استاد دانشگاه تبریز گفت: اقتصاد دولتی و وابسته به نفت عمده‌ترین دلیل عدم رشد اقتصادی باشگاه‌های کشور است.

به گزارش تبریزمن، سعید نیکوخصلت اظهار داشت: در مقوله باشگاه‌داری توجه به فلسفه کار از اهمیت بسیاری دارد و کلا سیستم و جوامع موفق همیشه از از دیدگاه فلسفی خوبی برخوردار بوده‌اند و در مقوله باشگاه‌داری نیز باید به فلسفه کار دقت کنیم و در پاسخ به این سئوال مهم باشیم که هدف و انگیزه‌ی ما از باشگاه‌داری چیست؟

وی گفت: به نظر می‌رسد که ما در این زمینه مشکل داشته‌ایم، چرا که با تببین این موضوع بسیاری از مشکلات باشگاه‌داری حل خواهد شد، مشکلات از قبیل اینکه چه کسانی سهام‌دار باشگاه باشند، اهداف کوتاه و بلند مدت باشگاه چه خواهد بود، جایگاه مربی، ورزشکار و هواداران و مسائل اقتصادی چگونه تعریف خواهند شد.

عضو هیات مدیره باشگاه ماشین سازی شهرداری تبریز با بیان اینکه از سال‌های گذشته طرح جامع باشگاه‌داری در انتظار تصویب مجلس شورای اسلامی است، گفت: در صورت تصویب نگرش‌ها تا حدی در مورد باشگاه‌داری تغییر پیدا خواهد کرد و مدیران نه تنها به باشگاه‌داری به عنوان یک هزینه نگاه نخواهند کرد بلکه با رویکرد و تجارتی سودآور که بیش از چند دهه است در دنیا دنبال می‌شود با این مساله برخورد خواهند کرد البته این لایحه کم و کاستی‌هایی نیز دارد که می‌توان در آینده به اصلاح آن امیدوار بود.

وی تاکید کرد: البته ما در قانون اساسی با رویکرد فعلی جهان امروز تناقضاتی را مشاهده می‌کنیم و همانطور که مشخص است در قانون اساسی خدمات ورزشی برای عموم رایگان تعریف شده است و این یعنی سیستم دولتی و متعاقبا سیستم ناکارآمد و محدود که ماحصل آن تاکنون مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورده است و به نظر می‌رسد که این قانون فی نفسه بسیار زیباست ولی تفسیر این قانون و نحوه اجرایی کردن این قانون همواره مشکل‌آفرین بوده است.

استاد دانشگاه تبریز ادامه داد: حلقه‌ مفقوده‌ باشگاه‌داری دانش و سطح آگاهی و تجارب گذشته مدیران باشگاه‌های سطح کشور است که اکثریت آن‌ها با دید هزینه‌ بر بودن باشگاه‌داری مدیریت می کنند و در این راستا در صورتی که فلسفه باشگاه‌داری خود را تغییر دهند و متعاقبا تغییر نگرش خواهند داد و با یک برنامه‌ریزی دقیق و رویکردی اقتصادی به درآمدزایی مناسب دست خواهند یافت.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز افزود: در ارتباط با موارد فوق مشکل دیگری که در سطح اقتصاد کلان کشور به طور عام و اقتصاد ورزش کشور به طور خاص با آن گریبانگیر هستیم اقتصاد دولتی و عدم احساس نیاز به تامین منابع از طریق درآمدزایی خصوصی است و در حال حاضر تقریباً شاهد هیچ حرکتی از سوی باشگاه‌های ورزشی در راستای برندسازی نیستیم.

رئیس دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تبریز اضافه کرد: اگر بخواهیم مقایسه‌ای تطبیقی در این زمینه داشته باشیم می‌توانیم باشگاه منچستریونایتد را در نظر بگیریم باشگاهی که ۱۱۰ سال پیش از راه آهن انگلستان گرفته شد و در اختیار بخش خصوصی و مردم قرار گرفت و یا باشگاه های ورزشی اسپانیا بیش از ۴۶میلیارد یورو گردش مالی دارند و خود باشگاه از طریق فروش محصولات خود مثل لباس‌های ورزشی، تبلیغات و دیگر موارد بازاریابی به راحتی می‌توانند هزینه‌های جاری خود مثل هزینه قرارداد بازیکنان را تامین نماید و باید عنوان کنم در باشگاه‌های خارجی روند اقتصادی بسیار شفاف و مشخصی موجود است و مردم انتظاراتشان معین است و تمامی مسائل اقتصادی، بودجه، مسائل حقوقی و دیگر مسائل در کنار هم دیده می‌شوند.

