13
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی:

جنگل‌های قره داغ به «نیروی حفاظتی ویژه جنگل» نیازمند است

  • کد خبر : 2771
  • ۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۱
جنگل‌های قره داغ به «نیروی حفاظتی ویژه جنگل» نیازمند است
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی بر لزوم اجرای «طرح صیانت از جنگل‌های قره داغ» تأکید کرد، گفت: جنگل‌های قره داغ به «نیروی حفاظتی ویژه جنگل» نیازمند است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از تسنیم، رحیم مهردادی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: از بهمن‌ماه سال گذشته یکسری اقداماتی را در راستای آمادگی نیروهای محلی و امدادی شهرستان‌ها و استان با هدف اطفای حریق احتمالی در جنگل‌های قره داغ انجام دادیم و در بین مراتع و جنگل‌ها، ما بیشتر از علوفه‌های جنگل ترس داشتیم چراکه این علوفه‌ها عامل آتش‌سوزی می‌شوند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی با اشاره به این‌که از سال گذشته مناطق بحرانی، نیمه بحرانی و عادی در مناطق جنگلی آذربایجان‌شرقی را از همدیگر جدا کنیم، افزود: با حضور مسئولان استانی تصمیم بر این شد تا اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان نسبت به جمع‌آوری علوفه‌های مناطق مستعد آتش‌سوزی را جمع‌آوری و در زمستان برای تأمین نیازهای حیات وحش استفاده کند.

وی از توزیع بروشورهای آموزشی اطفای حریق به گردشگران در حین ورود به جنگل‌های قره داغ در منطقه‌‌ی قلعه‌درسی کلیبر خبر داد و گفت: طبق هماهنگی که با فرمانداران انجام دادیم، در محل عوارضی قلعه‌درسی کلیبر بین گردشگران در ورود به جنگل‌های قره داغ بروشورهای آموزشی اطفای حریق توزیع می‌کنیم و اخیراً با تشکل‌های محیط زیستی نیز گردش علمی داشتیم.

مهردادی با بیان این‌که آموزش نحوه اطفای حریق در جنگل‌های ارسباران را به جوامع محلی و دهیاران روستاهای جنگل‌نشین جزو اولویت‌های اصلی قرار داده‌ایم، گفت: آموزش اطفای حریق در مواقع ضروری مهم‌ترین موضوعی است به آن پرداخت کرده‌ایم و سعی می‌کنیم تا حساسیت لازم را نیز در بین گردشگران ایجاد کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی از برگزاری کارگاه‌های آموزشی اطفای حریق و پیش‌گیری از بحران با محوریت دهیاران و شوراهای روستایی در منطقه‌‌ی قره داغ خبر داد و افزود: با هماهنگی‌های انجام یافته تاکنون یک‌دوره کارگاه آموزشی اطفا و پیش‌گیری از آتش‌سوزی در جنگل‌های ارسباران با محوریت دهیاران در شهرستان‌ها برگزار کرده‌ایم تا بتوانیم در صورت نیاز از توانایی روستائیان استفاده کنیم و باید عرض کنم که کارگاه‌های آموزشی هم‌چنان ادامه دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که عمده مشکلات و نیازهای اداره‌کل منابع طبیعی استان در صیانت از جنگل‌ها چیست؟ گفت: عمده مشکل ما در صیانت از جنگل‌ها، کمبود نیروی انسانی است و به عبارتی باید «نیروی ویژه صیانت و حفاظت‌ از جنگل» در جنگل‌های خارج از شمال هم داشته باشیم ولی نداریم و برای تشکیل نیروی ویژه حفاظت از جنگل‌ها؛ اداره‌کل منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی نمی‌تواند به تنهایی این مطالبه را تحقق بخشد.

مهردادی با اشاره به پیگیری‌های مسئولان استانی در جریان آتش‌سوزی اخیر جنگل‌های قره داغ گفت: نماینده ولی‌فقیه در استان، رئیس‌کل دادگستری، دادستان مرکز استان، فرمانده سپاه عاشورا و … پیگیری بودند که آتش‌سوزی جنگل‌ها به کجا رسید تا در مواقع گیر و دار کمک‌مان کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی بر لزوم تشکیل «نیروهای حفاظتی ویژه جنگل در ارسباران» تأکید کرد و گفت: یگان حفاظت منابع طبیعی در استان داریم، اما چون چارت تشکیلاتی ندارد نیروی انسانی هم ندارد و در آتش‌سوزی اخیر ارسباران، نیروهای منابع طبیعی که در صحنه حضور داشتند نیروهای عملیاتی و یا حفاظتی نبودند بلکه از نیروهای اداری در اطفای حریق استفاده کردیم.

وی از به‌کارگیری ۷۰ نفر در قالب اجرای «دیده‌بان حریق در جنگل‌های قره داغ» خبر داد و افزود: آن گروهی که از آن‌ها به عنوان نیروهای حفاظتی جنگل یاد کنیم و در مواقع آتش‌سوزی از آن‌ها استفاده کنیم به هیچ عنوان در منطقه‌‌ی ارسباران وجود ندارد.

مهردادی ابراز داشت: تا زمانی که طرح صیانت از جنگل‌های قره داغ همانند دهه‌ی هشتاد اهمیت نداشته باشد و فقط شعار داده شود، ما در مبحث صیانت از جنگل‌ها مشکلاتی خواهیم داشت و به طوری که محبت جوامع محلی، مسئولان و دوستداران طبیعت تنها گوشه‌ای از مشکلات را حل می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: اجرای «طرح صیانت از جنگل‌های قره دغ» همانند دهه‌ی هشتاد از محل اعتبارات استانی یا ملی، ایجاد «پایگاه دائمی اطفای هوایی حریق در جنگل‌های ارسباران» و «مرکز تحقیقات و پایش آفات و بیماری‌های جنگل‌های ارسباران» جزو مهم‌ترین مطالبات مردم و ماست که نیاز به پیگیری مسئولان ارشد استانی  و نمایندگان مجلس داریم.

وی از تدوین طرح مدیریت پیش‌گیری از حریق جنگل‌های قره داغ در آذربایجان‌شرقی خبر داد و گفت: این طرح با بررسی استاندار و ارجاع آن به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی گام‌هایی بلندی برداشته شده و در این طرح قرار است تا ادارات و دستگاه‌های هواشناسی، حفاظت محیط زیست، جمعیت هلال‌احمر و آتش‌‌نشانی به مجریان این طرح اضافه و با تصویب طرح عملیاتی شود.

مهردادی با تأکید بر اینکه از سال ۱۳۵۳ که سازمان یونسکو به بحث جنگل‌های قره داغ وارد شده، طرح‌های بهره‌برداری از این جنگل‌ها نیز متوقف شده است، گفت: در سال ۶۵ نیز طرح حفاظت از جنگل‌های ارسباران تدوین و از سال ۸۳ این طرح بدون وقفه اجرا شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: در دنیا تنها ۹ ذخیره‌گاه بیوسفر وجود دارد که منطقه‌‌ی قره داغ جزو ذخیره‌گاه‌های بیوسفر دنیاست.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=2771

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.