7

تحمیل هزینه ۵۴ میلیارد دلاری بی تحرکی به حوزه بهداشت

  • کد خبر : 9501
  • ۰۸ آذر ۱۳۹۹ - ۷:۴۶
تحمیل هزینه ۵۴ میلیارد دلاری بی تحرکی به حوزه بهداشت

مسئول روابط عمومی شبکه‌های تخصصی سازمان‌های مردم نهاد برای مهار کرونا، معتقد است که در شرایط شیوع کرونا هر تحرک و ورزشی در خانه گامی به سوی سلامتی است.

احمد قویدل مسئول روابط عمومی کمیته همکاری شبکه‌های تخصصی سازمان‌های مردم نهاد برای مهار کرونا (شبکه کمک)، در گفتگو با خبرنگار مهر، اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی در بیانیه‌ای مطبوعاتی در ۲۶ نوامبر ۲۰۲۰ تاکید نموده است اگر جمعیت جهان فعالیت ورزشی و اساساً تحرک داشته باشند آمار مرگ و میر در جهان ۵ میلیون نفر در سال کاهش می‌یابد.

وی افزود: مدیرکل سازمان بهداشت جهانی تاکید نموده است دستور العمل های جدید سازمان بهداشت جهانی در مورد تحرک‌های بدنی و مضرات کم تحرکی مردم منتشر شده است، در این شیوه نامه‌ها تاکید گردیده در شرایط شیوع کرونا که مردم بیشتر در خانه هستند در هر سن و با هر نوع توانایی هر نوع حرکتی برای تأمین سلامتی آنها اهمیت دارد.

قویدل گفت: در این دستورالعمل بین ۱۵۰ تا ۳۰۰ دقیقه فعالیت هوازی (حتی در خانه) در هفته برای همه بزرگسالان و حتی افرادی که در شرایط مزمن با معلولیت‌های شدید زندگی می‌کنند توصیه گردیده است. این سازمان جهانی تحرک بدنی را برای کودکان و نوجوانان هر روز به طور متوسط ۶۰ دقیقه (حتی در خانه) توصیه نموده است.

وی افزود: متأسفانه شیوع گسترده کرونا موجب گردیده است مردم بسیاری از اقدامات مفید از جمله ورزش را در هر شرایطی فراموش می‌کنند و یا بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، انواع سرطان‌ها، بیماری فشار خون و انواع بیماری‌های خاص و دیر درمان با ترس از کرونا، معین‌ها و آزمایش‌های ادواری خود را انجام نمی‌دهند و یا زنان و دختران معاینات ادواری زنان را برای پیشگیری از انواع سرطان‌های شایع به فراموشی سپرده‌اند که بی تردید این بی توجهی‌ها موجی از اتفاقات ناگوار را برای این بیماران در آینده تحمیل خواهد نمود.

مسئول روابط عمومی شبکه کمک، ادامه داد: دستورالعمل‌های جهانی برای توسعه سیاست‌های ملی بهداشت در حمایت از برنامه اقدام جهانی WHO در مورد فعالیت‌های بدنی که به صورت سندی برای بازه زمانی ( ۲۰۱۸-۲۰۳۰) تدوین گردیده است، در هفتاد و یکمین مجمع جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۸ با این هدف مصوب شده که عدم تحرک جسمی مردم جهان را تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۱۵ درصد کاهش دهد. این در حالی است که آمار WHO نشان می‌دهد از هر چهار بزرگسال یک نفر و از هر پنج نوجوان چهار نفر فعالیت بدنی کافی ندارند.

وی افزود: این عدم تحرک در سطح جهانی هزینه‌ای بالغ بر ۵۴ میلیارد دلار برای مراقبت‌های بهداشتی مستقیم و ۱۴ میلیارد دلار دیگر برای از دست دادن بهره وری به جامعه جهانی تحمیل می‌نماید. این رهنمودها زنان را به حفظ فعالیت بدنی منظم در طول بارداری و پس از زایمان تشویق می‌کند. آنها همچنین مزایای ارزشمند سلامتی فعالیت بدنی را برای افراد دارای معلولیت برجسته می‌کنند.

قویدل تاکید کرد: در این سند به سالخوردگان (۶۵ سال یا بیشتر) توصیه شده که برای کمک به جلوگیری از زمین خوردن و بهبود سلامتی، فعالیت‌هایی را که بر تعادل و هماهنگی و همچنین تقویت عضلات است، با راهنمایی کارشناسان انجام دهند. سالخوردگان باید باور کنند که می‌توانند با تمرین تعادل خود را در تحرک‌های عادی زندگی حفظ کنند. همچنین فعالیت بدنی منظم کلید پیشگیری و کمک به کنترل بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲ و سرطان و کاهش علائم افسردگی و اضطراب، کاهش عوارض آلزایمر، بهبود حافظه و تقویت سلامت مغز است.

وی گفت: چنانچه مدیر کل WHO در رابطه با تحرک بدنی توصیه کرده است که داشتن جسمی فعال برای سلامتی حیاتی است و این می‌تواند به سال‌ها زندگی کمک کند. هر حرکتی مهم است، به ویژه اکنون که ما محدودیت‌های بیماری همه گیر کووید ۱۹ را مدیریت می‌کنیم. همه ما باید هر روز با خیال راحت و خلاقانه درباره انجام فعالیت‌های بدنی، فکر و اقدام کنیم.

قویدل افزود: تمام فعالیت‌های بدنی مفید است و می‌تواند به عنوان بخشی از کار، ورزش و اوقات فراغت یا به صورت پیاده روی و دوچرخه سواری انجام شود، حرکات ایروبیک، بازی و کارهای روزمره خانه مانند باغبانی و نظافت نیز می‌تواند در زمره فعالیت‌های بدنی محسوب شود.

۵۰۸۱۹۳۰

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=9501

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.