5

تعیین خطر بیماری های قلبی در افراد بالای ۳۰ سال

  • کد خبر : 5409
  • ۰۸ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۸
تعیین خطر بیماری های قلبی در افراد بالای ۳۰ سال

معاون دفتر بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، به تشریح وضعیت بیماری های قلبی در ایران پرداخت و نکاتی را مطرح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی رضا مهدوی، روز سه شنبه در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی قلب و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، از بیماری های قلبی به عنوان شایع ترین علت مرگ و میر در دنیا و ایران نام برد و گفت: بررسی خطرات بیماری های قلبی عروقی در کشور از سال ۹۵ در دستور کار وزارت بهداشت قرار گرفت.

وی افزود: درحال حاضر بیش از یک سوم مرگ‌ ها در کشور به علت بیماری‌های قلبی عروقی است که از این میان سکته‌ قلبی با ۲۱ درصد، سکته مغزی ۱۰ درصد و بیماری‌های ناشی از فشارخون بالا که حدود ۴ درصد است، مهم ترین علت مرگ و میرهای قلبی عروقی در کشور هستند.

مهدوی با اشاره به اجرای پروژه تعیین خطر بیماری های قلبی در سطح دانشگاه های علوم پزشکی کشور، گفت: بر اساس این پروژه، میزان خطر بیماری های قلبی عروقی برای افراد بالای ۳۰ سال کشور، مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: افراد بالای ۳۰ سال که فکر می کنند مشکل قلبی دارند، می توانند با مراجعه به پایگاه ها و مراکز بهداشتی، از وضعیت بیماری خود تا ۱۰ سال آینده مطلع شوند.

مهدوی افزود: این وضعیت خطر برای فرد بیمار تا ۱۰ سال آینده مورد ارزیابی قرار می گیرد و بر اساس آنچه که نیاز است، به او مشاوره داده می شود که چه نکاتی را رعایت کند.

وی گفت: برنامه تغذیه، فعالیت فیزیکی و در صورت نیاز، تجویز دارو برای این افراد صورت می گیرد.

مهدوی با اعلام اینکه این پروژه از اول مهر کلید خورده است، افزود: برنامه ها وزارت بهداشت برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی، از سال ۹۵ در سطح یک و برای افراد بالای ۳۰ سال اجرا می شود.

وی در ادامه این نشست خبری به عوارض مصرف مواد دخانی اشاره کرد و گفت: با ورود تنباکوهای معطر طیف مصرف کنندگان قلیان گسترش یافت. به نظر بنده اگر نمی توانیم جلوی عرضه قلیان را بگیریم یکی از روش های کاهش آسیب می تواند این باشد که تنباکوهای معطر را حذف کرده و تنباکوهای طبیعی را عرضه شوند و آن وقت می بینیم که دیگر خیلی ها نمی توانند به شکل سنتی با این نوع تنباکو متقاضی قلیان باشند.

معاون مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت، افزود: با اقدامات پیشگسرانه می توانیم تا ۲۵ درصد مرگ های زودرس را که ناشی از بیماری های غیر واگیر است، کاهش دهیم.

وی با اشاره به اهداف سند ملی بیماری های غیر واگیر، گفت: یکی از اهداف کاهش ۲۵ درصدی مرگ و میر زودرس در سنین ۳۰ تا ۷۰ سالگی به دلیل بیماری های غیر واگیر است. امروزه می بینیم که سن سکته های قلبی در حال کاهش است و حتی دیابت نوع ۲ در جوانان و نوجوانان نیز مشاهده می شود که علت این موضوع کم تحرکی است. از طرف دیگر با افزایش مصرف چربی های مضر و کاهش مصرف میوه و سبزیجات، خطر چاقی افزایش می یابد تا جایی که ۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال کشور دچار اضافه وزن یا چاقی هستند. این موضوع به علت نوع زندگی اتفاق می افتد.

مهدوی ادامه داد: در کشورهای در حال توسعه به علت ماهیت این موضوع و شرایط شهر نشینی و زندگی ماشینی این اتفاق می افتد و باید مردم را ترغیب به فعالیت بدنی کافی و اصلاح سبک زندگی و تغذیه سالم کنیم. ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی در سه تا پنج نوبت در طول هفته، عدم مصرف الکل و دخانیات و همچنین عدم مصرف فست فود و غذاهای چرب در کنترل بیماری های غیر واگیر می تواند بسیار موثر باشد.

۵۰۳۵۵۶۰

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=5409

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.