رنو ساندرو را می‌توان خواهر تندر‌۹۰ دانست، خودرویی که بر روی پلت‌فورم تندر‌۹۰ توسعه پیدا کرد و دو سال بعد از معرفی این خودرو وارد بازار جهانی شد. البته ورود این خودرو به بازار ایران با تاخیر فراوانی همراه بود.

به گزارش تبریزمن، ابتدا قرار بود این محصول همزمان با سایت‌های اصلی رنو در ایران تولید شود ولی تاخیر در قرارداد رنو در سال ۱۳۸۵ جلو این عرضه همزمان را گرفت.

این تاخیر تا آنجا پیش رفت که نسل بعدی ساندرو هم در جهان معرفی شده بود ولی همچنان ساندرو نسل اول در ایران تولید نشده بود.

ساندرو نسل جدید از نظر پلت‌فورم تغییرات اساسی نسبت به ساندرو نسل اول دارد. برای همین شرکت پارس‌خودرو و رنو اگر می‌خواستند ساندرو نسل جدید را در ایران تولید کنند هزینه تولیدشان آن‌گونه که مدیران این دو شرکت اعلام کرده‌اند افزایش می‌یافت، برای همین مدیران این دو شرکت در زمانی که ساندرو نسل دوم در جهان تولید می‌شد، نسل اول این خودرو را در ایران تولید کردند.

با اینکه ساندرو نسل اول از برادر خود تندر‌۹۰ ظاهر بهتری دارد ولی اگر ساندرو نسل دو به جای نسل اول در ایران تولید می‌شد مصرف‌کنندگان ایرانی با خودرو بسیار زیباتر و امروزی‌تر روبه‌رو بودند. غیر از این مورد برای عرضه ساندرو در هر دو مدل دستی و اتوماتیک هم میان مدیران پارس‌خودرو و رنو اختلاف عقیده بروز کرد.

مدیران رنو می خواستند خودرو را ارزان‌تر عرضه کنند اما مدیران پارس‌خودرو برای آنکه بازار محصول چینی‌شان یعنی برلیانس به هم نخورد می‌خواستند قیمت خودرو بیشتر شود، در نهایت ساندرو دنده‌ای ۴۳ و ساندرو اتوماتیک ۴۹ میلیون تومان عرضه شد، که به ترتیب قیمت هر دو مدل نسبت به تندر‌۹۰ دنده‌ای و اتوماتیک پنج و دو میلیون تومان بیشتر شد.

شاید اگر این دو خودرو با قیمتی معادل تندر‌۹۰ در بازار خودرو ایران عرضه می‌شد مصرف‌کنندگان ایرانی گزینه بسیار بهتری نسبت به امروز برای خرید داشتند. البته همچنان هم ساندرو یکی از گزینه‌های مناسب برای خرید در بازار زیر ۵۰ میلیون‌تومانی در ایران است. برای اینکه بفهمیم آیا خرید این خودرو مناسب است یا نه، به سراغ تست خودرو رفتیم.

به همین منظور، یک خودرو ساندرو اتوماتیک به مدت دو روز در خیایان‌های تهران در سخت‌ترین شرایط ترافیکی و با کولر روشن مورد آزمایش قرار گرفت.

پیش از تست

اگر بخواهیم ساندرو را از نظر ظاهری بررسی کنیم باید این خودرو را با رقیب اصلی‌اش در بازار یعنی پژو ۲۰۶ مقایسه کنیم.

طراحان رنو در این خودرو هم مانند تندر‌۹۰ بیش از حد از خطوط شکسته استفاده کرده‌اند، شاید همین استفاده سبب شده با اینکه این خودرو ظاهر بسیار بهتری نسبت به تندر‌۹۰ دارد اما همچنان نمی‌توان این خودرو را محصولی زیبا دانست.

در ساندرو استفاده از خطوط استخوانی همراه با حجم‌های منطقی و به دور از اغراق بیشتر در دستور کار طراحان قرار گرفته که نتیجه‌اش ابعادی بزرگ‌تر در مقایسه با پژو ۲۰۶ است. با این همه پژو ۲۰۶ همچنان از ساندرو با اینکه طراحی آن به یک دهه پیش از ساندرو باز‌می‌گردد، زیباتر است. البته نوع طراحی ساندرو سبب شده این خودرو نسبت به پژو ۲۰۶ هم صندوق بزرگ‌تری داشته باشد هم فضای سر‌نشینان به‌طور منطقی‌تری افزایش یافته باشد.