وی گفت: نتایج آخرین تحقیقاتی که در دنیا انجام یافته است نشان می‌دهد در شرایط بد اقتصادی کشورها، نخستین موردی که از سبد خانوار کنار گذاشته می‌شود هزینه اختصاصی برای ورزش است که این مساله می‌تواند برای باشگاه داری‌های محلی آسیب‌رسان باشد.

نیکوخصلت در مورد باشگاه‌های بزرگ افزود: این باشگاه‌ها باید حامی باشگاه‌های کوچک باشند اما عدم ثبات مدیریتی باعث انجام کارهای مقطعی بدون برنامه‌ریزی قبلی شده و مدیری که به تازگی ورود پیدا می‌کند با انبوهی از بدهی‌های اقتصادی مواجه است و موجب صرف انرژی هیات مدیره به مسائل حاشیه‌ای می‌شود. در حال حاضر شاهد هستیم که باشگاه‌ها به دلیل مشکلات عدیده‌ای که دارند نمی‌توانند برنامه‌های مناسبی از قبیل فرهنگ‌سازی، آموزش، گردهمایی‌ها و تحقیقات علمی را در رابطه با همه جوانب باشگاه‌داری از قبیل هواداران خود آن طور که درخور است انجام دهند و امروزه در سطح کشور بیشتر شاهد تیم‌داری هستیم تا باشگاه‌داری.

نیکوخصلت ادامه داد: در سطح باشگاه‌های محلی هم چنانچه که به پروسه واگذاری اماکن ورزشی از طریق فرآیند مزایده دقت کنیم اداره ورزش و جوانان هر استان یا شهر بعد از طی این مرحله بدون در نظر گرفتن صلاحیت حرفه‌ای شخص این اماکن را در اخیار افرادی قرار می‌دهد که هیچ گونه آموزشی مرتبط در این زمینه ندیده‌اند و در این مورد در باشگاه‌های بزرگ هم هر کس از هر طریقی که به راس یک باشگاه ورزشی می رسد فکر می‌کند از توانایی و تجربه کافی در اداره باشگاه برخوردار است و تصورش بر این است که توانایی کامل اداره باشگاه مربوطه را دارد در حالی‌که این شخص بایستی تجارب موفقیت آمیز قبلی را داشته باشد و دوره‌ها و تخصص‌های لازم را در این زمینه گذرانده و از تجربه، مدرک، جایگاه دانشگاهی لازم برخوردار باشد.

وی گفت در حال حاضر در اکثریت قریب به اتفاق موارد یک مدیری که می‌خواهد در سطح خرد باشگاه‌داری کند از یک صنف نامرتبط وارد این حوزه می‌شود در حالی که یک مردم یک منطقه به لحاظ تندرستی، روحی – روانی و تعاملات اجتماعی از رفتارهای این مدیر باشگاه تاثیر می‌پذیرند و در این سطح باشگاه داری فقط به کرایه سالن خلاصه شده و فرصت های بسیاری در زمینه کارآفرینی و فرصت های شغلی نادیده گرفته می‌شود.

 وی در همین ارتباط ادامه داد: این مساله به این امر شباهت دارد که یک فردی هواپیمایی مسافربری خریداری کرده است و مدعی است، بدون نیاز به خلبان و تجربه کافی و به صرف اینکه مالک این وسیله است می‌تواند مسافران را صحیح و سالم به مقصد خود برساند.

وی ادامه داد: مورد دیگری که در باب موضوع باشگاه‌داری در ایران وجود دارد این است که هیچ شخصی در باشگاه ورزشی در قبال اتفاقات مثبت و منفی پاسخگو نیست زیرا ثبات مدیریتی وجود ندارد و هیچ مدیری نمی‌تواند در راستای برنامه‌های کوتاه، میان و بلند مدت گام بردارد و مدیر نمی‌داند تا آخر فصل حاضر در سمت خود باقی می‌ماند یا خیر و در این‌صورت طبیعی است که مدیر در جایگاه پاسخگو بر نیاید و تمام تمرکز بالاترین شخص باشگاه به جایگاه تیم در جدول و چند بازی پیش رو معطوف شود.

