21
خبر/

دوئل‌ نافرجام دو مدیر/ ارسباران در انتظار آتش‌ِ ناهماهنگی

  • کد خبر : 1365
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
دوئل‌ نافرجام دو مدیر/ ارسباران در انتظار آتش‌ِ ناهماهنگی
مدیرکل سازمان محیط ‌زیست از عدم تخصیص اعتبار لازم در خصوص اطفای حریق جنگل‌ها انتقاد کرد و این اظهارات با واکنش رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مواجه گردید.

به گزارش آژانس خبری تبریزمن به نقل از آناج، کمبود تجهیزات و امکانات جزو مسائلی است که در قضایای آتش‌سوزی مراتع و جنگل‌ها مطرح بوده است. به طوری که حتی در آتش‌سوزی جنگل‌های ارسباران، بالگردهای اطفای حریق بعد از چند روز در محل حاضر شدند. با گذشت مدت‌ها از این حادثه، مدیرکل سازمان محیط‌زیست بار دیگر از عدم اختصاص اعتبار لازم برای تامین و تجهیز ناوگان اطفای حریق انتقاد می‌کند.

حمید قاسمی با اشاره به آغاز فصل گرما و لزوم برنامه‌ریزی و اخذ تدابیر و آمادگی‌های لازم برای پیشگیری و مقابله با آتش‌سوزی در سطح مراتع و جنگل‌ها، افزود: اداره کل محیط‌ زیست استان همواره با برگزاری جلسات، پیگیری‌ها، مکاتبات متعدد و همکاری تنگاتنگ با مجموعه‌های متولی امر سعی حداکثری در مشارکت و کمک‌رسانی در راستای اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع با سایر دستگاه‌ها داشته است.

وی اظهار داشت: با وجود این مسائل و حضور میدانی محیط بانان و نیروهای این اداره کل در صحنه‌های مختلف هیچ‌گونه اعتباری در سال جدید از سوی سازمان برنامه‌و بودجه در خصوص اطفاء حریق در جنگل‌ها به این اداره کل اختصاص نیافته است.

مدیرکل حفاظت از محیط‌ زیست استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه هدف و دغدغه اصلی ما فرهنگ‌سازی و ایجاد ساز و کاری برای به حداقل رساندن خسارات ناشی از آتش‌سوزی‌ به جنگل‌های استان به‌ ویژه منطقه ارسباران است، افزود: ایجاد و تجهیز نیروهای واکنش سریع یگان حفاظت از محیط‌ زیست ازجمله این اقدامات است.

اظهارات مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان با واکنش سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی روبه رو شد و در پاسخ این سازمان به اظهارات قاسمی آمده است: پیرو انعکاس صحبت‌های مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در رسانه ها مبنی بر عدم تخصیص هیچگونه اعتبار از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی برای اطفاء حریق جنگل‌ها،  موارد ذیل را جهت تنویر افکار عمومی اعلام می‌گردد:

۱) برای سالجاری هنوز منتظر ابلاغ دستورالعمل های اجرایی بودجه هستیم و هیچگونه توزیع اعتباری تاکنون صورت نگرفته است. البته فرصت هزینه کرد اعتبارات سال ۱۳۹۸ به علت محدودیت ناشی از شیوع ویروس کرونا، تا پایان شهریور سالجاری تمدید شده است و انتظار می رود در جذب اعتبارات تسریع گردد.

۲) بمنظور اطلاع بیشتر از شرایط بودجه ای اداره کل محیط زیست استان باید گفت در سال ۱۳۹۸ علاوه بر اعتبارات جاری و هزینه ای، از منابع مختلف اعم از ملی و استانی در حدود ۶۲ میلیارد ریال اعتبار به این دستگاه تخصیص یافته است. که نشان از اهمیت مقوله حفاظت محیط زیست و جنگل ها دارد. البته علاوه بر آن، سایر دستگاههای مرتبط نیز اعتباراتی دریافت کرده اند که با برنامه ریزی و اولویت بندی می توانند به این امر اختصاص دهند.

با این‌حال، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان بعنوان متولی توسعه استان و نیز مدیریت بهینه اعتبارات دولتی، انتظاراتی هم از دستگاه‌های اجرایی من جمله دستگاه‌های مرتبط با مقوله محیط زیست و جنگل ها دارد که خلاصه‌وار به آنها اشاره می شود:

انتظار می رود اداره کل محیط زیست استان برنامه جامعی جهت حفاظت از محیط زیست استان بویژه جنگل‌ها تدوین و ارائه نماید. امری که علیرغم پیگیری‌های متعدد این سازمان تاکنون محقق نگردیده است.

تدوین برنامه حفاظت و دیده بانی هوشمند با بهره گیری از فن آوری های روز و دانش بنیان دیگر انتظاری ست که از اداره کل محیط زیست استان می رود. این امر می تواند در مدیریت بهینه منابع محدود تاثیر بسزایی داشته باشد.

از آنجا که در امر حفاظت از جنگل ها دستگاه‌های متعددی من جمله اداره کل محیط زیست، مدیریت بحران استانداری، سازمان آتش نشانی، وزارت دفاع و اداره کل منابع طبیعی درگیر هستند، انتظار می رود پروتکل همکاری بین این دستگاه‌ها تدوین و به مرحله اجرا گذارده شود. این پروتکل می تواند ضمن هماهنگ نمودن اقدامات اجرایی دستگاه‌های متولی، در تخصیص هدفمند اعتبارات هم مؤثر واقع شود.

حال سوال اینجاست اگر اعتبارات تخصیص یافته به تامین تجیهزات اطفای حریق تحقق یافته دلیل انتقاد مدیر کل محیط‌ زیست استان چیست و در صورتی که انتقاد قاسمی صحیح باشد و اعتباری برای تامین تجهیزات اطفای حریق اختصاص نیافته، باید منظر فاجعه‌های بزرگ زیست‌محیطی در صورت حریق و آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع ارسباران باشیم.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=1365

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.