ساندرو به راحتی در نمای رو به رو و میانی نمره قبولی می‌گیرد، اما در نمای پشت حساسیت‌ها بیشتر می‌شود. به طوری که عده‌ای آن را می‌پسندند و عده‌ای به هیچ وجه آن را زیبا نمی‌دانند. این حساسیت زمانی به اوج می‌رسد که بخواهید این نما را با خطوط حساب‌شده در پشت ۲۰۶ مقایسه کنیم که در اینجا هم پژو ۲۰۶ برنده میدان است.

در فضای داخلی هم همین رویه تکرار شده. طراحی داخلی ساندرو از برادر بزرگ‌ترش تندر‌۹۰ الهام گرفته شده و همان خطوط برای طراحی خودرو دنبال شده با این تفاوت که سعی شده بیشتر بر روی زیبایی و کیفیت متفاوت بخش‌های مختلف خودرو تاکید شود، در نتیجه طراحی داخلی ساندرو بهتر از تندر‌۹۰ است.

اما همچنان طراحی داخلی خودرو که به کاربردی بودن و فضای داخلی بیشتر تاکید دارد ضعیف‌تر از طراحی زیبا اما کوچک ۲۰۶ است. در واقع داخل ساندرو ساده‌تر از پژو ۲۰۶ ولی راحت‌تر و کاربردی‌تر است.

ساندرو از نظر پلت‌فورم تغییرات اساسی نسبت به ساندرو نسل اول دارد. برای همین شرکت پارس‌خودرو و رنو اگر می‌خواستند ساندرو نسل جدید را در ایران تولید کنند هزینه تولیدشان آن‌گونه که مدیران این دو شرکت اعلام کرده‌اند افزایش می‌یافت، برای همین مدیران این دو شرکت در زمانی که ساندرو نسل دوم در جهان تولید می‌شد، نسل اول این خودرو را در ایران تولید کردند.

با اینکه ساندرو نسل اول از برادر خود تندر‌۹۰ ظاهر بهتری دارد ولی اگر ساندرو نسل دو به جای نسل اول در ایران تولید می‌شد مصرف‌کنندگان ایرانی با خودرو بسیار زیباتر و امروزی‌تر روبه‌رو بودند.

از نظر ارگونومی ساندرو وضعیت متوسطی دارد. صندلی‌ها در این خودرو راحت‌تر از پژو ۲۰۶ است و فضای پای سرنشینان عقب هم بسیار بیشتر است. البته کلیدهای شیشه‌های برقی جلو، قفل مرکزی و گرم‌کن شیشه عقب بزرگ‌تر از حد معمول هستند و به نظر می‌رسد تنها برای پر کردن بخشی از کنسول نصب شده‌اند ضمن آنکه چیدمان کلیدها هم پراکنده است و در ابتدا، کمی باید به دنبال بعضی از دکمه‌ها بگردید. استفاده از رنگ نقره‌ای هم در تزیینات داخلی خودرو به جای اینکه به بهتر شدن طراحی کمک کند عملاً به صورت عکس عمل کرده است.

ساندروی تولیدی در ایران از موتور ۱۶۰۰ سی‌سی تندر‌۹۰ با نام K4m استفاده می‌کند که فعلاً بهترین موتور ۱۶۰۰ سی‌سی در بازار خودرو ایران است. این موتور از نظر قدرت، و دوام تاکنون بهترین خروجی را در ایران از خود نشان داده و در عمل یک موتور بسیار کار‌آمد، با‌دوام و کم‌مصرف است. این موتور در خودرو که مورد تست قرار گرفته از یک گیربکس اتوماتیک رنو استفاده می‌کند که نیرو را به سبک تمام خودروهای فرانسوی به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد.

برای سیستم تعلیق هم مشابه تندر‌۹۰ بر روی این خودرو کار شده و تنها برخی از ضرایب با توجه به وزن و ابعاد متفاوت خودرو نسبت به تندر‌۹۰ تغییراتی کرده است. از همین رو تعلیق جلو به صورت مک فرسون جناقی تعریف‌ شده که برای افزایش ایمنی به سامانه آنتی‌رول بار نیز مجهز شده است. تعلیق عقب شامل فنرپیچ‌های میله‌ای تقویت‌شده و خفه‌کن‌های عمودی است.

