9
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

آذربایجان‌شرقی رتبه اول تولید تخم‌مرغ و سوم مرغ کشور را دارد

  • کد خبر : 8653
  • ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۷:۰۰
آذربایجان‌شرقی رتبه اول تولید تخم‌مرغ و سوم مرغ کشور را دارد
مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: این استان به لحاظ میزان تولید تخم‌مرغ و مرغ به ترتیب رتبه‌های اول و سوم کشور را دارد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، فیروز طلوع حیات، میزان تولید سالانه تخم مرغ در آذربایجان شرقی را ۹۴ هزار تن و مرغ گوشتی در این استان را سالانه بیش از ۸۵ هزار تن اعلام و اضافه کرد: بر همین اساس آذربایجان شرقی حدود ۱۱ درصد تخم مرغ  و سه درصد تولید گوشت مرغ  کشور را در اختیار دارد.
 
وی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ واحد فعال در زمینه تولید مرغ گوشتی و تعداد ۱۸۰ واحد فعال تولید تخم مرغ در آذربایجان شرقی مشغول فعالیت هستند که در این شرایط سخت و بحرانی اقتصادی به  خصوص در حوزه تامین نهاده های دامی باید قدردان این تولید کنندگان عرصه اقتصادی بود.
 
طلوع حیات ادامه داد: آذربایجان شرقی از لحاظ داشتن واحدهای مرغداری مادر تخم گذار رتبه اول کشور را داراست که ۲۰ درصد جوجه های تخم گذار و ۶ درصد جوجه های گوشتی کشور را تامین می کند که با شرایط موجود توانایی صادرات به استان ها و کشورهای دیگر را نیز دارد که اغلب به کشورهای عراق و جمهوری آذربایجان بخشی از تولیدات صادر می شود.
 
وی با بیان اینکه طبق برآوردهای صورت گرفته صنعت مرغ و تخم مرغ حدود ۹ درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است، ادامه داد: هم اکنون افزون بر ۶۰۰ نفر در آذربایجان شرقی در صنعت مرغ و تخم مرغ به صورت مستقیم اشتغال دارند و حدود ۵ هزار نفر نیز اشتغال غیرمستقیم در این حوزه دارند.
 
طلوع حیات اضافه کرد: آذربایجان شرقی از لحاظ تولید تخم مرغ حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد مازاد تولید دارد که به استان های دیگر و به خصوص همجوار صادر می شود،  اما از لحاظ گوشت مرغ حدود ۱۵ درصد خلاء تولید در استان وجود دارد که این کمبود از استان های همجوار تامین می شود.
 
وی میانگین مصرف سالانه گوشت مرغ در کشور را ۳۱ کیلوگرم و در جهان ۱۵ کیلوگرم اعلام کرد که همین میزان مصرف برای آذربایجان شرقی نیز صادق است که نشان از مصرف بیش از دو برابری است و برای سبد غذایی و پروتئنی خانوارهای ایرانی و آذربایجانی بسیار مهم و ارزشمند می باشد.
 
طلوع حیات میزان مصرف سرانه تخم مرغ در کشور را ۱۵ کیلوگرم اعلام کرد که این رقم در آذربایجان شرقی معادل ۱۲ کیلوگرم است که در مقایسه با میزان تولید استان که ۲۵.۵ کیلوگرم برای هر فرد است شرایط بهتری داشته و نه تنها خودکفا هستیم بلکه نیاز استان های دیگر را نیز تامین می کنیم.
 
وی قدمت صنعت مرغداری در آذربایجان شرقی را طولانی دانست و با اشاره به سابقه ۶۰ ساله این صنعت، گفت: بر همین اساس صنعت مرغ داری و تولید تخم مرغ در این استان از جایگاه ویژه ای در سطح کشور برهوردار است که باید این موقعیت همچنان تداوم یافته و البته تقویت شود.
 
مدیر امور طیور سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی قیمت گذاری محصولات تولیدی صنعت مرغداری طی سال های اخیر را چالش برانگیز دانست و با بیان اینکه پیشتر وزارت صنعت، معدن و تجارت در این زمینه مسوولیت داشت، اظهار کرد: اما اخیرا” قیمت گذاری و تنظیم بازار این تولیدات به وزارت جهاد کشاورزی محول خواهد شد.
 
طلوع حیات افزود: قیمت مرغ که به خاطر جنگ اقتصادی و تحریم ها حواشی زیادی ایجاد کرده است، در مقایسه با تورم و گرانی سایر محصولات خوراکی افزایش آنچنانی نداشته، چون کیفیت این مرغ و تخم مرغ به هیچ عنوان کاهش پیدا نکرده است و در همین رابطه مردم با رصد قیمت ها متوجه می شوند که اکثر محصولات همراه با کاهش کیفیت، افزایش قیمت زیادی نیز داشته اند.
 
وی پایداری تولید را هدف مهم و اصلی صنعت مرغ داری و تولید گوشت این محصول و همچنین تخم مرغ بیان کرد که سیاست های وزارت جهاد کشاورزی نیز بر همین اساس پیش بینی شده است.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=8653

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.