7

جزییات برچیده شدن موزه مشاغل تبریز/ حمایتم نکردند؛ جمع کردم

  • کد خبر : 1521
  • ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۳
جزییات برچیده شدن موزه مشاغل تبریز/ حمایتم نکردند؛ جمع کردم

موزه مشاغل تبریز پس از چهار سال همزمان با روز جهانی موزه به علت بی توجهی مسئولان برچیده شد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ترجمان صبح، ۲۱ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۶ بود که موزه مشاغل تبریز با حضور معاون رییس جمهوری و رییس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و جمعی از مقام های شهری و استانی افتتاح شد.

این موزه به عنوان یکی از موزه های نوبنیاد مجموعه شهرداری تبریز با استقبال گسترده دوستداران آثار تاریخی و میراث فرهنگی مواجه بود، اما مدیران شهرداری در چهار سال گذشته نتوانستند در خصوص تعیین تکلیف آثار به نمایش گذاشته شده در آن با مالک مجموعه به توافق برسد.

همزمان با روز جهانی موزه این مکان تاریخی به علت بی توجهی متولیان و مسئولان شهری توسط رضا سرابی اقدم جمع آوری و برچیده شد.

رضا سرابی اقدم عنوان کرد: موزه مشاغل را با اهدافی والا ساخته بودیم تا با ارتقا به یکی از مجموعه های دیدنی شهر تبریز تبدیل کنیم که متاسفانه به علت بی توجهی به انزوا و فراموشی دچار شد.

وی ادامه داد: متاسفانه افتتاح موزه مشاغل در زمان شهردار سابق صورت گرفته بود و به همین دلیل ماهیت و ارزشی برای مسئولان شهری نداشت، از سوی دیگر افتتاح برای بار دوم هم ارزشی نداشت.

این مجموعه‌دار تبریزی با انتقاد از عدم حمایت مسئولان شهری ابراز کرد: هیچ یک از متولیان در راستای ارتقای این مجموعه گامی برنداشتند و حتی در موضوع تبلیغات شهری برای معرفی موزه مشاغل ما را همراهی نکردند.

سرابی اقدم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تمهیداتی برای سالم نگه داشتن اشیا در نظر گرفته نشده بود به طوریکه موش ها به مکان موزه حمله ور شده و منجربه تخریب اشیاء شده بودند.

وی در ادامه اظهار کرد: همزمان با روز جهانی موزه تصمیم به برچیده شدن و جمع آوری موزه مشاغل گرفته و طی چندین ساعت توانستم اشیاء را از محل جمع آوری کنم.

مجموعه دار تبریزی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: زمانی که کتابخانه ملی تبریز توسط بزرگانی چون حاج محمد نخجوانی و همکاری استاندار فقید علی دهقان تاسیس شد، مجموعه ای ارزشمند ایجاد شد تا سال‌های متمادی نام تبریز را بر سر زبان ها بیاورد.

وی ادامه داد: من هم از آن جایی که همواره تبریز برایم با ارزش و اهمیت بوده و پیشه ام را برای بقای نام این کهن شهر انتخاب کرده ‌ام، آثار خود را برای ایجاد موزه بازار و مشاغل تبریز در ساختمان این موزه قرار دادم و با جان و دل شبانه روز برای برپا ماندن آن تلاش کردم.

سرابی بیان کرد: تخصصی ترین موزه مشاغل در ایران با عدم درک و حمایت مسئولان در این چنین روزی جمع آوری شد.

مجموعه دار تبریزی در بخشی نیز عنوان کرد: کارشناسان و متولیانی که برای قیمت گذاری به محل موزه مشاغل آمده بودند فقط از جنبه اقتصادی این موزه را تحلیل کردند و ارزش ریالی آن را مورد بررسی قرار دادند.

وی اظهار کرد: من به خاطر جمع آوری اشیا موزه مشاغل از زندگی خود گذشته و حتی به خاطر آن میله های زندان را حس کرده ام ولی نگذاشته ام یکی از آنها از دست برود.

سرابی اقدم در ادامه بیان کرد: رییس سابق شورای شهر تبریز در جلسه ای که در خصوص موزه مشاغل برگزار شده بود اعلام کرده که سرابی اقدم یک فرد اقتصادی نیست و به همین خاطر راهی زندان شده است؛ بله دقیقا طبق گفته این مقام مسئول من به اقتصاد توجهی نکرده ام و تاریخ را در اولویت قرار دادم.

این مجموعه دار تبریزی ابراز کرد: متاسفانه گویا آقایان متولی و مسئول به فکر اقتصاد بوده و فقط من هم به فکر حفظ تاریخ و فرهنگ هستم.

وی ادامه داد: بر اساس گفته رییس سابق شورای شهر باید فردی اقتصادی می بودم تا تمام عمر و سرمایه خود را در راه جمع آوری آثار تاریخی تبریز نمی گذاشتم، برخی از آثار فاخر را به موزه های تبریز اهدا نمی کردم تا بتوانم طی این سال ها به سلامتی و رسیدگی برای آن هزینه گذاشته و به فکر خود باشم.

سرابی اقدم در ادامه اذعان داشت: تنها کسی که حمایت های بی دریغ اش را از یاد نمی برم شهردار منطقه هشت اقای مدبر است که تا اخرین لحظه ها حامی من بود، مساعدت های بسیاری برای عدم جمع آوری موزه مشاغل کرد ولی زخمات ایشان هم بی نتیجه ماند.

وی گفت: از شهرهای بسیاری درخواست کرده اند که موزه را به آن مکان ها انتقال دهم ولی قبول نکردم چرا که این مجموعه متعلق به تبریز است.

سرابی اقدم در پایان اظهار کرد: مسئولان بی تدبیر چرا خاموش نشسته اید و اقدامی برای پیشرفت و نگه داری تاریخ کهن شهر اولین ها نمی کنید.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=1521

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.