5

راهکارهای پیشگیری و درمان سردرد در طب ایرانی

  • کد خبر : 7101
  • ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
راهکارهای پیشگیری و درمان سردرد در طب ایرانی

سر درد جزء یکی از شایع ترین عارضه های بدنی است که معمولاً هر فردی در طول زندگی خود حداقل یکبار به آن مبتلا می شود. این درد می تواند سبب تحمیل هزینه های فراوان به دستگاه های دولتی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی مجاهدی پزشک متخصص طب سنتی در برنامه “انارستان” در خصوص عارضه سر درد اظهار کرد: بر اساس گزارش های انجمن ملی سردرد، صدها نوع سردرد در سراسر جهان وجود دارد که در یک تقسیم بندی کلی می توان آن ها را به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم کرد.

وی افزود: سردردهای اولیه عموماً دلیل قطعی شناخته شده ای نداشته و بیشتر سردردهای مزمن مانند سردردهای میگرنی، تنشی، خوشه‌ای و…در این گروه جای می گیرند. گروه دیگر، سردردهای ثانویه هستند که به دنبال بعضی از بیماری ها ظاهر می شوند و در واقع می توان گفت نشان دهنده وجود یک بیماری در بدن ما هستند. این سردردها دلایل مشخصی دارند که کم خونی، کاهش فشار و قند خون، تومور مغزی و… از جمله این دلایل هستند.

وی در ادامه به بیان انواع سردرد در طب ایرانی پرداخت و بیان کرد: در طب ایرانی انواع سردردها به دو گروه عمده تقسیم می شوند. یک گروه سردردهایی هستند که بر اثر سردی و یا گرمی مزاج بدن یا سر ایجاد می شود که در واقع علت آن در خود سر است که به نام بیماری های مزاجی در طب ایرانی مطرح می شوند. گروه دیگر سردردهایی هستند که بر اثر ابتلاء به سندرم متابولیک، چاقی بیش ازحد یا بدن باشت مواد (عدم دفع مواد در بدن) و… ایجاد می شود، که عامل آن در جایی به جزء سر می باشد و به آن سردردهای مشارکتی گفته می شود.

مجاهدی اظهار کرد: در سردردهای مشارکتی عضوی که بیشترین تأثیر را در سردرد دارد معده است و در متون تخصصی طب ایرانی نیز بارها به این نکته اشاره شده است که اگر معده عملکرد خوبی در بدن داشته باشد بیمارها به میزان زیادی در بدن کاهش پیدا می کند.

در ادامه این متخصص طب ایرانی توصیه کرد: افرادی که به چاقی یا غلبه اخلاط دچار هستند حتماً از یک رژیم غذایی برای کاهش وزن خود استفاده کنند چرا که این امر در کاهش سردردهای مزمن بسیار موثر است.

وی تصریح کرد: علاوه بر این سردردها نوع دیگری نیز وجود دارد که ناشی از ضعف و عدم وجود مواد سالم در بدن ضعف است و عموماً افراد ضعیفی که دچار کم خونی، ضعف و… هستند، مبتلا به این نوع از سردردها می شوند.

این متخصص طب ایرانی ادامه داد: این طب برای درمان این نوع از سردردها روش های مخصوص به خود را دارد. طب ایرانی از طریق تقویت قوای جسمانی و اندام های خاص مثل قلب و… به پیشگیری و درمان این نوع سردردها می پردازد. همچنین افراد باید توجه داشته باشند که این نوع از سردرد با عواملی چون خستگی و بی خوابی و… می تواند تشدید شود.

مجاهدی خاطرنشان کرد: در منابع طب ایرانی گیاهان دارویی فراوانی وجود دارد که اطباء استفاده از آن ها را برای درمان انواع سردردها توصیه می کنند. بابونه از جمله این گیاهان است که هم دمنوش و هم روغن آن برای درمان سردردهای مزمن بسیار موثر است. همچنین رایحه گلاب و اسطخودوس یا گل قند که ترکیبی از عسل و گل سرخ است می توان در تسکین سردردها بسیار موثر عمل کنند.

این متخصص طب ایرانی در پاسخ به این سوال که آیا در طب ایرانی درد در ناحیه های مختلف سر دلایل مختلفی دارد بیان کرد: در طب ایرانی این نکته که کدام قسمت از سر شما درد می کند بسیار مهم است. مثلاً در طب ایرانی ذکر شده است که اگر سردرد در قسمت پشت سر باشد این درد ناشی از عضلات پشت سر است. همچنین اگر سردرد در قسمت جلو و وسط سر باشد این درد ناشی از ناراحتی های معده است.

وی در رابطه با روش های دیگر درمان سردرد خاطرنشان کرد: ماساژ درمانی نیز یکی دیگر از روش های درمان سردردهای مربوط به نقطه ماشه‌ای و عضلات پشت سر است که برای رفع گرفتگی نقطه ماشه‌ای و عضلات پشت صورت می گیرد. همچنین دانشمندان اروپایی در مطالعات اخیر خود به این نتیجه رسیده اند که زالو درمانی می تواند برای درمان بسیار از انواع سردرد ها مؤثر باشد.

مجاهدی در پایان تأکید کرد: ما با اصلاح سبک زندگی خود می توانیم از ابتلاء به بسیار از بیماری ها از جمله سردرد پیشگیر کنیم.

۵۰۵۴۲۰۷

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=7101

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.