8

اشتغالزایی ۲۰ هزار نفری پایاب سد خداآفرین

  • کد خبر : 3148
  • ۲۰ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
اشتغالزایی ۲۰ هزار نفری پایاب سد خداآفرین

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، سیدعلی مختاری در یک گفت وگوی خبری با بیان اینکه آذربایجان شرقی یکی از استان‌های بهره‌مند از طرح بزرگ شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور  است، افزود: در این استان سطح ابلاغی شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی ۱۹ هزار و ۸۴۰ هکتار […]

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایرنا، سیدعلی مختاری در یک گفت وگوی خبری با بیان اینکه آذربایجان شرقی یکی از استان‌های بهره‌مند از طرح بزرگ شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال‌غرب کشور  است، افزود: در این استان سطح ابلاغی شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی ۱۹ هزار و ۸۴۰ هکتار است.

وی اظهار کرد: از این میزان تاکنون ۱۸ هزار و ۷۴۰ هکتار با پیشرفت فیزیکی ۹۵ درصد در حال اجرا بوده و یک هزار و ۱۰۰ هکتار نیز برای ساخت سایت گلخانه در اختیار سرمایه گذاران بخش گلخانه قرار می گیرد.

مختاری با بیان اینکه تاکنون ۶ هزار و ۹۳۱ هکتار از این اراضی مورد بهره برداری قرار گرفته است، گفت: بقیه نیز در صورت تامین آب و اجرای خطوط اصلی توسط وزارت نیرو به بهره‌برداری می رسد.

وی ادامه داد: با اجرای کامل طرح‌های انجام شده، حدود ۱۱۸ هزار و ۵۱۶  تن بر میزان تولیدات کشاورزی آذربایجان شرقی  اضافه می شود.

شبکه آبیاری و زهکشی سدخداآفرین با هزینه کرد ۳۰۰ میلیارد تومان از طرح های حوزه آب های مرزی است که با هدف کمک به خارج کردن شهرستان خداآفرین از فهرست شهرستان های محروم آذربایجان شرقی و معکوس کردن روند مهاجرت در آن سال گذشته به بهره برداری رسید.

با بهره‌برداری از شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد خداآفرین، آب مورد نیاز ۱۲ هزار هکتار از اراضی توسعه در استان آذربایجان‌شرقی تأمین شده و تولید بیش از ۱۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی امکان‌پذیر می‌شود. 

طول کانال اصلی آبیاری و زهکشی در این طرح، ۵۲ کیلومتر و ظرفیت آن ۷۲ متر مکعب در ثانیه است، در اولویت نخست اجرای این طرح پنج هزار و ۲۹۰ هکتار از اراضی پایین دست سد خداآفرین آبیاری می شوند؛ ۹ ایستگاه پمپاژ ثانویه روی کانال اصلی فشار مورد نیاز شبکه آبیاری تحت فشار را تأمین می‌کند.

شهرستان خداآفرین با ۳۰ هزار نفر جمعیت در ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در حاشیه جنوبی رودخانه مرزی ارس قرار گرفته و در زمره مناطق محروم به شمار می رود.


http://tabrizeman.ir/?p=111644

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=3148

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.