7

ردپای کرونا در آبزیان دریایی هم پیدا شده است

  • کد خبر : 5948
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۷:۵۶
ردپای کرونا در آبزیان دریایی هم پیدا شده است

استاد گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بیماری کووید ۱۹ را یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان برشمرد که ردپای کرونا را در آبزیان دریایی نیز پیدا کرده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود مردانی، با اشاره به پیشرفت‌های صورت گرفته در زمینه کنترل بیماری‌های عفونی و پیشگیری با واکسن، گفت: متاسفانه هنوز شاهد بروز موارد جدیدی از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان در کشور هستیم.

وی، بروسلوز را یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان برشمرد که به وسیله یکی از گونه‌های باکتری بروسلا ایجاد شده و به سه صورت حاد، تحت حاد یا مزمن تظاهر می‌کند.

به گفته استاد گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، بروسلوز در حیوانات، بیشتر دستگاه تناسلی ادراری را درگیر می‌کند و در انسان معمولاً باعث ایجاد تب، تعریق، دردهای استخوانی و عضلانی، ضعف، بی‌حالی و کاهش وزن می‌شود.

مردانی در ادامه به زیان‌های اقتصادی فراوان ناشی از بیماری بروسلوز اشاره کرد که سقط بره‌ها و گوساله‌ها و کاهش فراورده‌های لبنی برخی از این موارد بود.

وی، بروسلوز را یک بیماری هزار چهره ذکر کرد که اکثر ارگان‌های بدن انسان را درگیر می‌کند و یادآور شد: متاسفانه به رغم درمان دارویی نسبتاً موثر، حدود ۱۰ درصد مبتلایان دچار عود بیماری می‌شوند و در موارد مزمن نیز سبب ناتوانی‌های حرکتی و افسردگی می‌شود.

استاد گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، هاری را یکی دیگر از بیماری‌های حاد ویروسی مشترک بین انسان و حیوان برشمرد که ممکن است به طور اتفاقی در اثر گزش حیوانات، پیوند قرنیه و سایر بافت‌های آلوده به انسان انتقال یابد.

مردانی با اشاره به نجات جان بیش از ۳۲ هزار نفر در جهان با اقدامات پیشگیرانه پس از گزش حیوانات، گفت: سالانه حدود ۱۵ میلیون نفر در جهان پس از گزش حیوانات تحت پوشش اقدامات پیشگیرانه قرار می‌گیرند که این اقدامات باعث نجات جان ۳۲ هزار و ۷۰۰ انسان می‌شود.

استاد گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تب کنگو، سیاه زخم و سالک را از دیگر بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان ذکر کرد و افزود: این روزها که بحث بیولوژیک (بیوتروریسم) بسیار قوت گرفته است، از بروسلوز، ملیوئیدوزیس، تب‌های خونریزی دهنده و آنتراکس به عنوان جنگ افزارهای بیولوژیک بالقوه یاد می‌شود اما اینکه آیا عملاً چنین سلاحی تا به حال علیه انسان‌ها استفاده شده یا خیر، تمامی ابعاد آن نامشخص است.

وی، بیماری کووید ۱۹ را نیز یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان برشمرد که ردپای کرونا را در آبزیان دریایی به خصوص نهنگ و…، نیز پیدا کرده‌اند.

مردانی تاکید کرد: پیشگیری از عفونت‌های مشترک بین انسان و دام قطعاً بدون کنترل بیماری در حیوانات امکان پذیر نیست. بنابراین هماهنگی و هم فکری ارگان‌های درگیر در این مهم نظیر وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی توصیه می‌شود.

۵۰۴۲۲۴۷

لینک کوتاه : http://tabrizeman.ir/?p=5948

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.