دبیر هیات مدیره باشگاه شهرداری تبریز اضافه کرد: در مورد باشگاه‌های فوتبال سطح کشور بالای ۹۰ درصد هزینه‌های جاری صرف عقد قرارداد با بازیکنان و کادر فنی می‌شود در حالیکه سود و زیان هر قراردادی بایستی بررسی شده و به لحاظ اقتصادی توجیه شود.

دکتر نیکوخصلت ادامه داد: باید بتوان از یک شخص یا جایگاهی سوال کرد و آنها هم بایستی پاسخگو باشد و تمامی تصمیمات هیات مدیره و کادر فنی در راستای برنامه استراتژیک تعریف شده باشگاه باشد. برای مثال مدیر باشگاه باید نشان دهد که در زمینه پشتوانه‌سازی، استعدادیابی و کار بر روی تیم‌های پایه به چه شیوه‌ای عمل می‌کند و چگونه از باشگاه‌های کوچک و سطح پایین استعدادهای برتر را برمی‌گزیند و چنانچه این پروسه روندی شفاف و روشن داشته باشد شاهد بالا آمدن و رشد بسیاری از ورزشکاران مستعد خواهیم بود و در غیر اینصورت روابط بر ضوابط حکمفرما خواهد شد.

وی گفت: نبود یک برنامه استراتژیک در باشگاه‌های ورزشی به این دلیل است که به پاسخ و چرایی تاسیس آن فکر نکرده‌ایم و نمی‌دانیم فلسفه افتتاح یا راه‌اندازی یک باشگاه چه چیزهایی می‌تواند باشد در انگلستان به تمامی باشگاه‌های ورزشی به مثابه یک بنگاه اقتصادی و شرکت تجاری خصوصی نگاه می‌شود که به میزان بسیار زیادی در رشد و شکوفایی اقتصاد کشورشان موثر است و تمامی قوانین اقتصادی و حقوقی که برای شرکت‌های اقتصادی غیرورزشی لحاظ می‌شود برای باشگاه‌های ورزشی هم تنظیم می‌شود و قوانینی کاملا شفاف و یکدست برای تمامی باشگاه‌های در زمینه مالیات، بیمه و نقل و انتقالات مالی، قوانین انضباطی و تنبیهات وجود دارد و تمامی موارد در جایگاه مخصوص خودش قرار گرفته است.

عضو هیات علمی دانشگاه تبریز ادامه داد: در اکثر قراردادهای ورزشی داخلی به دلیل آشنا نبودن بازیکنان و مدیران باشگاه‌ها با قوانین، مسائل حقوقی نادیده گرفته می‌شود و آسیب‌های مالی فراوانی به باشگاه‌ها وارد می‌شود و در کنار این مشکلات عدم توجه هویتی و شخصیتی به هواداران تیم‌ها مزید بر علت مشکلات تیم‌ها می‌شود، درحالی‌که بایستی متوجه باشیم که هواداران سرمایه‌های اجتماعی هر باشگاهی هستند که بایستی جایگاه آن‌ها از طریق آموزش‌ها و گردهمایی ارتقاء یابند و برای رسیدن به رشدی متوازن، بایستی که همزمان با رشد مبلغ قرارداد بازیکنان، رفتار و هویت هواداران در سطح ملی و بین‌المللی و اخلاق ورزشی هم ارتقاء یابد.

وی ادامه داد: در مسابقات اروپایی شاهد هستیم که بازیکنان چند میلیون دلاری تیم‌های فوتبال در حین بازی با فاصله نزدیک از سکوی هواداران قرار دارند و در مواقع غم و شادی تیم مشکلی پیش نمی‌آید به دلیل اینکه قوانین شفاف و مشخصی وجود داشته و فرهنگ‌سازی درستی انجام شده است برای مثال وقتی شخصی قبل از شروع بازی بلیطی خریداری می‌کند شماره صندلی وی از قبل مشخص بوده و شخص بایستی که در صورت بروز هر گونه مشکل پاسخگو باشد.

نیکوخصلت در پایان افزود: به طور کلی قوانین نادرست، اتفاقات ناگواری را هم در پی خواهد داشت و به خاطر این مساله هست که در هر هفته از لیگ برتر و یا مسابقات رشته‌های دیگر متاسفانه شاهد گزارش اتفاقات ناگواری در سطح کشور هستیم.


baner-mobilestan
ezgif.com-gif-maker
Galaxy S7 - 944 x 150

این خبر را به اشتراک بگذارید :