14
یادداشت/

تخریب قبرستان‌های تاریخی تبریز به بهانه ساماندهی!

  • کد خبر : 2284
  • ۰۹ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۲
تخریب قبرستان‌های تاریخی تبریز به بهانه ساماندهی!
تبریز به دلیل قدمت تاریخی بالای چهار هزار ساله‌اش، از زمان‌های دور تا به امروز، گورستان‌های فراوانی داشته كه قدمت برخی از آنها مانند "دوه‌چی قبرستانی" به عصر آهن می‌رسید.

تبریزمن – سرویس شهری: روال تخریب و تغییر کاربری گورستان‌های تاریخی تبریز در سال‌ها و دهه‌های اخیر باعث نابودی و تغیبر کاربری گورستان عصر آهن “دوه چی” و “چرنداب، “شاوا” و… شده است.

حال خبر می‌رسد در ادامه این حرکت ابتکاری عجیب مقرر شده سه گورستان قدیمی “عمو زین‌الدین”، “ستارخان” و “شیرسواران” نیز با روندی مشابه و با عنوان “ساماندهی”، دچار دستکاری و نابودی احتمالی شوند.

اکبر تقی‌زاده کارشناس برجسته حوزه میراث فرهنگی در این باره می‌گوید: اصولا “ساماندهی”، واژه منحوسی است که همکاران شهرداری هر وقت می‌خواهند آثار فرهنگی و اجتماعی را در جایی از شهر نابود کنند، آن را به کار می برند.

این اتفاق در حالی می‌افتد که امروزه گورستان‌های قدیمی در شهرهای مهم جهان، بخشی از هویت تاریخی محسوب می‌شوند و دولت‌ها برای معرفی آنها، به عنوان خانه ابدی اعضای جامعه به ویژه شخصیت‌های برجسته، به گردشگران می‌کوشند. پرلانژ در پاریس و نوودویچی در مسکو از این نمونه‌ها هستند.

امید است تا دیر نشده مردم و فعالان شهری تبریز نسبت به این موضوع حساسیت نشان داده و جلوی این اقدام عجیب رو بگیرند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=2284

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.