11
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان خبر داد؛

اشتغال ۴ هزار نفر در آذربایجان شرقی با طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری

  • کد خبر : 5100
  • ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۹:۵۹
اشتغال ۴ هزار نفر در آذربایجان شرقی با طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی گفت: سهم استان از طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری از کل اعتبارات کشوری ۳٫۶ درصد است که تاکنون ۴۷۵ میلیارد تومان از این محل پرداخت شده و برای بیش از چهار هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایسنا، حسین فتحی با اشاره به جمعیت نیروی کار فعال در استان، اظهار کرد: چنانچه بخواهیم سال ۹۹ را در بحث جمعیت پیش‌بینی کنیم، جمعیت استان ما به حدود چهار میلیون و ۵۱ نفر میل می‌کند؛ به طوری‌که سهم جمعیتی استان از کل کشور ۴٫۸ درصد است.
 
وی با اشاره به وضعیت مطلوب آذربایجان شرقی در خصوص فعال بودن جمعیت نسبت به میانگین کشوری، اظهار کرد: سهم جمعیت فعال استان برابر با ۴٫۹ درصد بوده و همچنین نرخ جمعیت بیکار افراد ۱۵ سال به بالا، در کشور برابر با ۴٫۶ درصد است، از این رو نرخ بیکاری آذربایجان شرقی حدود دو درصد پایین تر از متوسط کشوری است.
 
وی گفت: سهم اشتغال در آذربایجان شرقی ۱٫۹ درصد بیشتر از میانگین کشوری بوده و نرخ مشارکت اقتصادی در استان نیز ۱٫۷ درصد بالاتر از میانگین کشوری است.
 
فتحی توضیح داد: با این وضعیت اشتغال موجود در استان، به‌ منظور تحقق اهداف سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، به صندوق توسعه ملی اجازه داده شد تا با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال، قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری را در سال ۱۳۹۶ تصویب کند و هدف از اجرای این طرح این بود که ظرفیت‌ جمعیت فعال کشور به ویژه جمعیت جوان، زنان و فارغ‌التحصیلان را در بحث مسائل روستایی پوشش دهیم.
 
وی ادامه داد: طرح اشتغال روستایی با هدف توسعه اشتغال در مناطق محروم و کم برخوردار روستایی و عشایری در دستور کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت و دولت به منظور ایجاد اشتغال پایدار، کاهش نرخ بیکاری در مناطق روستایی و عشایری و رونق بخشیدن به بازار کار، این طرح را در کارنامه عملیاتی خود به اجرا درآورد.
 
به گفته وی، این طرح کمک می‌کند تا اقتصاد به سمت مردمی شدن حرکت کرده و سهم بخش خصوصی و تعاونی نیز ارتقاء یابد؛ همچنین این طرح مزیت نسبی و رقابتی مناطق را برای رسیدن به رشد فراگیر توأم بالا می‌برد.
 
فتحی با بیان این‌که طرح حمایت از  اشتغال پایدار روستایی و عشایری در بحث تکمیل زنجیره ارزش افزوده در فعالیت‌های اقتصادی، بسیار موثر است، تصریح کرد: یکی از سیاست‌های کلی ما در بخش اشتغال، ایجاد اشتغال پایدار است تا در واحدهای تولیدی محور اصلی سرمایه‌های انسانی باشد نه فقط سودی که در واحدها ایجاد می‌شود و به نحوی زنجیره ارزش کسب و کار را از زمان خلق ایده تا زمان طراحی و تامین مواد تکمیل کند.
 
وی بیان کرد: نرخ مصوب سود تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری برای مناطق روستایی و عشایری مرزی ۴ درصد، برای مناطق روستایی و عشایری غیر مرزی ۶ درصد و برای تأمین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در نواحی صنعتی و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت، معادل ۱۰ درصد است.
 
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: این طرح، منجر به کاهش حاشیه نشینی، کاهش مهاجرت به شهرها، ماندگاری ساکنین روستا و درآمدزایی برای آن‌ها، کمک به اقتصاد و معیشت خانوارهای روستایی، اشتغالزایی برای جوانان و کارجویان و حل معضل بیکاری در مناطق روستایی و عشایری می‌شود.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=5100

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.