11
مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی مرکز بهداشت آذربایجان شرقی:

بیمه‌ها بیماری‌های روانی را هم پوشش دهند

  • کد خبر : 6327
  • ۲۱ مهر ۱۳۹۹ - ۸:۵۱
بیمه‌ها بیماری‌های روانی را هم پوشش دهند
مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد مرکز بهداشت آذربایجان شرقی، تاکید کرد: بیماری‌های روانی هم مانند سایر بیماری‌ها قابل پیشگیری بوده و درمان پذیر هستند.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایسنا، دکتر وهاب اصل رحیمی با تاکید بر ضرورت تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات حوزه‌ی سلامت روان، اظهار کرد: بیمه، راهی برای تسهیل دسترسی به خدمات اجتماعی سلامت بوده که متاسفانه راهکارهای لازم در این خصوص از طرف سیاستگذاران در نظر گرفته نشده‌ است، سلامت روان، حلقه‌ی واسطی بین ارتقاء سلامت جسمی و ارتقاء سلامت اجتماعی است؛ چرا که ذهن سالم می‌تواند جسم سالم را به سمت ارتقاء سلامت جامعه سوق دهد.
 
وی اضافه کرد: بیمه، اولین راه سرمایه‌گذاری برای ارتقاء سلامت روان جامعه و افزایش اقبال عمومی برای استفاده از خدمات روانشناسی است، سرمایه‌گذاری در این زمینه باعث می‌شود تا افراد با پیش آمدن هر مشکلی بدون نگرانی از هزینه‌های این خدمات به روانشناس و مشاور مراجعه کنند، چنین تدابیری از آسیب‌های اجتماعی و بسیاری از اختلال‌های روانی از افسردگی و طلاق گرفته تا خودکشی و مصرف الکل پیشگیری می‌کند.
 
وی گفت: متاسفانه سیاست‌گذاران ما بدون آینده‌نگری، برنامه‌ی خاصی برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن خدمات سلامت روان ندارند، رسانه‌ها باید به این حوزه ورود کرده و این مهم را به یک مطالبه‌ی عمومی جدی تبدیل کنند؛ چرا که خدمات سلامت روان روش درمانی مبتنی بر پیشگیری است.
 
اصل رحیمی ادامه داد: گفته می‌شود هزینه کردن در حوزه‌ی سلامت روان، بهره‌وری بیشتری خواهد داشت و برای ارتقاء بهره‌وری و بهبود شرایط جامعه باید در این حوزه سرمایه‌گذاری کنیم، نقش سیاست گذاران در این خصوص بسیار مهم بوده و از صدر تا ذیل جامعه که اختیاراتی برای تصمیم‌گیری دارند، باید نقش‌هایشان را در حوزه‌ی سلامت روان بازتعریف کرده و بررسی کنند که چه کاری می‌توانند در حوزه‌ی سلامت روان انجام دهند.
 
وی با اشاره به توجه ویژه به سلامت روان در دولت دهم و یازدهم، اظهار کرد: با تزریق حدود ۲۰۰۰ دانش آموخته‌ی رشته‌ی روانشناسی و حدود ۱۰۰ نفر در مراکز سلامت آذربایجان شرقی، گام مهمی در راستای ارتقاء سلامت روان اعضای جامعه برداشته شد؛ مراقبان سلامت روان با جمعیت هدف آشنا بوده و ضمن مراقبت از آن‌ها، آموزش‌های لازم را در این خصوص ارائه می‌دهند.
 
وی گفت: مراکز سلامت، پزشکان و بیمارستان‌ها به ترتیب خدمات مورد نیاز را به افرادی که باید از نظر سلامت روان مراقبت شوند، ارائه داده و موارد مزمن و نیازمند به درمان بیشتر مانند سایکوتیک‌ها و یا موارد مبتلا به اختلال دوقطبی و کیس‌هایی که اقدام به خودکشی کرده‌اند و یا افکار خودکشی دارند، به بیمارستان ارجاع داده می‌شوند.
 
مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی مرکز بهداشت آذربایجان شرقی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه رسانه، به عنوان دانشگاه فراگیر شناخته می‌شود، افزود: پس از پاندمی کووید۱۹، متوجه نقش رسانه‌ها شدیم و نقش آن در حوزه‌ی سلامت روان پررنگ‌تر است، مردم با اخبار منتشر شده از رسانه‌ها به ویژه در مورد اخبار سلامت روان و مواردی مانند اخبار اقدام به خودکشی، همانندسازی و الگوپذیری می‌کنند، از این رو تاکید می‌شود که اطلاع رسانی در این خصوص به درستی انجام شود.
 
وی، تحقق اهداف حوزه‌ی سلامت را نیازمند همکاری بین بخشی و ارگان‌های متعدد و همکاری و همراهی سازمان‌های مردم نهاد دانست و گفت: برای ارتقاء سلامت روان جامعه باید به سازمان‌های مردم نهاد به عنوان زبان گویای مردم، بها دهیم و مسئولیت‌پذیری آن‌ها در حوزه‌ی سلامت روان را افزایش دهیم.
 
وی با اشاره به شعارهای هفت روز هفته‌ی بهداشت روان در ایران، اظهار کرد: با توجه به اهمیت سلامت روان، این روز با همکاری وزارت بهداشت و سایر سازمان‌های درگیر مانند بهزیستی، آموزش و پرورش و دانشگاهیان به هفته‌ی سلامت روان، تبدیل شده که از هجدهم مهر ماه شروع شده و تا بیست و چهارم مهر ماه ادامه می‌یابد.
 
اصل رحیمی ادامه داد: زیرساخت‌های سلامت روان در شرایط کرونایی و غیرکرونایی، متخصصین متعهد، مدافعین سلامت، سیاست‌گذاران آگاه، سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه‌ی سلامت روان، نقش نظام مراقبت‌های بهداشتی اولیه در حوزه‌ی سلامت روان، مشارکت سازمان‌های مردم نهاد در ارتقاء سلامت روان جامعه، نقش رسانه در تبیین وضعیت سلامت روان و انگ‌زدایی و بیمه‌ی موثر و دسترسی بیشتر به خدمات سلامت روان به ترتیب به عنوان شعارهای هفته‌ی بهداشت روان انتخاب شده‌اند.
 
وی با اشاره به نامگذاری دهم ماه اکتبر، به عنوان روز جهانی بهداشت روان به منظور معطوف کردن توجه دولت‌ها، مردم و آحاد جامعه به اهمیت سلامت روان و لزوم پیشگیری و مدیریت درست، اظهار کرد: موظف کردن دولت‌ها به منظور توسعه و گسترش خدمات سلامت روان و آسان‌سازی دسترسی مردم به خدمات سلامت از دیگر اهداف نامگذاری این روز به عنوان روز بهداشت روان به شمار می‌آید.
 
کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت آذربایجان شرقی، دسترسی به خدمات سلامت در شهرها، روستاها و محیط زندگی برای همه‌ی افراد با حداقل هزینه و حداقل زمان با کیفیت مطلوب و «سرمایه‌گذاری بیشتر، دسترسی بیشتر، در همه جا و برای همه» را شعار روز جهانی سلامت، عنوان کرد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=6327

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.