تست خودرو

تست خودرو در شمال غربی تهران آغاز شد. در این شرایط خودرو از نظر فرمان‌پذیری در جاده‌های پر‌پیچ‌و‌خم با شیب زیادمورد بررسی قرار گرفت و موتور خودرو هماهنگی مناسبی با گیربکس داشت، همچنین خودرو فرمان‌پذیری مناسبی در گذر از پیچ‌ها را با سرعت زیاد در سرازیری‌ها از خود نشان داد.

البته به دلیل انتقال قدرت به چرخ‌های جلو و نوع طراحی خودرو، در سرعت‌های زیاد و در پیچ‌های تند پشت خودرو کمی سر می‌خورد که برای چنین خودرویی طبیعی است، در مجموع اگر بخواهیم فرمان‌پذیری این خودرو را نسبت به پژو ۲۰۶ بررسی کنیم می‌توان گفت فرمان‌پذیری این خودرو نسبت به پژو ۲۰۶ بسیار بهتر است و احساس عدم تعادل در پیچ‌های تند که هنگام رانندگی با پژو ۲۰۶ احساس می‌شود، در این خودرو به صورت بحرانی حس نمی‌شود.

البته همچنان باید دقت کنیم که در زمان رانندگی با این خودرو در پیچ‌های تند سوار یک خودرو طراحی‌شده توسط یک شرکت فرانسوی هستیم. هندلینگ این خودرو در هر حال از محصولات هاچ‌بک خودرو‌سازان آلمانی مانند اپل کورسا کمتر است و لیز خوردن چرخ عقب خودرو در پیچ‌های تند بیشتر از خودرویی مانند اپل کورسا حس می‌شود.

در زمینه سیستم تعلیق، ساندرو با وجود گذر از سرعت‌گیرهای معمول تهران، تا حدودی نرم عمل کرده و تکان‌هایی ناگهانی را به اتاق وارد نمی‌کند. ضمن اینکه می‌تواند ضربه‌های آسفالت مخملی شهر را به خوبی در خود جذب کند. در سرعت‌های زیاد خودرو تا سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت حس پایداری خوبی به راننده انتقال می‌دهد، این در حالی است که اگر سوار پژو ۲۰۶ شده باشید و سرعت خودرو به بیش از ۸۰ کیلومتر در ساعت برسد، کاملاً عدم تعادل خودرو را حس می‌کنید.

در برخورد با پستی و بلندی‌های خیابان هم حس سواری با ساندرو بسیار بهتراز پژو ۲۰۶ است و نرمی این خودرو را در گذر از خیابان می‌توان با خودرویی مانند دوو سیلو در بازار ایران مقایسه کرد. در زمینه موتور و کشش موتور هم، قدرت کافی به‌نظر می‌رسد و نیازهای راننده را می‌تواند برای چنین خودرویی تامین کند. خودرو حتی در بحرانی‌ترین حالت یعنی قرار‌گیری در ترافیک طولانی‌مدت در شیب‌های تند با کولر روشن هم دچار مشکل اساسی نشد و هیچ‌گاه دمای آب موتور به درجه بحرانی نرسید، اتفاقی که برای پژو ۲۰۶ در ترافیک‌های تهران با کولر روشن بسیار دیده می‌شود.

خودرو حتی با کولر روشن و در شیب‌های تند هم عملکرد مناسبی از خود نشان می‌داد. اگر بخواهیم بیشتر به رفتارهای اتومبیل در طول گذر از راه‌های شهری بپردازیم، باید به گیربکس بسیار خوب ساندرو اشاره کرد. این گیربکس در مقایسه با گیربکس اتوماتیک پژو ۲۰۶ برتری کامل را در زمینه زمان و نحوه تعویض دنده دارد.

بیشتر مالکان پژو ۲۰۶ اتوماتیک از ضربه‌های شدید در زمان تعویض دنده‌ها خصوصاً هنگام کم کردن دنده‌ها گلایه دارند. این ضربه‌ها به گونه‌ای است که گویی اتومبیلی از پشت به خودرو شما برخورد کرده اما در ساندرو این مورد رخ نمی‌دهد. گیربکس این خودرو تیپ ترونیک است به این معنی که راننده امکان تعویض دنده را به صورت دستی نیز دارد.

هرچند هنگام انتخاب تعویض دستی، در زمان رسیدن دور موتور به محدوده غیرمجاز دنده به‌طور خودکار عوض می‌شود ولی با انتخاب این گزینه می‌توانید تا حدودی در عملکرد گیربکس دخالت کنید. با استفاده از حالت تیپ ترونیک در زمان‌هایی که می‌خواهید دنده مناسب را به خودرو بدهید می‌توانید در سرازیری‌ها تسلط بیشتری بر رفتار اتومبیل داشته باشید البته هنگام سبقت‌گیری در جاده‌های کوهستانی نیز امکان فرار از موقعیت‌های خطرناک را پیدا خواهید کرد.

