رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از متوقف کردن ۲۳ میلیون خودروی سواری در ۹ ماهه امسال خبر داد.

سردار تقی مهری در نشست خبری صبح امروز خود که در شهرک آزمایش برگزار شد، گفت:

در ۹ ماهه امسال ۲۳ میلیون خودرو را متوقف کردیم که از این تعداد حدود دو میلیون دستگاه یا فاقد معاینه فنی، یا فاقد برچسب یا دودزا بودند که ۹ درصد توقیفی ها را شامل می شود.

رییس پلیس راهور ناجا به عمر مفید وسایل نقلیه هم اشاره کرد و افزود: عمر مفید مینی بوس ها ۱۵ سال است و ۷۵ درصد آنها فرسوده اند. همچنین عمر مفید تاکسی ها ۱۰ سال است و ۳۱ درصد آنها فرسوده اند و اتوبوس های شهری هم ۴۸ درصد فرسوده هستند.

مهری همچنین در ادامه نشست خبری خود به اجرای طرح زمستانه پلیس راهور اشاره کرد و افزود: امسال سال پربارشی را در استان‌های غربی و شمال غربی کشور داشتیم اما خوشبختانه با اقدامات انجام شده در طرح زمستانه مورد در راه مانده نداشتیم و هماهنگی خوبی نیز میان دستگاه‌های اجرایی و پلیس وجود دارد.

وی با اشاره به آمار پزشکی قانونی و کاهش شمار کشته شدگان اظهار کرد: در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳۱ تن کمتر در حوادث رانندگی کشته شده‌اند البته باید توجه داشته باشیم که حدود ۵۰ درصد از جان باختگان حوادث رانندگی در بیمارستان و در حین انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داده‌اند که در این خصوص نیاز است پییش بینی‌های ویژه‌ای انجام شود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی مهمترین علل حوادث رانندگی را سرعت غیرمجاز و عدم توجه به جلو دانست و گفت: خستگی و خواب آلودگی راننده نیز از مواردی است که منجر به واژگونی خودرو و بروز حوادث می‌شود.

شماره گذاری بیش از یک میلیون وسیله نقلیه در ۹ ماهه امسال

مهری همچنین از شماره گذاری بیش از یک میلیون وسیله نقلیه در ۹ ماهه امسال خبر داد و گفت:‌ از این تعداد ۶۷۷ هزار خودرو مربوط به تولید داخل بوده، ۴۱ هزار خودرو خارجی بوده و ۳۳۶ هزار دستگاه موتورسیکلت نیز شماره گذاری شده است.

شمار وسایل نقلیه در مرز ۳۰ میلیون

وی همچنین از شماره گذاری بیش از ۱۷ میلیون خودرو خبر داد و گفت: در طول سالهای گذشته یک میلیون و ۸۲۳ هزار خودرو نیز اسقاط شده است. همچنین بیش از ۱۰ میلیون موتورسیکلت نیز شماره گذاری شده و حدود یک میلیون خودرو نیز با پلاک غیر ایرانی در شهر تردد دارد که می‌توان در مجموع ۲۹ میلیون وسیله نقلیه در کشور شماره گذاری شده است.

مهری ادامه داد: از ۱۷ میلیون خودرویی که تا کنون شماره گذاری شده‌اند یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه به سن فرسودگی رسیده‌اند که باید تمهیدات لازم در خصوص آنان اتخاذ شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش عمر مفید وسایل ناوگان حمل و نقل عمومی را تشریح کرد و گفت: عمر مفید تاکسی‌ها ۱۰ سال است و از این بین ۳۱ درصد تاکسی‌ها فرسوده هستند. عمر مفید اتوبوس‌های بین شهری ۱۵ و اتوبوس‌های شهری نیز ۱۰ سال است که از این میان ۴۸ درصد آنها به سن فرسودگی رسیده‌اند.

