11
مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌شرقی:

حریم پروازی فرودگاه تبریز باید حفظ شود

  • کد خبر : 6474
  • ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۹:۰۶
حریم پروازی فرودگاه تبریز باید حفظ شود
مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌شرقی با تاکید بر ضرورت حفظ حریم فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز گفت: جلوگیری از نفوذ موانع غیرمجاز در سطوح بی‌خطری پروازی مسیر این فرودگاه ضروری است.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از ایسنا، رامین آذری، با اشاره به اینکه لحاظ کردن حریم پروازی فرودگاه تبریز در مصوبات کمیسیون ماده ۵ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در این کلانشهر لازم است، افزود: بر اساس دستورالعمل سازمان هواپیمایی بین المللی ( ایکائو) و نشریه ۲۳۳ سازمان مدیریت و برنامه ریزی، باید موانع پروازی در فرودگاه های کشور کنترل و از ایجاد آنها جلوگیری شود.
 
وی با بیان اینکه ایران عضو سازمان بین المللی هواپیمایی و متعهد به رعایت دستورالعمل های کنترل موانع است، اظهار داشت: به لحاظ اینکه فرودگاه تبریز جزء فرودگاه های پرتردد و بین المللی است، طبق مقررات، کنترل موانع غیرمجاز تا ۱۵ کیلومتری امتداد و ۶ کیلومتری موازات باندهای پروازی الزامی است که عدم رعایت این دستورالعمل ها منجر به ایجاد مخاطرات برای پروازها می شود.
 
مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌شرقی گفت: حداکثر ارتفاع ساخت و سازها در این مسیر باید بر اساس استاندارد سازمان هواپیمایی بین المللی ( ایکائو) و اخذ مجوزهای کارشناسی از سوی اداره کل فرودگاه‌های آذربایجان ‌شرقی باشد.
 
آذری، ادامه داد: در دیدار اخیر با مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی و دبیر کمیسیون ماده ۵ قانون تاسیس شورای عالی شهرسازی و معماری، مقرر شد تا موضوع لحاظ کردن حریم پروازی فرودگاه تبریز در جلسه کمیسیون ماده ۵ کلانشهر تبریز مطرح و اقدامات لازم انجام شود.
 
فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز در شمالغرب شهرستان تبریز و در سال ۱۳۲۹ با ماموریت ارائه خدمات فرودگاهی ، ناوبری و هوانوردی جهت پذیرش پروازهای داخلی و  بین المللی به منظور حمل و نقل مسافر و بار طراحی و احداث شده است و بصورت open sky و ۲۴ ساعته عملیاتی بوده و به دلیل واقع شدن در مرز و کریدورهای  هوایی بین المللی در ارائه خدمات ناوبری ، رادار و هوانوردی به پروازهای داخلی و بین المللی به خصوص پروازهای عبوری بین المللی (over fly) بیشتر از مبداء و کشورهای عضو اتحادیه اروپا به مقصد کشورهای آسیایی جنوب شرقی و آسیای میانه و بالعکس انجام می شود.
 
پیش از شیوع ویروس کرونا روزانه به صورت میانگین ۴۵ پرواز داخلی و ۶ پرواز خارجی در این فرودگاه انجام می شد.
 
حریم فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز که از آن با عنوان سطوح بی خطری پرواز یاد می شود، در دهه های اخیر به دلیل احداث بلوار در ضلع غربی و نیز بزرگراه تبریز – صوفیان در ضلع جنوبی آن مخدوش شده است.
 
بروز چنین وضعیتی علاوه بر خطرات احتمالی برای پروازهای این فرودگاه بین المللی از نظر دسترسی مسافران به پروازها، به ویژه در ایام تعطیل، نیز دشوار شده است، زیرا حجم انبوه خودروهای ورودی و خروجی از شمال غرب تبریز، صف های طولانی خودروها در مسیر دسترسی به فرودگاه ایجاد می کند.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=6474

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.