10
جوابیه مجتمع مس سونگون؛

آلودگی مس سونگون منشا طبیعی دارد/ محیط زیست استاندارد‌های مارا تایید کرده است

  • کد خبر : 2535
  • ۱۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
آلودگی مس سونگون منشا طبیعی دارد/ محیط زیست استاندارد‌های مارا تایید کرده است
مجتمع معدنی مس سونگون ورزقان با انتشار جوابیه‌ای در خصوص آلودگی ایلقناچای مدعی شد؛ آلودگی مذکور منشا طبیعی داشته و ربطی به فعالیت‌های این مجتمع ندارد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ترجمان صبح، جوابیه منتشر شده به این شرح است:

سلام علیکم
احتراما پیرو درج خبر “مس سونگون منشاء آلودگی ایلقناچای”، ضمن تشکر از زحمات و حساسیت آن رسانه محترم در حفظ و صیانت از محیط زیست بویژه ذخیره‌گاه حیاتی جنگل‌های ارسباران، بدینوسیله اعلام می‌دارد حدوث رخداد طبیعی مزبور – که قبل از فعالیت معدنی در سونگون و طی سالیان طولانی در رودخانه “پخیرچای” (با وجه تسمیه مرتبط با پدیده مزبور) وجود داشته – ارتباط مستقیم با فعالیت‌های این مجتمع نداشته و حتی در صورت توقف کامل فعالیت معدنی در سونگون، همچنان به عنوان یک پدیده طبیعی وجود خواهد داشت.
با این وجود، کلیت امر، پتانسیلِ مدیریت، کنترل، مهار و حل کامل را دارا بوده و این مجتمع وظیفه و تکلیف خود می‌داند در انجام آن تمام مساعی و امکانات خود را بکار ببرد ان‌شاء ا….

برای تفصیل امر و تنویر افکار عمومی، موارد ذیل جهت استحضار و اطلاع رسانی به مخاطبان شریف ایفاد می‌گردد:

۱- شاخص‌های اصلی آلودگی در معادن و صنایع معدنی به ترتیب فاضلاب‌های بهداشتی، پساب صنعتی و نهایتاً روان‌آب‌های سطحی می‌باشند. الحمدولله در دو مورد اول هیچگونه آلودگی در مجتمع مس آذربایجان وجود ندارد.

۲- تمامی پساب صنعتی چرخه تغلیظ مس و تولید کنسانتره در مجتمع مس سونگون، دارای سیکلی بسته و کنترل شده بوده و در سد باطله احداث شده در تراز استانداردهای جهانی و با مانیتورینگ پیوسته ذخیره می‌گردد.

۲- تاکنون کوچکترین آلودگی در این چرخه از طرف متولیان قانونی، از جمله محیط‌زیست، منابع طبیعی و آب و فاضلاب گزارش نشده است.

۳- آنچه که اخیرا در فضای مجازی و با نام “آلودگی ایلقناچای” مورد توجه واقع شده است ناشی از یک فرآیند طبیعی، حاصل اختلاط رودخانه‌های “پخیرچای” و “سونگون چای” با ph متفاوت، آن هم خارج از محدوده فعالیت مس آذربایجان می‌باشد. بدین ترتیب که آب قلیایی “سونگون چای” وقتی با آب اسیدی “پخیرچای” تلاقی و مخلوط شده و رودخانه ایلگینه (ارگنه یا ایلقنه)چای را تشکیل می‌دهد، بلافاصله کانی‌های مس در کف رودخانه رسوب کرده و رنگ آبی فیروزه‌ای تا سبز به آن می‌دهد. بایستی توجه داشت رنگ آب در تمام این مراحل روشن بوده و آنچه رنگین است رسوبات کف رودخانه است.

۴- رسوبات مزبور با استفاده از روند و مکانیزم طبیعی خودپالایی رودخانه، در پایین دست پالایش و تصفیه شده و بصورت سالم مسیر خود به سمت ارس را طی می‌کند.

۵- رودخانه “پخیرچای” هزاران سال است با این ترکیب جریان دارد.

“پخیر” یا “پاخئر” در زبان ترکی به هرآنچه که تحت تاثیر مس قرار می گیرد، اطلاق می‌شود.
گزاره‌ای ساده و اثبات شده است که مجتمع مس آذربایجان نه در نامگذاری این رودخانه و نه در ترکیب شیمیایی آن کوچکترین دخالتی ندارد. اگر همین الان هم کلیه فعالیت‌های معدنی و صنعتی آن متوقف شود، پخیر همان خاصیت را حفظ خواهد کرد.

۶- با تمام اوصاف صدرالاشاره، مجتمع مس آذربایجان در راستای اهداف و مسئولیت‌های اجتماعی و زیست‌محیطی خود، علاوه بر اقدامات اساسی جاری در رفع آلودگی‌های طبیعی مزبور از جمله احداث سیستم تصفیه زهآب پخیرچای، با دعوت اخیر از مدیرکل محترم و مدیران و کارشناسان ذیربط حفاظت محیط‌زیست استان و شهرستان برای بازدید از محل، اقدامات زیست محیطی جدیدی را پیشنهاد داده است که با اخذ تائید مراجع ذیصلاح درصدد انتخاب بهترین گزینه فنی و علمی با همکاری مراجع آکادمیک استان و کشور بویژه پارک علم و فنآوری استان آذربایجان‌شرقی برای مقابله و رفع مشکل حادث شده می‌باشد.

گزینه محتمل، احداث سد کنترلی و نصب تجهیزات و تاسیسات استاندارد تصفیه آب در مسیر پخیر و ایلگینه چای است که نتیجه آن هدایت آب تصفیه شده حاوی استانداردهای زیست‌محیطی به طبیعت خواهد بود ان شاء‌ا…
اهتمام مجتمع مس آذربایجان به عنوان یکی از اهالی قره‌داغ و جنگل‌های زیبای ارسباران، حفظ و ارتقای طبیعت بی‌نظیر آن است.

با توکل بر خدا دست تمام دوستداران نعمت‌الهی طبیعت و آذربایجان و ایران عزیز را به گرمی می‌فشاریم و از ایده‌های برتر در این مسیر استقبال می‌کنیم.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=2535

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.