17

حیله ور؛ روستایی هیجان انگیز در دل کوه

  • کد خبر : 5461
  • ۰۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۸
حیله ور؛ روستایی هیجان انگیز در دل کوه
شیوه معماری خانه‌های "حیله ور" کاملا منحصر به فرد بوده و یکی از جاذبه‌های تاریخی چند صدساله آذربایجان به شمار می رود.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن، این روستای خالی از سکنه و متروکه، سبک زندگی غارنشینی را به ما نشان می دهد و با اینکه هنوز قدمت دقیق این روستا مشخص نشده ولی بر اساس سفال هایی که از اطراف روستا کشف شده می توان قدمت آن را به سده ۷ تا ۱۲ هجری یعنی دوره ایلخانی تا صفوی نسبت داد.
 
البته در فاصله چندصدمتری این روستا قبرستانی وجود دارد که نشان می دهد جریان سکونت در این روستا به قرون اسلامی برمی گردد و دلیل متروک شدن روستا نیز، حمله مغول ها در قرن ۷ هجری قمری بوده است.
 
خانه های روستا به شکل زاغه هایی در دل زمین کنده شده و معماری آن ها را می توان به خانه های صخره ای کندوان تشبیه کرد، خانه هایی که در بخش کم شیب و پایینی دامنه کوه ساخته شده اند و از دور قابل رویت نبوده و نیستند.
 
مردمان آن دوران، این خانه ها را در دل رسوبات آتشفشانی کَنده اند، به طوری که در اکثر خانه ها بخش آغل دام با خانه یکی بوده و نشان می دهد که ساکنانش گرمای خانه را با حیوانات خود سهیم بوده اند.
 
داخل خانه های این روستا به علت قرار گرفتن در منطقه کم شیب کوه، محل رسوب گل و لای و سیلاب ها بوده که در سال ۱۳۸۴ و به همت مسئولان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی در اطراف دهانه های آن ها سنگ چینی شده تا از نفوذ آب نهرها جلوگیری به عمل آید.
 
در ادامه کوه محل استقرار روستا نیز ۵۵ خانه از این منطقه تخلیه شده و در معرض بازدید قرار گرفت به اعتقاد کارشناسان، این روستا دست کم ۲۰۰ خانه داشته ولی بقیه خانه ها هنوز شناسایی نشده و در زیر خاک مدفون هستند.
 
بررسی های کارشناسان تاریخی هم نشان می دهد که ساخت خانه های روستای حیله ور  برای مردم آن زمان موقتی بوده تا خانه های صخره ای کندوان را با مهارت بیش تری بسازند.
 
به روایت بهتر، به تصور آنها مردم کندوان در ابتدا در خانه های حیله ور زندگی می کردند و به خاطر امنیت بیش تر و حمله مغول ها این روستا را ترک نموده و به کندوان فعلی کوچ کرده اند.
.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=5461

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.