مقررات دیده می‌شود. شورای عالی فضای مجازی حتی در جایگاه قانون‌گذاری که مربوط به مجلس است می‌تواند وارد شود یعنی ویژگی خاصی برایش تعریف گشته است و جزو شوراهای نادری است که در کشور با شرایط خاصی ایجادشده و تقریباً نظیری ندارد و می‌تواند در اجرا هم واردشده و نه‌تنها می‌تواند مقررات قرار دهد بلکه می‌تواند برخی از پروژه‌ها را هم خودش به اجرا بگذارد.

وی ادامه داد: پس می‌بینیم که مقام معظم رهبری نگاه بسیار موثقی به این داستان دارد و به آن توجه دارد. باید سطح دسترسی را تعریف کنیم و قانون داشته باشیم، باید در مورد اشتغال، اقتصاد، رفاه و سلامت واژگانی که در فضای مجازی امروز بسیار پرقدرت هستند و نقش کلیدی دارند و یا فضای مجازی برای آن‌ها نقش کلیدی دارد باید به آن‌ها توجه نماییم.

سیاهکلی تصریح کرد: خود دسترسی اگر تعریف بشود یعنی اینکه چه کسی، کی و کجا در چه اندازه و چگونه از شرایط بهره‌مند شود که باید به آن توجه بشود. در قانون‌گذاری یک محور وحدت لازم است و اگر امروز در قانون‌گذاری کم‌تر اهمیت داده می‌شود شاید به خاطر آن است که این محور وحدت را گم‌کرده‌ایم و یا بعضی مباحث سیاسی و بعضی بحث‌های بخشی در آن وارد می‌شود که باید این‌ها را شورای عالی فضای مجازی با وحدت و معیارهای که می‌سازد حل کرده و پیش ببرد.

وی افزود: بعضی از واژگان در کشور ما مفاهیم متعددی پیداکرده است و نمی‌گذارند که این مقررات و قانون در کشور ما اجرایی شود مثلاً بعضی از افراد در کشور ما فضای مجازی را معادل اینترنت تعریف می‌کند حالا یا سیاسی یا سر جهل که هرکدام باشد غلط است.

سیاهکلی در مورد اینکه نباید تابع قانون اینترنت باشیم گفت: فضای مجازی معادل اینترنت نیست و اگر این‌طور باشد باید اینترنت را در کشور توسعه بدهیم و چه نیازی است به اینترنت ملی اطلاعات کشور؟! می‌توانیم اینترنت را بیاوریم و مانند سیم برق همه به قلاب به آن انداخته و استفاده کنیم خوب این هم یک طرز نگاه کردن به این موضوع است و اگر این نگاه درست است قطعاً ما باید تابع قانون اینترنت باشیم که دیگران وضع می‌کنند. اگر فضای مجازی را جدا از اینترنت تعریف می‌کنیم و اعتقادداریم که اینترنت یکی از سرویس‌های فضای مجازی است در آن صورت داستان خیلی فرق می‌کند. بخشی از نگاه‌ها سیاسی وارد داستان می‌شود، بخشی از نگاه‌ها برای تسویه‌حساب وارد می‌شود، بخشی از نگاه‌ها برای محدود کردن برخی از نهادها و ارگان‌ها صورت می‌گیرد. همه این‌ها کمک می‌کند به این‌که یک آشفتگی ایجاد بشود.

سیاهکلی معاون سابق رسانه‌های مجازی ادامه داد: شورای عالی فضای مجازی با درایتی که به کار خواهد بست به مسیری می‌رود که واژگان را یکسان نماید. اگر ما در تعاریف و فهم واژگان مشترک و تعریف واحد نرسیم اختلاف در قانون‌گذاری وجود خواهد داشت و مانع قانون‌گذاری و مقررات می‌شود این‌ها از مشکلات موجود است.

وی در پایان در مورد الزام داشتن تعریفی از فضای مجازی در کشور اعلام داشت: آمریکا وقتی سند امنیت ملی خود را تعریف کرد به دنبال آن سند ملی سایبری خودش را هم تعریف کرد. آمریکا سایبر را به‌عنوان فضای مشترک جهانی تعریف می‌کند و بنابراین هر کشوری که می‌خواهد مستقل باشد باید تعریفی از فضای مجازی برای خود داشته باشد.

در پایان علیرضا چابکرو کارشناس ارتباطات و رسانه‌های نوین گفت: ما باید بدانیم که سازمان سایبری یک سازمان پیچیده شبکه‌ای، منسجم و مرتبط باهم است یعنی بسیاری از علوم مثل علم سایکولوژی، جامع شناسی، ارتباطات، فنّاوری، نرم‌افزار، سخت‌افزار باهم جمع شده‌اند تا پدیده‌ای به نام “واتس آپ” درست کنند و یعنی ما حتی آرمان‌گرایی را سوار بر واتس آپ می‌کنیم.

001

وی ادامه داد: همین واتس آپ را در پروژه ۸۲۰۰ مطرح می‌کنیم که بزرگ‌ترین مرکز شنود در اسرائیل هست و تازه دردمان می‌گیرد که چه‌کار کنیم. واتس آپ را فیلتر می‌کنیم سر وایبر می‌خواهیم چه‌کار کنیم – وایبر را فیلتر می‌کنیم لاین را چه کار می‌خواهیم بکنیم.

او در مورد اینکه به‌جای درد باید درمان را گفت ادامه داد: من به‌عنوان معلم که با دانشجویان سروکار دارم باید این معضل را بگویم اما خیلی از مسئولین نباید درد را بگویند باید درمان را بگویند و یک حرکتی باید انجام دهند چون نسل آینده با ای موضوع درگیر هستند فرزند من و فرزند شما درگیر مسئله سایبری است.

چابکرو تصریح کرد: خیلی از موارد دانشجویان ما دچار تناقض معنوی شده‌اند و نمی‌دانند که چه‌کاری باید انجام بدهند من به‌عنوان یک استاد دانشگاه هیچ راهی برای آن ندارم و مجبورم واتس آپ را توضیح بدهم خطرات واتس آپ و خطرات شبکه مجازی و شبکه ای شدن را توضیح بدهم و می‌بینیم که ما در هیچ دانشگاهی توضیحی بر معرفت‌شناسی محیط سایبری نداریم. دانشگاه‌هایی که در این مملکت هستند باید یک کاری انجام بدهند و مفاهیم را به‌صورت پایان‌نامه درآورده و نقشه راهی از آن خارج کنند.

گزارش از: روزبه بهروزی – کارشناس فناوری اطلاعات


Galaxy S7 - 944 x 150

این خبر را به اشتراک بگذارید :