رئیس پلیس راهور ناجا افزود: عمر مفید مینی‌بوس‌ها نیز ۱۵ سال است که ۷۵ درصد آنها فرسوده هستند.

وی همچنین درباره ناوگان حمل و نقل عمومی بین شهری نیز گفت: ۴۳ درصد از خودروهای ناوگان برون شهری فرسوده بوده و ۳۷ درصد از خودروهای سواری بین شهری نیز فرسوده هستند.

مهری از مکاتبه پلیس با رئیس جمهور درباره خودروهای فرسوده خبر داد و گفت:‌ در این خصوص مکاتباتی انجام شده و درخواست کرده‌ایم تا تعیین تکلیفی در این زمینه صورت بگیرد. در حال حاضر نیز پلیس در چارچوب مقررات و قوانین اقدامات خود را انجام می‌دهد.

۹۰ درصد موتورسیکلت‌های تولیدی کاربراتوری هستند

وی با اشاره به شماره گذاری موتورسیکلت‌ها اظهار کرد: ۹۰ درصد از موتورسیکلت‌های تولید شده در کشور کاربراتوری هستند اما این موتورسیکلت‌ها با مجوز دستگاه‌های مربوطه و آنچه که برای پلیس صادر می‌شود شماره گذاری می‌شوند و تا زمانی که در این مجوزها تغییری صورت نگیرد پلیس موظف به شماره گذاری آنها است.

وی افزود: ما پیشنهادی را در چند ماه گذشته برای دستگاه‌های دولتی ارسال کردیم تا نسبت به از رده خارج کردن موتورسیکلت‌های کاربراتوری و جایگزین کردن آن با موتورسیکلت‌های هیبریدی و برقی اقداماتی انجام شود که در این خصوص باید برنامه ریزی‌های لازم صورت بگیرد.

رئیس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه حدود ۴ تا ۵ درصد از موتورسیکلت‌های فعلی انژکتوری هستند گفت: موتورسیکلت‌های کاربراتوری عمدتا از موتورسیکلت‌هایی هستند که موتورهایشان از کشورهای چین یا هندوستان وارد شده و در بیش از ۲۷۰ کارخانه در داخل کشور که مورد تایید دستگاه‌های مربوطه قرار گرفته تولید می‌شوند.

صدور یک میلیون و ۲۴۳ هزار گواهینامه جدید

مهری درباره آمار صدور گواهینامه و نمرات منفی نیز اظهار کرد: یک میلیون و ۲۴۳ هزار گواهینامه جدید در ۹ ماهه امسال توسط پلیس صادر شده است. در مجموع در ۹ ماهه امسال یک میلیون و ۶۷۲ هزار گواهینامه نیز نمرات منفی از یک تا سی نمره دریافت کرده‌اند که از این بین ۲۰ هزار گواهینامه بین ۲۰ تا ۳۰ نمره منفی دارد.

وی اضافه کرد: همچنین حدود ۹۰۰۰ گواهی نامه نیز ۳۰ نمره منفی دریافت کرده‌اند که رانندگان دارای این گواهینامه‌ها حق تردد نخواهند داشت.

به گفته مهری، رانندگانی که در گواهینامه‌شان برای بار اول ۳۰ نمره منفی ثبت شود اجازه تردد پیدا نخواهند کرد اما این نمره برای بار دوم به ۲۵ نمره برای بار سوم به ۲۰ نمره منفی کاهش پیدا خواهد کرد و بر این اساس می‌توان گفت ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر در آستانه ضبط گواهینامه قرار دارند.

سهم بالای ناوگان حمل و نقل عمومی در آلودگی هوا

رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه سهم ناوگان حمل و نقل عمومی از مجموع خودروهای فرسوده در آلودگی هوا چقدر است؟ خاطر نشان کرد: برای بررسی میزان سهم این خودروها در آلودگی هوا مولفه‌های مختلفی باید مدنظر قرار گیرد اما با توجه به اینکه خودروهای ناوگان حمل و نقل عمومی بیش از خودروهای سواری تردد روزانه داشتند می‌توان گفت که سهم خودروهای حمل و نقل عمومی بار و مسافر در آلودگی هوا قابل توجه و بالاست.

