معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان سمنان آمار قطعی تلفات انسانی حادثه قطار دیروز را ۴۵ نفر اعلام کرد و گفت: تعداد فوتی‌های نهایی از همان دیشب هم مشخص بود اما اشتباهات خزئی در شمارش ظاهرا سبب شده کع برخی رسانه‌ها آن را به اشتباه ۴۴ نفر اعلام کردند.

به گزارش تبریزمن، علی یحیایی اظهار کرد: متاسفانه به دلیل حجم بالای حریق و شدت سوختگی اجساد جداسازی آنها به سختی انجام می‌شد.

وی در پاسخ به چرایی اشتباه در  تلفات یک نفری تلفات گفت: امدادگران اجساد یک مادر و کودک را در یک کیسه گذاشته بودند که ظاهرا در شمارش‌ها یک نفر حساب شده بود. البته همکاران ما از اول عدد تلفات و فوتی‌ها را ۴۵ نفر ثبت کرده بودند.

چرایی اشتباه در  آمار تلفات نهایی

معاون امداد و نجات هلال‌احمر استان سمنان با بیان اینکه بیشتر اجساد به شدت سوخته بودند افزود: شدت آتش‌سوزی داخل واگن زیاد بود و برای همین وزن جسد یک فرد ۶۰ یا ۷۰ کیلیویی به پنج-شش کیلو رسیده بود.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اعزام اولین گروه از امدادگران در صبح حادثه دیروز گفت: خبر حادثه ساعت ۹ و هفت دقیقه به ما گزارش شد و بلافاصله امدادگران از طریق بالگرد و به فاصله کوتاهی به محل حادثه اعزام شدند.

یحیایی با بیان اینکه امددگران ما ساعت ۹ و ۲۵دقیقه در محل سانحه بودند ادامه داد: این درحالی است که محل حادثه ۷۰ کیلومتر از سمنان فاصله داشت و ریل هم در مسیر جاده نبود و امدادگران پیاده باید جاده خاکی منتهی به محل حادثه را هم طی می‌کردند.

اقدام راه‌آهنی‌ها سبب شد حادثه نیشابور تکرار نشود

وی اضافه کرد: زمانی که ما به محل حادثه رسیدیم، تعدادی از افراد محلی هم آنجا بودند اما شدت حادثه و حجم آتش‌سوزی به حدی بود که فوتی‌ها در همان چند دقیقه اول حادثه جان باخته بودند.

یحیایی با بیان اینکه زمانی که ما رسیدیم کارکنان راه‌آهن واگن‌ها را جدا کرده بودند افزود: خوشبختانه پرسنل راه آهن به موقع واگن‌ها را جدا کرده و بخشی از مسافران را راهی کرده بودند تا حادثه‌ای مثل نیشابور در دامغان هم تکرار نشود.

مسافران و خواب آتش

معاون هلال‌احمر استان با بیان اینکه مسافران اکثرا در خواب بودند خاطرنشان کرد: خیلی از مسافران در همان ثانیه‌های اول حادثه و بعد از برخورد دو قطار جان داده بودند تصریح کرد: در چنین مواقعی معمولا در اثر همان برخورد اولیه و برخورد سر با بدنه قطار و یا دیگر موانع داخل قطار فوت شده یا آسیب می‌بینند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا اطفای حریق ساعت‌ها طول کشید افزود: اولا انتقال خودروهای آتش‌نشانی با توجه به خاکی بودن بخشی از راه دسترسی و فاصله ۷۰ کیلومتری آن زمان بیشتری می‌برد تا حوادث داخل شهر که مسیر کاملا شناخته شده و نزدیک است. دوم اینکه حجم آتش بالا بود و واگن کاملا آتش گرفته بود.

چرا حجم آتش قطار این همه زیاد بود؟

این امدادگر ارشد در پاسخ به این پرسش که چرا حجم آتش این همه زیاد بود افزود: بدنه قطار به غیر بدنه بیرونی که از آهن است مابقی از وسائل قابل اشتعال است. بخش زیادی از آن چوب است، حجم زیادی از جنس ابر و اسفنج دارد، صندلی‌ها و پرده‌ها و …همه و همه به شعله‌ور شدن بیشتر آتش کمک کرده بودند .

وی با بیان اینکه همه نیروهای امدادی از آتش‌نشانی گرفته تا امدادونجات هلال احمر، اورژانس و…سریعا و در اولین فرصت بر سر صحنه حاضر شدند، یادآوری کرد: برای اطفای حریق این واگن‌ها به حداقل پنج ماشین آتش‌نشانی نیاز بود. ضمن اینکه با انفجار اولیه در همان دقایق اولیه بسیاری از مسافران جان باخته بودند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا وسائل اطفای حریق در داخل قطارها وجود داشته یا نه افزود: احتمالا این وسائل در داخل واگن‌ها بودند اما باید توجه داشت که آتشی در این حجم با این وسائل اطفای حریق معمولی خاموش نمی‌شود و برای خاموشی آن به چندین ماشین آتش‌نشانی نیاز است.

یحیایی با تقدیر از همه نیروهای امدادی گفت: همه دستگاه‌ها و مسئولان استان در این حادثه تلخ بهخ خوبی و به موقع اقدام کردند که جای تقدیر دارد.


baner-mobilestan
ezgif.com-gif-maker
Galaxy S7 - 944 x 150

این خبر را به اشتراک بگذارید :