14
رئیس مجمع نمایندگان استان خبر داد؛

برنامه ریزی برای صادرات ۱۰ هزار تن محصول سیب زمینی آذربایجان شرقی

  • کد خبر : 3536
  • ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۵:۲۹
برنامه ریزی برای صادرات ۱۰ هزار تن محصول سیب زمینی آذربایجان شرقی
رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی از برنامه ریزی برای صادرات 10 هزار تن محصول سیب زمینی کشاورزان استان خبر داد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایسنا، یوسف داودی در نشستی با رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان این مطلب، گفت: این برنامه صادرات سیب زمینی جهت جلوگیری از کاهش قیمت این محصول در بازارهای داخلی و جلوگیری از محتمل شدن ضرر و زیان کشاورزان و تولیدکنندگان عمده این محصول ضروری بوده و شایسته است در سریع ترین زمان ممکن اتفاق بیفتد.
 
وی افزود: اکنون که در فصل برداشت محصولات کشاورزی قرار داریم، یک تعداد محصول مانند سیب زمینی با تولید مازاد مصرف روبرو است که با هزینه قابل توجهی تولید شده و در حال حاضر کشاورزان مجبور هستند با قیمت پایین به بازار عرضه کنند؛اکنون سیب زمینی با قیمت پایین از کشاورزان خریداری میشود در حالی که هزینه تولید این محصول برای کشاورز از این قیمتها خیلی بالاتر است.
 
وی گفت: طبق صحبت هایی که با رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی انجام شده، موافقت کردند تا قراردادی بین سازمان جهادکشاورزی استان و اتاق بازرگانی منعقد شود که در آن ۱۰ هزار تن از این محصول توسط اتاق بازرگانی خریداری و به کشورهای همسایه صادر شود که از این بابت از وی تشکر و قدردانی میکنیم.
 
داوودی افزود: امیدوارم روند صادرات این محصول محدود به این قرارداد نباشد و در آینده شاهد صادرات بیشتر این محصول و دیگر محصولات باشیم.
 
وی با اشاره به کمبود نهاده های دامی و طیور به خصوص سویا و ذرت در سطح کشور و استان، گفت: اخیراً حدود چهار میلیون تن سویا وارد کشور شده که سهم استان آذربایجان شرقی ۵۰۰۰ تن بوده است، درصورت عدم کفایت، سازمان جهاد کشاورزی استان در نظر دارد روال واردات نهادههای دامی را هم‌چون گذشته از سر گیرد چرا که این محصول خوراک اصلی مرغداریها بوده و بدون آن امکان تولید مرغ و جوجه وجود نخواهد داشت و با کمبود گوشت مرغ مواجه خواهیم شد.
 
وی افزود: اخیراً ۱۲ هزار تن محصول ذرت نیز وارد استان شده که در صورت اتمام، نیاز به خرید و واردات دوباره این محصول هستیم تا نیاز مرغداران و دامداران از این طریق تامین شود.
 
نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی در رابطه با سامانه بازارگاه که توزیع نهاده های دامی را انجام می دهد، گفت: از مسئولان خواهشمندیم تا نظارت دقیق بر این سامانه داشته باشند و نهاده به مصرف کنندگان واقعی نهاده ها برسد و به صورت مستقیم در اختیار دامداران و مرغداران عزیز قرار گیرد تا از سوءاستفاده افراد سودجو جلوگیری شود؛ البته تغییرات جدیدی در سامانه بازارگاه ایجاد شده، از سوءاستفاده برخی از افراد جلوگیری میکند و نهادهها به طور مستقیم به دست دامداران و مرغداران خواهد رسید که این جای خوشحالی و قدردانی دارد.
 
وی بیان کرد: برای کاهش قیمت گوشت قرمز و سفید و توسعه بخش دامداری کشور به جای واردات سالیانه گوشت و نهاده به مبلغ ۱۴ میلیارد دلار از کشورهای دیگر پیشنهاد کرده‌ایم که گوشت مورد نیاز کشور از دامداران داخلی و از طریق اتحادیهها خریداری و ذخیره شود.
 
وی ادامه داد: واردات گوشت قرمز و گوشت سفید از ۲۳ کشور و با دلار انجام می شود که هزینه زیادی برای کشور و مردم دارد اما برای کاهش این هزینه دو پیشنهاد ارائه شده است؛ مثلا در یارانه‌ای که به مردم داده میشود، خرید محصولات گوشتی و پروتئین نیز در آن گنجانده شود که البته در کمیسیون تایید و به دولت ارسال شده و اکنون در مراحل پایانی اجرایی قرار دارد.
 
داوودی ادامه داد: پیشنهاد دوم برای کاهش هزینه گوشت این است که به جای خرید از ۲۳ کشور مختلف که حتی برخی همسایه نیز محسوب نمیشوند، از دامداران داخلی و توسط اتحادیه دامداران تهیه شود که در این صورت هم قیمت گوشت کمتر میشود و هم دامداران زحمتکش کشور میتوانند خود را تقویت و فروش را افزایش دهند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=3536

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.