12
معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی:

حفظ ارزش مکانی و هویت تاریخی ۹ روستای جنگل‌نشین ورزقان

  • کد خبر : 7587
  • ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۴
حفظ ارزش مکانی و هویت تاریخی ۹ روستای جنگل‌نشین ورزقان
معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان شرقی از اجرای مبانی نظری میراث فرهنگی در ۹ روستای جنگل‌نشین ورزقان با هدف حفظ ارزش مکانی و هویت تاریخی- میراثی خبر داد.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، علیرضا قوچی با اعلام مطلب فوق اظهار داشت: بدنبال بازدید از ۹ روستای جنگل‌نشین شهرستان ورزقان به همراه فرماندار شهرستان، مدیرکل امور روستایی استانداری و همکاران فنی میراث فرهنگی استان، مراتب لازم برای ثبت روستاهایی نظیر ونستان، کرینگان، ملک طالش و… در فهرست آثار ملی، بدون دخل و تصرف در کالبد اصلی بناها، بررسی و در دستور کار قرار گرفت‌.
 
وی با بیان اینکه حفاظت از مواریث و بافت تاریخی وظیفه تمامی ارگان‌های دولتی، خصوصی و اجتماعی است، ادامه داد: با توجه به اینکه در حفاظت از بافت تاریخی نقش تمامی ارگان‌ها مهم است، لذا در راستای حفظ مواریث تاریخی، فرهنگی و کالبدی ۹ روستای جنگل نشین ورزقان اقدامات لازم با همکاری ادارات کل میراث فرهنگی، امور روستایی استانداری، بنیاد مسکن و… در حال انجام است.
 
معاون میراث‌فرهنگی آذربایجان‌شرقی، توجه به هویت بومی و ارزش‌های کالبدی محیطی روستاهای مذکور را از جمله مهم‌ترین اهداف این عملیات عنوان کرد و گفت: در تلاش هستیم تا در این امر مباحثی همچون مردم‌شناسی و روابط بین ساکنان روستا، زبان بومی، درآمد، مراوده درونی و بیرونی روستاها که به عنوان جزئی از ساختارهای بکر ۹ روستای مذکور قابل‌توجه و ارزش‌گذاری است، مورد بررسی قرار دهیم.
 
قوچی، با بیان اینکه هویت فیزیکی و معماری ۹ روستای جنگل‌نشین شهرستان ورزقان دارای ارزش‌های مهم معماری است، گفت: یکی دیگر از شاخص‌های ارزشمند در خصوص روستاهای جنگل‌نشین ورزقان که به‌عنوان مزیتی برای ثبت ملی و حفظ آن بوجود آورده، دارا بودن الگوی بصری و زیباشناختی منطبق با عملکرد زیستی و معیشتی و استفاده از مصالح و دانش بومی در ساختار آن‌ها است که در نهایت منجر به دوام و قوام خانه‌های تاریخی آن شده است.
 
وی ادامه داد: با توجه به بافت ارزشمند ۹ روستای جنگل‌نشین شهرستان ورزقان، نسبت به مرمت و بهسازی معابر روستاها اقدام و مطالعات مردم‌شناسی آن‌ها انجام خواهد شد.
 
قوچی افزود: در راستای حفظ بافت روستاهای مذکور، الگوهای معماری برای مرمت و ارائه خدمات به ساکنین روستاها ارائه خواهد شد که بدنبال آن بخشداری مرکزی ورزقان براساس الگوهای اعلام‌شده مجوز مرمت و بهسازی بناها را صادر خواهد کرد.
 
وی خاطرنشان کرد: توجه ویژه به ریخت‌شناسی و مورفولوژی روستاهای تاریخی می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر روستاهای استان باشد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=7587

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.