8

بیماری قلبی و عروقی اولین دلیل مرگ و میر در اردبیل

  • کد خبر : 5387
  • ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴
بیماری قلبی و عروقی اولین دلیل مرگ و میر در اردبیل

اردبیل – سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: بیماری های قلبی و عروقی اولین دلیل مرگ و میر در استان اردبیل است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از مهر، شهرام حبیب زاده بعد ظهر سه شنبه در جلسه‌ای به مناسبت روز جهانی «قلب» با بیان اینکه سالانه ۱۷.۹ میلیون نفر در سراسر دنیا به علت بیماری قلبی عروقی فوت می‌کنند اظهار کرد: بیماری قلبی و عروقی ۳۱ درصد کل مرگ‌های جهانی و نیمی از مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیر واگیر را تشکیل می‌دهد.
وی با بیان اینکه در استان اردبیل اولین علت مرگ و میر مربوط به بیماری‌های قلبی و عروقی است افزود: مطابق پیمایش عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر سال ۱۳۹۵، در استان اردبیل شیوع فشارخون بالا در جمعیت بزرگسال (۱۸ ساله و بالاتر) ۳۴.۵ درصد یکی از عوامل خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی است.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ادامه داد: شیوع دیابت ۹.۴ درصد، شیوع کلسترول بالا ۲۳.۵ درصد، اضافه وزن و چاقی ۶۹.۳ درصد، مصرف دخانیات ۱۲.۹ درصد و فعالیت فیزیکی نامناسب ۶۴ درصد بوده که از دیگر عوامل خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی عروقی هستند.
حبیب زاده خاطرنشان کرد: در زمان بحران بیماری کووید ۱۹، بیماران قلبی عروقی با تهدید دو جانبه ای مواجه خواهند شد و نه تنها در معرض ابتلای نوع شدیدتر ویروس و عوارض وخیم‌تر هستند، بلکه ممکن است به علت ترس، از دریافت مراقبت‌های لازم خودداری کنند و این مسئله اهمیت اقدامات امسال در خصوص بیماری قلبی عروقی را دو چندان می‌کند.
وی با اشاره به شعار امسال روز جهانی قلب تحت عنوان «با تمام وجود از سلامت قلب مراقبت کنید» گفت: هدف از نامگذاری روز جهانی قلب این است که افراد بدانند چگونه می‌توانند با انتخاب شیوه زندگی سالم و چند تغییر ساده، سلامتی قلب خود را حفظ کنند.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اظهار کرد: پاندمی کوئید ۱۹ سبب توجه بیشتر به حرفه کارکنان بهداشتی، نظام‌های مراقبت سلامت ملی و مسئولیت فردی ما برای سلامت خود و برای افراد آسیب پذیر در جامعه شده است و با توجه به نامعلوم بودن زمان پایان همه گیری جهانی کوئید ۱۹، در حال حاضر مراقبت از قلب جزو اولویت‌های زندگی مردم است.
حبیب زاده در خصوص روش‌های پیشگیری از حمله قلبی و سکته مغزی گفت: عوامل خطر بروز حمله‌های قلبی و سکته مغزی شامل مصرف دخانیات، رژیم غذایی ناسالم، کم تحرکی و مصرف الکل است که در افراد مختلف به شکل فشارخون بالا، قند خون بالا، اضافه وزن و چاقی و خطرات تخریب کننده سلامت قلب تظاهر می‌کنند و در صورتی که این عوامل خطر، پیشگیری و کنترل شود، از ابتلاء به بیماری‌های فشارخون بالا، دیابت و اختلال چربی‌های خون و در نهایت از بیماری‌های قلب عروقی پیشگیری خواهد شد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=5387

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.