به گفته مهری، در حال حاضر دو میلیون دستگاه انواع وانت در کشور فعالیت می‌کنند که به عنوان مثال یک وانت نیسان به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۸ تا ۲۰ لیتر سوخت مصرف می‌کند و بدیهی است که میزان آلایندگی این خودروها در مقایسه با یک خودروی سواری بیشتر است.

وی درباره بازدید رصد میزان آلایندگی خودروهای نیروهای مسلح گفت: در این خصوص بازدیدهای ماهانه و هفتگی از تمام وسایل نقلیه انجام می‌شود و ما نیز در ناجا، هفته‌ای یک بار خودروهای خود را بازدید می‌کنیم.

وی درباره کنترل دفترچه‌های رانندگان حمل و نقل عمومی نیز گفت: در این خصوص همکاری با وزارت راه و میان پلیس وجود دارد و دفترجچه رانندگان کنترل می‌شود و اگر آنان مرتکب تخلفات حادثه ساز یا تصادفات منجر به فوت شوند دفترچه آنان ضبط خواهد شد و حق رانندگی تا مدتی معلوم را نخواهند داشت همچنین ما برای افزایش نظارت بر عملکرد رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی شماره پیامکی را در نظر گرفته و دستور العمل ارائه گزارش مسافران از تخلف رانندگان اتوبوس‌ها را روی شیشه اتوبوس نصب کرده‌ایم.

بیش از ۲۰ درصد خودروهای نوشماره امسال متعلق به تهران است

رئیس پلیس راهور ناجا در پاسخ به سوال خبرنگاری که سعی داشت شماره گذاری‌ خودروهای صفر را با آلودگی هوا و میزان ترافیک گره بزند گفت: از میان خودروهای شماره گذاری شده در سال جاری بیش از ۲۰ درصد خودروها برای تهران است. ما در تهران ۳٫۵ میلیون خودرو داریم.

وی اضافه کرد: در همین تهران ۳۸۰۰ اتوبوس در سن فرسودگی هستند بنابراین نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در کلان شهرها از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و ما باید موضوع را از سرچشمه حل کنیم و مانند مثالی نباشد که عده‌ای از بالا رودخانه را آلوده می‌کردند و در پایان آب را تصفیه.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه میزان شماره گذاری خودروها در ۹ ماهه امسال چه تفاوتی با سال گذشته داشته است؟ گفت: میزان شماره گذاری‌ها در ۹ ماهه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد کاهش داشته است. در این بین شماره گذاری خودروهای وارداتی نیز کاهش ۳۴ درصدی داشته و شماره گذاری موتورسیکلت‌ها نیز ۱۷ درصد کاهش داشته است. همچنین در اسقاط خودرو نیز کاهش ۱٫۷ درصدی و در ۹ماهه امسال داشته‌ایم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی مهمترین عامل در کاهش ترافیک و کنترل آلودگی هوا را نقش شهروندان و احساس مسئولیت اجتماعی‌شان دانست و افزود: باید از خود بپرسیم که سهم هر کدام از ما در آلودگی هوا به عنوان یک شهروند چقدر است و موضوع را از خودمان شروع کنیم.

مهری در پایان این نشست از زحمات اصحاب رسانه و خبرنگاران قدردانی کرد و گفت: توفیقات به دست آمده در پلیس راهنمایی و رانندگی بدون شک مرهون تلاش‌ها و اقدامات اصحاب رسانه است و ما قدردان آنان هستیم و امیدواریم رسانه‌ها همچون گذشته و حتی بیشتر از گذشته ما را در انجام ماموریت‌هایمان یاری کنند.


Galaxy S7 - 944 x 150

این خبر را به اشتراک بگذارید :