8

درس آموخته های کرونا برای نظام سلامت/ فعالیت کلینیک های مجازی

  • کد خبر : 6581
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۹:۱۱
درس آموخته های کرونا برای نظام سلامت/ فعالیت کلینیک های مجازی

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: خدمات دوراپزشکی در کشور با برنامه ریزی مدون در حال پیشرفت و توسعه است.

به گزارش خبرگزاری مهر، قاسم جان بابایی، افزود: کرونا کل سیستم بهداشتی و درمانی کشور را به آزمایش گذاشت و در حوزه درمان به چندین راهبرد کلی و درس آموخته رسیدیم که باید در کشور اجرا کنیم.

وی گفت: اولین درس آموخته کرونا برای ما ضرورت تحول در آموزش علوم پزشکی در کشور بود. دانش آموختگان دانشگاه‌های علوم پزشکی آیا متناسب با نیازمندی‌های کشور هستند. دومین موضوعی که باید مورد بازنگری قرار گیرد، توسعه زیرساخت‌های حوزه سلامت است و نیاز داریم که زیرساخت‌های مورد نیاز را اصلاح کنیم و به سمتی برویم که بیشترین تجمیع امکانات و نیروی انسانی در جایی باشد که بیشترین بهره وری را دارد.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: سومین درس آموخته که بسیار مهم است، فرآیند ارائه خدمت است که اجزای مختلفی دارد. شاخص مرگ و میر در دانشگاه‌های علوم پزشکی بسیار مهم است که از دل اصلاح فرآیندها خارج می‌شود که اگر فرآیندها معیوب باشد، مرگ و میر بیماران کاهش پیدا نمی‌کند. یکی از اجزای بسیار مهم فرآیندهای ارائه خدمت، کلینیک مجازی است که خیلی از خدمات می‌تواند از این راه ارائه شود.

جان بابایی خاطرنشان کرد: درسنامه Clinical pathway یا مسیر بالینی برای خدمات مورد نیاز کووید ۱۹ نوشته و اجرایی شده و در مسیر بالینی برای زنان باردار، عوارض بارداری، تروما و عوارض دیابت نوشته شده و از دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌خواهیم به عنوان یک دانشگاه پیشرو، مسیر بالینی این خدمات را اجرا کند چون مؤثر ترین روش برای اصلاح فرآیند، داشتن مسیر بالینی استاندارد است و کلینیک مجازی نیز جزئی از مسیر بالینی است.

وی افزود: چهارمین درس آموخته‌ای که در دوران کرونا آموختیم این بود که باید در ساختار و نظام نظارت و اعتباربخشی تغییراتی ایجاد کنیم و کووید ۱۹ به ما ثابت کرد که باید تحولاتی در این زمینه انجام دهیم که در حال انجام است.

معاون وزیر بهداشت بیان داشت: در گام اول راه اندازی خدمات دوراپزشکی در کشور با کمک و همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ع) بخش‌هایی از کار انجام شد و لازم بود که این خدمات در یک دانشگاه علوم پزشکی به طور کامل اجرا شود و بسیار سپاسگزارم که دانشگاه علوم پزشکی مشهد در اجرای گام دوم خدمات دوراپزشکی پیشرو و موفق بوده است.

جان بابایی گفت: در مورد مراجعات بیماران مزمن به مراکز درمانی نگرانی داریم که خدای ناکرده به کووید ۱۹ مبتلا شوند بنابراین خدمات دوراپزشکی باید حتماً ارائه شود و ارائه این خدمات برای این دسته از بیماران در اولویت کار وزارت بهداشت است.

وی اظهار داشت: با همکاران مان در سازمان برنامه و بودجه مذاکراتی داشته ایم که در بودجه سال آینده ردیف بودجه‌ای برای تأمین زیرساخت‌های خدمات دوراپزشکی تعریف و گنجانده شود و نیاز است که محاسباتی در این زمینه انجام شود البته تا پایان سال از سوی وزارت بهداشت برای تقویت این خدمات کمک می‌کنیم اما لازم است که از سال آینده بودجه‌ای برای این خدمات اختصاص پیدا کند.

۵۰۴۸۸۰۵

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=6581

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.