دبیر شورای شهر تبریز در خصوص چگونگی عملکرد شورا و دستاوردهای دوره چهارم با بیان اینکه شورا کار جمعی بوده و ترکیب در کار شورایی بسیار مهم است گفت:شورا یک نهاد دموکراتیک است و اگر تاریخچه آن و انجمن شورای ایران را مطالعه کنید متوجه می شوید که در طول دوره های متعدد، انجمن های شهر و شورای ایران دچار فراز و نشیب های بسیاری شده است به طوری که در ادوار قبل از انقلاب اسلامی، می توان نوعی از شوراهای منحل و یا احیا شده را یافت، اما در دوره قبل از انقلاب به همت آیت الله طالقانی شوراها وارد قانون اساسی شدند و اگر فیلم‌های مرتبط با مذاکرات یا مذاکرات نوشته شده در دفترچه ها را مطالعه کنید، به راحتی متوجه می شوید که نقش اساسی در راه اندازی شوراها بر عهده ایشان بوده است، منتهی روزهای اول به خاطر طبیعت وقوع انقلاب و در روزهای بعد نیز به خاطر جنگ تحمیلی این قانون اجرا نشد تا اینکه امروزه نقش این تشکیلات در حل و فصل مشکلات شهری و روستایی قابل لمس می باشد.

تبریزمن، سرویس شهری: رسول درسخوان با ذکر این نکته که شورای چهارم در کنار تنش ها و مشکلات جاری کارنامه خوبی داشته است ادامه داد:از دوره اول شورای شهر تبریز هیات رئیسه شورا تا به حال در کم‌ترین زمان ممکن انتخاب شد و شهردار نیز در زمان مقرر انتخاب گردید و خوشبختانه هیچ‌گونه تأخیری نداشت هرچند بعضی از اعضا رأی داده و برخی هم رأی ندادند، اما به هر حال شهر بدون شهردار نمانده است و بودجه‌های سالانه آن هم که باید به موقع انجام می شدند در شورای چهارم هم با تأخیر انجام نشده و در موعد مقرر خود تصویب و ابلاغ شده اند، در صورت وجود ابهامات هم، ایرادهای گرفته شده از سوی فرمانداری اصلاح و برگشت داده شده است، لذا در مجموع می توان گفت شورای چهارم با وجود همه مشکلات گریبان‌گیرش توانسته است با عملکرد نرمال، وظایف‌ خود را اجرا نموده و در خصوص عملکرد شورای این دوره، نه می توان گفت که ایده آل عمل کرده و نه می توان گفت که اصلا کار نکرده، بنابراین به دور از انصاف است که ما بگوییم شورای چهارم اصلا کار نکرده است.

درسخوان

وی درباره چگونگی عملکرد شهرداری در مقابل نظارت و برنامه‌های شورا نیز اظهار کرد:اگر شورای شهر تبریز بخواهد بر عملکرد شهرداری نظارت کند باید کارشناسانی زبده تر از کارشناسان مجموعه شهرداری داشته باشد، زیرا نظارت بر عملکرد شهردار، جزو وظایف اصلی شوراهاست و بحث مهم نظارت در قانون شوراها نیز مطرح شده است اما با این حال، ابزارهای نظارتی در اختیار شورا قرار نگرفته است، برای مثال یکی از آیتم‌های نظارت، انجام کار کارشناسی است لذا اعضای شورا باید کار کارشناسی انجام دهند یا اینکه ۱۰ نفر از کارشناسان زبده را انتخاب نمایند تا آنان با مطالعۀ پروژه ‌ها و ارزیابی عملکرد‌ شهرداری، گزارش‌های لازم را به شورا منعکس کنند، اما متأسفانه این کار در شوراهای کشور وجود ندارد و برای چنین کارهای کارشناسانه و وجود چنین کارشناسان، بودجه ای در نظر گرفته نمی شود.

درسخوان افزود:با بودجه مصوب برای شورا، تنها می توان بخشی از هزینه‌های شورا و حق‌الجلسه اعضا را تأمین کرد، در واقع باید متذکر شوم این خلأ از نقیصه‌های شوراهاست و تنها مختص شورای شهر تبریز و شورای چهارم نیست لذا از نمایندگان مجلس تقاضا دارم در بازنگری قانون شوراها حتما در خصوص بازوی نظارتی شورا، تدبیری اتخاذ نمایند زیرا نظارت بدون این بازو معنی ندارد.

عضو شورای شهر تبریز در بخش دیگری از این گفتگو به تعامل شهرداری و شورای چهارم اشاره نمود و اضافه کرد:این تعامل نسبتا مناسب است به طوری که این امر منجر به تحقق دستاوردهای مهمی از جمله تسریع در پیشرفت پروژه متروی تبریز و ساخت ایستگاه‌های آن شده است همچنین اجرای برخی از پروژه های زیرگذر و روگذر تأثیرگذار در روان‌سازی ترافیک با وجود مشکلات مالی یا تداوم بعضی از فعالیت‌های فرهنگی با رویکرد متفاوت از شورای سوم و پرداختن به موضوع مهم زیباسازی نیز از دیگر دستاوردهای این تعاملات به شمار می آید اما در خصوص مهم‌ترین مسئله چشمگیر در این دوره، باید یادآورشوم از مهم‌ترین این دستاوردها، مسئلۀ ارتباطات شهر تبریز و مطرح سازی آن در سطوح شهرهای جهانی است که در صورت پیگیری درست، در اقتصاد شهری تبریز می تواند بسیار مؤثر باشد.

درسخوان

درسخوان در مورد میزبانی شهر تبریز در سال ۲۰۱۸ از گردشگران کشورهای اسلامی نیز گفت:ورود و مشارکت شهروندان به این موضوع بسیار مهم است به طوری که مردم در جریان طرح تبریز ۲۰۱۸ قرار گرفته و با آن انس گرفته اند اما متاسفانه تقسیم کار نشده و باید این تقسیم کار در حوزه استان انجام شده و نقش مردم اعم از اقشار مختلف شهروندان عادی، کشاورزان، معلمان، اساتید، دانش آموزان و دانشجویان، علما، هیئت‌های علمی و مذهبی، نمایندگان، انجمن‌ها، صدا و سیما، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی، محلات و غیره مشخص گردد تا هر یک از آنان با انجام اقدامات فرهنگی و فرهنگ‌سازی مرتبط با برنامه‌های تبریز ۲۰۱۸ و آماده سازی شهرمان برای پذیرایی از گردشگران کشورهای اسلامی، مردم را از نظر روحی به اهمیت این موضوع سوق داده و خلأهای فرهنگی مربوطه با حفظ و رعایت نظافت شهر، قوانین راهنمایی و رانندگی، قانونمندی و یا حفظ حقوق شهروندی و غیره بیش از پیش نهادینه گردند اما با این حال ضروری است که خلأهای فرهنگی جامعه با ریشه‌های تاریخی باید از طریق صدا و سیمای استان، متولیان فرهنگی و نهادهای مربوطه فرهنگ سازی شوند.

√ شهرام صادق زاده/ تبریزمن


baner-mobilestan
ezgif.com-gif-maker
Galaxy S7 - 944 x 150

این خبر را به اشتراک بگذارید :