6
معاون حفاظت و بهره برداری امور آب منطقه ای استان آذربایجان شرقی:

آذربایجان‌شرقی در دوره خشکسالی شدید قرار دارد

  • کد خبر : 676
  • ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
آذربایجان‌شرقی در دوره خشکسالی شدید قرار دارد
معاون حفاظت و بهره برداری امور آب منطقه ای استان آذربایجان شرقی گفت: با وجود بارندگی های خوب سال گذشته، در دوره خشکسالی شدید قرار داریم که موجب پایین رفتن سطح آبهای زیرزمینی شده است.


به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، مجتبی جلیل زاده  در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان مرند با اشاره به کاهش ۳۰ درصدی بارندگی در استان گفت: در شهرستان مرند نیز در مقایسه با سال گذشته با کاهش ۴۷ درصدی بارندگی ها مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه شهرستان مرند در زمینه مدیریت منابع آب، رتبه اول را در استان دارد افزود: امیدواریم با افزایش بارندگی ها در روزهای آتی، وضعیت آبی در استان بهبود یابد.

معاون حفاظت و بهره برداری امور آب منطقه ای آذربایجان شرقی تاکید کرد: باید در مصارف صنعتی صرفه جویی کرده و در بخش کشاورزی نیز با آبیاری نوین و تغییر الگوی کشت از مصرف بی رویه آب جلوگیری کنیم.

وی افزود: ارزش افزوده نیز در کشاورزی بسیار مهم بوده و باید به سمتی برویم که کشاورزان با مصرف کمتر آب، درآمد بیشتر داشته باشند.

جلیل زاده با بیان اینکه مازاد برداشت آب مهمترین موضوعی است که آب مرند را با مشکل مواجه کرده است، گفت: ما سعی کردیم در سطح استان، بطور تدریجی به این مشکل مقابله کنیم به نحوی که کشاورزان زیاد خسارت نبینند.

وی خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در سطح منابع آب کشور مطرح شده است مدیریت مشارکت آبهای زیرزمینی است که بر اساس آن مدیریت توزیع آب به خود مردم واگذار می شود.

فرماندار ویژه مرند نیز با بیان اینکه وضعیت عمومی آب در مرند با وجود مدیریت مناسب منابع آب مناسب نیست، گفت: امسال نیز سیاست کلی ما این است که مدیریت منابع آب را ادامه داده و طبق دستورالعمل ها و شرایط بومی منطقه و متناسب با اولویت های شهرستان اقدام کنیم.

داود گرشاسبی اظهار کرد: هدف ما اصلاح الگوی مصرف آب است و باید با نگاه چند سویه و تعامل چند جانبه و کار فرهنگی شرایط را بطور مناسب پیش ببریم.

وی یادآوری کرد: تخصیص اعتبار برای آبرسانی از ارس به مرند، تسریع در اجرای مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهرستان از جمله اولویتهای ما در جهت رفع مشکل آب شهرستان است که امیدواریم عنایت ویژه ای در استان به این امر صورت گیرد.

فرماندار ویژه مرند همچنین ضمن تاکید بر جلوگیری از برداشت های بی رویه آب از چاههای کشاورزی گفت: ادارات مربوط باید کشاورزان را برای پرداخت حقوق دولتی چاههای آب کشاورزی مجاب کنند.

وی افزود: امور آب شهرستان همچنین در راستای پرداخت حق النظاره چاههای صنعتی توسط شرکت ها اقدامات لازم را انجام دهد.

گرشاسبی در خصوص درخواست مساعدت نماینده خانه کشاورز شهرستان برای جبران خسارت باغداران و کشاورزان گفت: جهاد کشاورزی، امور آب و صنعت و معدن، با ارائه مدارک و مستندات، افرادی که بخاطر شیوع کرونا و تعطیلات، موفق به فروش محصولات خود نشدند را معرفی کنند تا رایزنی های لازم با ستاد کرونای استان در این راستا و کمک به آنها صورت گیرد.

وی در ادامه ضمن اشاره به ضرورت جلوگیری از استفاده کشاورزان از آب تصفیه خانه فاضلاب به دلیل بیماری زا بودن آن تاکید کرد: مسوولین مربوط باید با تغییر رفتارها از جمله تغییر نوع کشت و نیز ایجاد بازدارندگی ها و دادن تذکرات لازم، کشاورزان را به عدم استفاده از آب تصفیه خانه در مصارف کشاورزی ترغیب کنند.

فرماندار مرند با بیان اینکه تاکنون ۱۲ درصد مدول دوم تصفیه خانه فاضلاب شهری مرند اجرا شده است، افزود: وظیفه اصلی ما اتمام عملیات این تصفیه خانه است ولی تا زمان بهره برداری از آن، باید در راستای اصلاح رفتار کشاورزان و تغییر الگوی کشت عمل کنیم.



لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=676

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.