13
یادداشت

دود افزایش قیمت کالاهای اساسی بر سلامت مردم

  • کد خبر : 9526
  • ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹
دود افزایش قیمت کالاهای اساسی بر سلامت مردم
«گل بود و سبزه نیز آراسته شد. مشکلات کمرشکن اقتصادی کم بود، حالا چند ماهی است که ویروس منحوس کرونا موی دماغ مردم شده است. افزایش پی در پی قیمت اجناس به خصوص کالاهای ضروری از ابتدای امسال مردم را کلافه کرده به طوری که گذران زندگی این روزها برای خیلی ها از جمله دهک های پایین درآمدی بسیار سخت شده است.»

تبریزمن- طاهر خیری: هر روز که می گذرد با افزایش قیمت اجناس مورد نیاز، سفره مردم و اقشار کم درآمد جامعه کوچک و کوچکتر می شود و قدرت خریدشان کمتر. کالاهایی همچون مرغ، گوشت، میوه و لبنیات در سربالایی قیمت قرار دارند و با شتاب و کنترل نشده می تازند و لاجرم مصرف شان نیز از سوی خانوارهایی کم بضاعت و بی بضاعت کاهش چشمگیر می یابد.
کاهش مصرف مواد تغذیه ای مهم از جمله لبنیات، گوشت و میوه توسط خانواده ها به دلیل گران شدن شان در حالی صورت می گیرد که کارشناسان تغذیه برای افزایش ایمنی بدن در مقابل بیماری ها به خصوص بیماری کرونا و حفظ تندرستی، بر مصرف مرتب و روزانه مواد پروتئینی و لبنیات تاکید می کنند.
این در حالی است که افزایش قیمت کالاهای اساسی به سلامت و  تندرستی مردم گره خورده است و با کاهش مصرف مواد غذایی مورد نیاز بدن در سبد مصرفی مردم، شاهد فقر غذایی در سطح گسترده خواهیم بود. واقعیت این است که کوتاهی در کنترل قیمت پرشتاب کالاهای اساسی بازی کردن با سلامت مردم است و قبل از آنکه شاهد فراگیر شدن سوء تغذیه مردم باشیم، مسئولان جلوی این افزایش قیمت ها را بگیرند.
اگر آنگونه که مسئولان می گویند افزایش قیمت کالاهای اساسی ناشی از افزایش قیمت نهاده های دامی، کمبود مواد اولیه و یا سیر صعودی هزینه های تولید است، مردم چه گناهی کرده اند که باید تاوان سوء مدیریت مسئولان را بپردازند.
از دیگر سو مسئولان جهاد کشاورزی و حتی تولیدکنندگان ادعا می کنند تولید مرغ، تخم مرغ و گوشت مازاد بر مصرف مردم است و کمبودی در بازار نیست. پس چگونه است که قیمت ها همچنان روند صعودی دارند. اگر رد پای دلالان و واسطه ها در این میان است که به نظر می رسد اینگونه است، چرا برای همیشه دست این واسطه ها از بازار قطع نمی شود تا کالاها بی واسطه و با قیمت مناسب بدست مردم برسد.
مردم از رشد فزاینده قیمت ها در ماههای اخیر به ستوه آمده اند. تولیدکنندگان بسیاری افزایش قیمت ارز را بهانه کردند و قیمت اجناس خود را بالا بردند. حال که دلار در سراشیبی قیمت قرار دارد از کاهش قیمت این اجناس خبری نیست و دولت نظاره گر ماجراست و آنچنان که باید با گرانفروشان برخورد نمی کند.
در همین حال اجرای سیاست های ناکارآمد اقتصادی، تورم لجام گسیخته، تحریم های ظالمانه و بی ثباتی اقتصادی دست به دست هم داده اند تا شکاف طبقاتی و درآمدی در جامعه عمیق تر از سالهای گذشته شود.
کشوری که پر از سرمایه های خدادادی است و ظرفیت های فراوانی برای توسعه و پیشرفت دارد چرا باید سه چهارم جمعیت آن فقیر و حتی به نان شب محتاج باشند. طبق آمار بانک مرکزی خانوارهای چهار نفری که درآمد ماهیانه کمتر از ده میلیون تومان در ماه داشته باشند زیر خط فقر محسوب می شوند. با این حساب تقریبا نیمی از جمعیت کشور یعنی حدود ۳۰ میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می کنند و حتی درآمد ثابت هم ندارند. مهم تر اینکه مسئولان دولتی اعلام کرده اند ۶۰ میلیون ایرانی باید مورد حمایت بسته های معیشتی قرار بگیرند.
در همین زمینه سه‌شنبه هفته قبل بود که رهبر معظم انقلاب در دیدار رؤسای سه قوه و دیگر اعضای شورای عالی هماهنگی اقتصادی گفتند اقتصاد خانواده‌ها به علت رکود تورمی در چند سال اخیر به شدت تحت فشار بوده و اکنون نیز کرونا بر مشکلات افزوده و دشواری‌های جدی معیشتی برای گروههای زیادی از مردم به‌وجود آورده است که باید در این زمینه اقدامی جدی انجام داد.

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=9526

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.