همچنان مکث کوتاهی که تقریباً در گیربکس‌های تیپ ترونیک بین فشردن اهرم توسط راننده و تعویض دنده‌ها وجود دارد، در ساندرو هم دیده می‌شود اما در مجموع می‌توان گیربکس ساندرو را جزو نقاط قوت خودرو دانست. که برای شهر پرترافیکی مانند تهران بسیار مناسب است.

در گیربکس اتوماتیک جدید امکانی برای رانندگی اسپورت یا اقتصادی برای رانندگان فراهم می‌شود و در هر حالت بر اساس نیاز راننده زمان تعویض دنده و ضرایب آن تغییر می‌کند. چنین موردی در گیربکس اتوماتیک ساندرو وجود ندارد با این همه اگر راننده پدال گاز را تا انتها فشار دهد مدل تعویض دنده در گیربکس اتوماتیک ساندرو تغییر می‌کند و عملاً گویی خودرو در حالت اسپورت به تعویض دنده می‌پردازد. در این زمان صدای موتور به شدت تغییر کرده و خشن می‌شود و حس رانندگی اسپورت‌تری را به راننده می‌دهد. البته در زمان‌هایی که از این روش استفاده نکنید صدای موتور بسیار نرم و منطقی است و میزان نفوذ صدای موتور به داخل کابین هم کم است.

یکی از نکات قوت ساندرو سیستم ترمز بسیار قابل اعتماد این خودرو است. حتی در ترمز آنی در سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت خودرو به واسطه کمک‌گیری از سیستم ای‌بی‌اس با کمترین انحراف و کمترین طول خط ترمز متوقف می‌شود. ایمنی این خودرو هم مشابه تندر‌۹۰ سه‌ستاره ایمنی است و در خودرو دو کیسه هوا تعبیه شده است.

سوخت خودرو توسط شرکت سازنده در سیکل ترکیبی ۸٫۵ لیتر اعلام شده. البته در زمان تست نگارنده با توجه به گازهای نا‌متعارف برای تست خودرو و قرار‌گیری خودرو در ترافیک‌های سنگین با کولر روشن این میزان مصرف سوخت ۹٫۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر اندازه‌گیری شد که این عدد برای یک خودرو اتوماتیک منطقی به‌نظر می‌رسد. معمولاً خودروهای اتوماتیک نسبت به خودروهای دنده دستی یک تا ۱٫۵ لیتر مصرف سوخت بیشتری دارند.

برای شتاب‌گیری هم عدد اعلام‌شده توسط شرکت سازنده ۱۱٫۵ برای شتاب صفر تا صد است. این عدد توسط نگارنده با کولر روشن حدود ۱۴ ثانیه اندازه‌گیری شد، در همین شرایط شتاب صفر تا ۵۰ کیلومتر هم شش ثانیه اندازه‌گیری شد که این عدد برای یک خودرو اتوماتیک شهری با کولر روشن عدد متوسطی محسوب می‌شود.

در کل می‌توان گفت خودرو ساندرو با وجود اینکه به اندازه پژو ۲۰۶ زیبا نیست و به اندازه تندر‌۹۰ اتوماتیک جادار نیست اما اگر فردی به دنبال خودرو اتوماتیک هاچ‌بک برای محیط‌های شهری در ایران باشد و از طرفی اهل سفر هم باشد، ساندرو فعلاً بهترین گزینه برای بازار زیر ۵۰ میلیون تومان در ایران است، البته اگر قیمت این خودرو ارزان‌تر بود یا نسل جدیدتر این خودرو در ایران عرضه می‌شد مصرف‌کنندگان ایرانی می‌توانستند گزینه بسیار منطقی‌تری را نسبت به آنچه هم‌اکنون دارند تجربه کنند.

طراحان رنو در این خودرو هم مانند تندر‌۹۰ بیش از حد از خطوط شکسته استفاده کرده‌اند، شاید همین استفاده سبب شده با اینکه این خودرو ظاهر بسیاربهتری نسبت به تندر‌۹۰ دارد،همچنان نمی‌توان آن را محصولی زیبا دانست.


baner-mobilestan
ezgif.com-gif-maker
Galaxy S7 - 944 x 150

این خبر را به اشتراک بگذارید :